Bada eller inte bada?
Hade varit lite kul att höra andras åsikter om det här med att bada eller inte bada hästar innan utställning. Vad krävs för att du ska bada eller inte bada dina ston/hingstar innan utställning?
Själv badar ja bara om det är väder och temperatur för de. Mina hästar går ofta täckade. Damusga hästarna gör vi om vädret inte tillåter bad.

Kanske ska förtydliga mig lite. Jag skulle aldrig bada hästar om det var minusgrader.

Ja jag tvättar mina om det är bra väder. Vill inte riskera att dem börjar frysa.
Sen går jag alltid med dem så dem torkar lite fortare.
På vintern tvättar jag inte. Oavsett väder. Tycker dem har för lång päls då.

Så här års och till Halloween badar jag inte.
Rent spontant så känns det som att till Uddevalla utställningen är det tidigaste jag kan tänka mig att bada dem.
Mina går alltid utan täcke.
Man kan fuska till dem rätt bra, det är ju ingen som skall fram och gräva dem i pälsen.

Kanske skall tillägga att det i katalogen till Västs vinterutställningar alltid står följande text:
Vi rekommenderar att ni INTE badar era hästar inför vinterutställningen. Måste ni tvätta dem - använd torrschampo!

Jag badar inte efter 1 september och inte före 1 maj. Det tar lång tid innan de "återfettats" och jag badade en gång häst i slutet av september som sedan frös hela början av vintern.
Jag har, bör tilläggas, mina på lösdrift och har ingen lust att behöva vare sig stalla eller täcka bara för att hästen skall ha badats sent/tidigt på säsongen.
Jag ser inget problem att folk badar sina hästar sent/tidigt, om de står på stall eller täckas efteråt. Men för mig, är det absolut inget alternativ.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag tycker hingstarnas avelsvärderingar är ett bra riktmärke. Badar tidigast till Grevagården i april och senast till höstpremieringen i september. Har tillgång till stall och täcken men vill helst inte tvätta dem trots det.

Jag tvättar mina nu till Frillesås då vi inte har så kallt här nere och har inte haft det heller, våra hästar som tränas och tävlas tvättas ju ändå in i nov och faktiskt har jag aldrig sett våra tävlingshästar frysa även om de går otäckade (om de är oklippta). Hade det varit fina hagar här nere så hade jag kanske inte heller tvättat men de rena rama lerhagarna som vi har så tvättar jag för den leran går inte att fuska bort *ler*
Tycker inte våra verka ha haft problem med att få tillbaka fettet i sin päls då jag aldrig har sett dem frysa.
Man måste ju inte gnugga in schampot ända in till huden om man väljer att bada. Och hästschampo är ju inte direkt lika effektivt fettlösande som diskmedel…
Med det vill jag säja att jag tycker att en ytlig schamponering och ordentlig avsköljning inte nödvändigtvis behöver skapa några problem för ponnyn, om man bara kan få den varm och torr efter tvätten.
#8 Man måste ju inte gnugga in schampot ända in till huden om man väljer att bada.
Där håller jag inte med! Vi badar nästan alla till tävlingar. På vintern badar vi ej unghästarna, 1-2 åringar. Vi har hästarna stallade och vi har möjlighet att täcke dem en bra bit efter utställningarna om det skulle vara så. Vi tittar på pållarna hur de ser ut, i bland har det räckt att bada hovarna och halva svansen.
Men bara för att man badar på vintern, så gnuggar jag absolut inte in som om de skulle tävla i en miss world tävling… Svårt att förklara, men det går att löddra upp panlugg, man och lite av ryggen, samt svansen, utan att gnugga in så mycket i botten, visst pållen blir blöt, men på ett annat sätt.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Badar inga hästar under vintersäsongen. Har kallstall och tänker inte ha några hästar täckade för att de badat.
Hästarna är ju oftast mycket renare på vintern (iaf här) och borsta ett bra tag i snö gör att de blir rena och fina ändå så det duger gott. Bada får de göra den varmare årstiden.
Men det är ju upp till var och en hur man har det o vill göra, såklart.
#9 - jag undrar om du läste hela min mening… jag skrev ju just att man INTE måste gnugga schampo ända il till huden…
#10 - jag gratulerar dig till att ha riktig vintern här har vi inte haft någon snö alls i år… Det är som vilken slaskig höstdag som helst. Hade det varit riktig vinter med snö så kanske funderingarna över bad inte ens funnits…
Personligen vet jag inte vilket som faktiskt skadar pälsen mest.
Bada - täckas
Massor av pälsglans - ej bada
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Våra går ju ute dygnet runt, så dem badar vi inte så länge det är kallt.
Maj-september brukar det ju funka att bada av dem, den vita måste jag ju bada innan utställning, då han är beige/brun annars! Så han får stanna hemma på vintern…
Vi duschar dem i bland efter travet, men oftast bara på ben och under magen, där geggan från banan fastnat. Vill helst ha dem obadade och välinpregnerade mot vädret på ryggen. :)
Nej, de gjorde jag inte, får skylla på att jag nästan nyss vaknat!
Delad glädje är dubbel glädje :)
#14 - du är förlåten 

Jag badar om det behövs, oavsett årstid.
Har ju halvblodshäst också och dom tvättas året runt efter träninga osv.
Dock är alla hästar som tvättas täckade och om det är nödvändigt täckade med flera lager, exempelvis vid kallare väder.
Men en tvätt på vinterhalvåret är inte lika grundlig som på sommaren, även jag har mina gränser.