Agilityhinder?
Jag och min shettis tycker det är jättekul att träna agility fast vi inte får tävla. Men nu så börjar vi få brist på hinder. Vi har gjort och kan redan det här;
Hoppa hinder, springa slalom, backa ut genom ett L, sätta hoven i däck, springa genom ridå med plastband samt över en pressening, gå och backa över en bro.
Någon som har tips på annat hinder? Något som inte är så svårt att bygga. vi ska såsmåningom fixa en vippbräda men vi har inget virke till det ännu. Inget är för svårt eller stort! Ge mig allt ni har!

Hehe vad skoj det låter:D Men varför får du inte tävla? Det finns ju dom som anordnar tävlingar för shettisar även om dom inte är samboksförda;)
"Mina" tips då;) Lär hästen att stoppa ned fötterna i hinkar emd vatten eller en låda. Du kan bygga en tunnel som man ska springa igenom. Vill man göra en svårare tunnel så kan du hänga den ena sidan ned. Så att man måste lyfta på prasslet som bygger upp tunneln för att komma ut.
Last pallar lkan du bygga mycket av;) Lägg en lastpall så ska dom upp och vända på den utan att trampautanför. Du kan göra en trppa utan flera lastpallar.
Du kan även bara ta trä skivor och måla dom i olika läskiga färger och sedan gå över dom.

"Fyrkanten är också väldigt enkel att snickra ihop. Man sätter ihop fyra brädor/reglar till en fyrkant. De ska vara lite längre än vad hästen är från framhov till bakhov.
Ena sidan målas i en avvikande färg. Sedan ska hästen gå in i fyrkanten vid den målade sidan, vända runt utan att trampa på eller utanför kanterna och gå ut igen vid den målade brädan.
Föraren väljer om man vill vara med hästen inne i fyrkanten eller stå utanför ( jag tycker det är lättare att själv stå utanför ).

Man kan också byta ut ridån av palstband mot tex ett lakan.
Man kan även göra en tunnel med presenning som hästen ska gå igenom.
Tack så mycket! Nu måste jag genast sätta igång och planera och bygga här! Ena hagen kommer nog att bli ockuperad ett tag fram över!
#1 Vart har dem sådana tävlingar? Vi ska här i stallet arrangera en bara för kul, men jag har inte hört om några andra. Vi var ju med på en tävling förut men då var det också bara en rolig aktivitet, ingen riktig tävling.

#4 I Sätila, V götaland kommer det att ordnas en tävlingsdag med agility, tömkörning och lätta ridklasser.. Även för a-ponnyer av shetlandstyp. Så småningom kommer datum att finnas ute i kalendern i västs hemsida, men det är inte riktigt klart ännu. Augusti-september har det varit tidigare år med en del "prova-på dagar" under sommaren.
#5 ok, det låter jättekul, men bor ju i gävle och har varken körkort eller bil inom de närmsta tre åren. Ska jag få skjuts så blir det väl inte mer än 15 mil om det bara är för en dag.

Okej kanske blev lite långt meddet här också då. Men i Linköping annordnas i alla fall flera tvlingar i år för ponnyer utan stam. Tykcer det är skoj när alla är välkomna:)
aa, kanske man kan ta sig dit och titta på, tror tyvär att det är lite för långt dit också. kan inte påstå att det är jätteroligt att vara utan körkort… tänker ta det så fort jag bara kan så det är bara att se upp, för i början av 2011 kommer jag ut på vägarna!

hahaha det är bra;) Kämpa på! Jag håller på att ta mitt nu så att pappa slipper åka överallt, sen kan man ju bestämma själv;)

#9 Ja sen kan man bestämma själv.
Efter att mannen, resten av familjen, katten, lönekuvertet och svärmor sagt sitt…*S*;-))
Önskar att jag läst det finstilta om hur det är att vara vuxen, innan jag blev vuxen.:-P