Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1430 ggr
Malungstjej
0

Avmaskning

Har läst i min "Apotekets Hästbok" att dom rekomenderar att man ska avmaska hästarna med bandmint nu i februari, min fundering är nu hur ni andra gör ? avmaskar ni någonting alls nu så här i början på året el väntar ni tills betessläpp ? om ni avmaskar nu vad använder ni då för preparat ?

Malungstjej
0

Själv så tänkte jag avmaska alla mina med "Axilur vet" nu, har hört att detta preparat ska vara bra för unghästarna

MariaP
0

Vad jag har hört så räcker det att avmaska unghästarna nu i februari. Jag avmaskar mina med Fyrantel eller liknande preparat.

(Eller är det Pyrantel det heter nu?, jag vet att dom växlade mellan dessa två namn för några år sedan men kommer aldrig ihåg åt vilket håll dom bytte)

Frida-E
0

Vi avmaskade våra tvååringar + en fyraråring som delar hage med ena tvååringen för en vecka sedan med Banminth enligt vår veterinärs rekommendationer. De andra vuxna hästarna är inte avmaskade nu utan det gör vi om träckprov visar att det behövs innan betesläpp.

AnnaLundin
0

Jag tar träckprov. Visar de som de gjort tidigare så kommer jag inte behöva avmaska alls.

Carita
0

Vi har avmaskat alla unghästar med axilur för en vecka sedan.

QuickStep
0

har tagit träckprov och min vet skrev ut ivomec nu och sen i april ska han ha dubbel dos banhminth.
Min häst är halvblod, unghingst på snart 2 år.

Enl. träckprov så hade han 250 i stora el lilla blodmask
men d va oxå att dem kan ligga i vila nu så att hästen kunde ha mer än vad som träckprovet visar.

sara-ek
0

Vi avmaskar innan betessläpp och efter det. Annar inte om det inte visar sig att någon av hästarna har mask. Vill undvika att avmaska för mycket så att de inte blir resistenta mot avmaskningsmedlen.

AnnaLundin
0

#7 - det är inte hästarna som blir resistenta mot avmaskningsmedel, det är parasiterna som utvecklar resistens…

Kimpa
0

Har hör att man ska avmaska nu i februari då det r enda gången man kan komma åt och få bort blodmasken HELT.
Men det är vad jag hört…Är ingen "mask-expert"Cool

AnnaLundin
0

#9 - njä det är väl en sanning med modifikation.'

Jag ska försöka lura in madick hit, hon som skrivit artikeln om avmaskning på ponnytrav iFokus. Hon är väl påläst om detta och ger bäst svar….

sara-ek
0

#8 ja det är jag fullt medveten om att det är;) Sånt får man inpressat i huvudet i skolan så det lr man sig fort:)

MiaG
0

Vi har gitt alle hestene Ivomec i januar.

VeronicaP
0

Vi avmas´kar bara unghästarna nu i jan/februari.

Midlingur
0

Vad är det ni avmaskar mot? när ni avmaskar i februari?

Pheobe
0

Inte konstigt att man receptbelägger avmaskningsmedlen då folk tycks avmaska för jämnan. Vuxna hästar behöver inta avmaskas under vintern.

Hanna-D
0

Jag har avmaskat unghästarna med Axilur häromdagen.

Ska ta träckprov på samtliga lite längre fram och kommer avmaska vid behov beroende på vad vi får för svar på det.

VeronicaP
0

#14 på unghästarna är det spolmask

Carita
0

#15 om de inte har mask förstås Flört

Kratern
0

Min vette avrådde från att avmaska med Axilur då maskarna har lättare för att bli resistenta mot det (sa han).

Själv använder jag Ivomec el. Noromectin

Peppe
0

ska ta träckprov på mina 2 nu snart och slipper förhoppningsvis avmaska den här våren också.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

AnnaLundin
0

#19 - Axilur är det preparat som funkar bäst mot spolmaskar, fortfarande! Däremot har det ingen eller försumbar effekt på blodmaskarna.

[Anna-N]
0

Har tagit unghästarna med Axilur nu i dagarna.

sara-ek
0

# 15 jag håller precis med dig här.