Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1075 ggr
sara-ek
0

Så arg bara

Jag har precis fått "skäll" av en tjej i stallet som anser att jag begår en stor säkerhetsrisk över att träna med hästen lös. min ena shetlandsponny är sån att han kan vara lös. Det har jag tagit till vara på så nu går jag emd honom lös över stallplan och det är sällan han har grimma. Är det här verkligen fel? Om han går iväg några meter så stannar han dirket om jag säger till (hehe har hänt). Det som irreterar mig mest är att hon inte tränar sina 7 hästar alls, utan dom bara står.

Cattis
0

Men säkerhetsrisk är det ändå, om något händer och hästen blir rädd tex. Då lär den inte lyssna vidare mycket.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

zettan
0

JA tränar ofta mina hästar speciellt ett av stona mkt lös. Men jag har alltid grimma på.

[Teddy]
0

Träna lös i ridhus eller paddock är väl helt ok. men skulle aldrig komma på tanken att ha dom lösa "i det fria". Som Cattis säger, det är ju en säkerhetsrisk.

Kratern
0

#0 Tyvärr är det nog så att "tjejen" har rätt. Att hon sen själv inte tränar sina hästar alls är ju dumt också.

tilja
0

Brukar (brukade !) låta mina hästar gå från hagen och in i stallet lösa vilket alltid har fungerat. De vet ju att det vankas mat inne. Men här om dagen struntade de i maten och vittrade frihetFörvånadTog en rejäl tur och jag hittade dem på ett fält en bra bit hemifrån. Det gick bra DEN HÄR gången men det kan ta en ände med förskräckelse. Nu är det grimma som gäller hädanefter. Jag har dem inte lösa på några träningsgrunder utan av pur bekvämlighet, men när man får jaga dem över halva ön så blir det så lagom bekvämt!

MrsM
0

Det är ju också så att man kan göra mer när man har ett eget stall, men finns det fler hästägare och hästar i stallet måste man visa hänsyn. Jag hade blivit nojjig över att  ha andras lösa hästar "tränandes" på gårdsplanen. Det är nog så, ju mer man varit med om, ju mer försiktig blir man. Vi "tanter" kan verka tråkiga ibland kanske, men vi har hunnnit se en del i våra dagarGlad.

Hanna-D
0

Har aldrig hästarna lösa till/från hagen eller tränar dem lösa. Undantaget är körhästarna som står lösa på stallgången, ser det som en lydnadsgrej att de ska stå still när jag går fram och tillbaks till sadelkammaren och hämtar grejer, selar på/av och spänner för/från. Sen händer det väl att Epus går lös ut till hagen eller att jag bara håller i manen på honom men han är ett undantag Oskyldig

[Billan]
0

Det kan ju hända saker, det är ju djur vi håller på med. En i grannskapet envisades med att träna sina hästar lösa, det resulterade i en båkörd och dödad häst, helt i onödan. Ska man träna sina hästar lösa ska det vara i inhägnat område, det är mitt råd.

RebeckaSvensson
0

När jag var yngre hade jag ofta mina hästar lösa på gårdsplanen när jag höll på med dem. Det slutade jag med efter en dag då halvblodet blev skrämd av en katt eller vad det nu var och stack. Som tur var hände inget den gången och efter det slutade jag ha henne lös.

När jag tänker tillbaka på allt jag hittade på som yngre får jag nästan ont i magen, det fanns ju inga hämningar då och att något skulle kunna hända, så långt tänkte inte jag. Har nog haft änglavakt många gånger då Certina och jag har sprängt fram i full galopp på våra vägar bland tåg, bilar och traktorer, barbacka och med bara grimma och ett grimskaft, som jag inte ens knöt fast i andra sidan av grimman. Idag blir jag nästan skrämd bara av tanken…

När man blir tillsagd ska man inte bara ta det som kritik, utan det är ofta så att de som är lite äldre har mer erfarenhet och det de säger gör de inte för att vara dumma utan av omtanke då de inte vill att något ska hända.

tilja
0

#9 Minns även jag hur våghalsig man kunde vara som yngre. En kompis kallar det för "odödlighetsåldern". J-a bra uttryck tycker jagFlört

SHV-Pysen
0

jag tränar min lös men har grimma på eftersom han inte ännu är så avvand från att springa till närmsta grästuva så fort tillfället tas! dessutom har vi E4 precis bredvid gårdsplanen så det gäller att ha extra koll.

tilja
0

#11Förvånad

Midlingur
0

Skulle aldrig ha mina hästar lösa, det ÄR en stor säkerhetsrisk.

Cattis
0

#11 Vilken nytta tycker du grimman gör ur säkerthetssynpunkt om om du inte har grimskaft/ledtygel etc? Fundersam

Blir hästen rädd och sticker, så har du troligen inte en chans att hinna fram och ta tag i grimman…

Med E4:an intill skulle jag aldrig någonsin ha hästen lös.

# Jag förstår ärligt talat inte. Om en häst blir rädd flyr den, det är dess instinkt. Det spelar ingen roll hur lydig den är i vanliga fall. Hur törs man ta den risken?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ahnna
0

Nog för att jag tränar mina hästar att komma till mig om de blir rädda eller ängsliga, men helt garderad är man aldrig med flockdjur. Har därför alltid hästarna "kopplade".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se