Vårbete!
Idag släppte jag nyförvärven Malinka och Castello i skogshagen bredvid huset som jag gjort i ordning åt dem så de kan få lite lugn och ro. Helt otroligt att se att gräset redan börjat växa! Jag trodde inte mina ögon.
Vi bor i norra Skåne på gränsen till Småland… men ändå, det är helt otroligt.
På bilden två glada pållar som njuter av vårgräset…

vad mysigt det ser ut
#1 Visst gör det? Gissa om de blev glada… synd jag inte hade kameran framme och missade glädjegaloppen och bocksprången! :-)
Härligt!
Veritas odium paretFörvånad
Där snöar ju för fullt idag har jag hört =)
#4 hos oss?! Nänä, inte alls! Som du ser ;-)
#5 en vän ringde från Vinslöv och det snöade för fullt =)
#6: Vinslöv är bara 2 mil härifrån. Men här snöar det fortfarande inte, var just ute i stallet och nattade hästarna ;-)
#4 Det snöade som tusan här idag. Stora flingor.

åhhh så mysigt. Gillade förresten färgen jätte mycket på den vänstra:) Skit fin!

# Ojoj, här i norr (umeå) är det lääääänge kvar tills vi får se något gräs. Här har det snöat och snöat och snöat…. Hästarna såg ut som iglos i dag. Längtar till sommaren. Men men man ska inte klaga.

Här är det grönt och fint med *ler*

Nu har vi snö i Höör. Men vilket fint sto!!! Grattis!

Vilken fin bild! Malinka ser jättefin ut - härlig färg :) Lycka till med dem M!
#12 & 13: Tack..! * glad *
PS: ni blir kanske besvikna, men här i norra Skåne HAR det faktiskt inte kommit någon snö - tydligen slapp vi. Hästarna betar igen ;-)
Däremot blev det lite nattfrost.

vi har inte heller nån snö - i Viken där jag bor (+2), men på jobbet (Helsingborg) var det lite vitt i morse (2 mil emellan). Innan jobbet körde jag till stallet, där var det lite fruset, men knappast vitt (6 km österut från Viken, 0 grader). På väg till jobbet körde jag genom Hjälmshult, där var det helt vitt och -2 (3 km från stallet…). Så det är väldigt lokalt snöande verkar det som… och tempen med för den delen…

Jag har en fråga- Törs man släppa ut shettisarna på "sommarbetet" redan nu? Jag har mitt bete, liksom vinterhagarna utanför stallet. Nu är det ju sååå skitigt och inget gräs förstås i vinterhagarna så jag tänkte släppa dem i sommarhagen nu om jag törs. Är så rädd att de får fång eller så? Ett sto som är dräktig hade kolik i julas, varför vet ingen. Inte pga gräs iaf… Däremot kan det vara av leran, som hon ätit av. De andra har inte blivit sjuk av gräs tidigare, vad jag vet.
Men är det inte bättre tycker ni att släppa redan nu, så det inte blir så kraftigt mot att de kommer ut i maj? Hjälp mig, jag e så tveksam… Förlåter mig inte om jag orsakar till kolik och/eller förlorar något föl!!!

#0 Tjusig färg på den vänstra!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#19 : Det beror väl på från fall till fall. Mitt sto har fortfarande fölet vid sidan så hon behöver mycket näring och jag bedömer därför fångrisken som minimal. Dessutom är det inte så mycket gräs ännu, och det tar snabbt slut ;-) Hon går där inte dygnet runt heller utan står i stallet på nätterna och där får hon hö. Hagen är en skogshage där gräset inte är så kraftigt.
I vilket fall som helst bör du inte släppa din häst på grönbete i maj utan att du har gjort en gradvis övergång under ett par veckor och vant hästen vid gräset.
#20: Tack! Visst är hon tjusig?! :-) Mörkbrun med massor av kritvit man! Det ser ut som silverbrun, men jag vet inte om den färgen förekommer hos shettisar. Nån som vet?