Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 763 ggr
Hanna-D
0

Hektar per ponny

Hur många hektar har ni till era ponnyer? Hur många ponnyer har ni?
Är det lagom/för mycket/för lite?

Hur räknar ni? Jag tycker inte att man kan räkna på samma sätt som för de stora hästarna… Jag tror att vi har ca 14-15 ha men hästantalet varierar med betäckningsston och beteshästar.

moa
0

Vi har kanske 2 ha vinterhagar till nio hästarFundersam Tyvärr jätte lite…
Men sen har vi runt 2-2½ ha höst och vårhagar fortfarande till 9 hästar. Sen finns det kanske 5 ha sommarhagar till elva hästar.

Jag är inte säker på att mina ha beräkningar stämmer, men det är fullt tillräckligt med hagar just nu. Betet är som det varit det senaste åren för mycket. Jag längtar redan till vintern.

Hanna-D
0

#1 Hur kan ni få för mkt sommarbete? Är väl bara att stängsla av eller ta emot beteshästar?

Vi har iofs också för mkt bete men har 5-6 årligen återkommande sommargäster som "hjälper" till.

moa
0

#Det funkar jätte bra att ha för mycket beteFlört Tänkt dig 10 stycken lättfödda hästar och en arabkorsning. Jätte magert bete som vi stängslar först under våren, markägaren står och kliar sig i huvudet och undrar hur dom kan bli så feta på det magra betet. Vi stängslar inte allt. Har en äng som vi inte ens påbörjat att stängsla ännu och förhoppningsvis behöver vi inte stängsla den heller (tänker på min smällfeta dam). 

Eftersom det inte är våran mark kan vi inte ta in fler hästar.

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en sommarhage som är 1½ ha som är relativt mager (ej klöver) som 2-3 hästar gå i. Sedan har jag en ca 2 ha sommarhage till 2 ston med föl samt en hingst. Jag tycker att förra året räckte det, men i år är det så torrt så jag tycker det räckt dåligt, men ska titta på mer bete imorgon. Sedan har jag en LITEN hage bara en liten bit hemifrån som 2 hästar kan gå i… den är nog bara ½-1 ha så där får de gå på våren och hösten.

Annette
0

Mina föräldrars gård är på 11 hektar. Vi har 7 hästar och betet både räcker och blir över. Allt är instängslat men allt betas inte. vi tar hö på endel. Betaehästar är inte aktuellt att ta emot, vi hade det när jag bodde hemma. Mina föräldrar hade amkor förut och då betades allt.

SannaHolmgren
0

ca 4 ha sammanlagt, 2 lättfödda hästar. Hagen är delad, med gäster som kommer och går beroende på hur mycket gräset växer.

Asagard
0

Vi har ca 3 ha hemma som vinterhagar. På sommaren skickar vi iväg hästarna på bete och där är det 20 ha äng och åker och sedan en hel del skog. Helt underbart för hästarna, men tyvärr har betet torkat bort nu. VI VILL HA REGN!!

nallebjörn
0

#6 det lät jättemycket. ca 8 tunnland ju till två stycken. Hur hinner dom beta det?

SannaHolmgren
0

#8 Det gör dom inte. Det är gamla beten till grannens tjurar som fanns "förr" för ca fem år sedan.  Överallt här finns ett stort överflöd på beteshagar. I år tar de hö på ett par skiften istället, och tre storhästar kommer och hjälper till med att beta under vissa perioder. Vi har stängt av längst ut i kanterna och kommer troligen att ta ner de stängerna senare i sommar. 

Under vintern går de över hela hagen, då öppnar vi överallt.

Hästarna får jättebra kondition när de går på så stora ytor, man kan låta bli att ta ut dom en liten sväng för att de ska få "röra på sig". De går långa sträckor i hagen med mat och vatten på olika ställen. Ibland får man tom leta efter dom. (Visst hade det fått plats med några till?? Synd bara att stallägaren inte vill det.)

kacka
0

#9 Var det bra motion för HÄSTARNA eller för männikorna att ha stora hagar? Flört

Idag har vi inhägnat en ny hage på 4-5 ha. Nu går det bara 2 st (ett shettissto och fjordvallack) men när även nedersta tråden är uppe ska sto med föl och hingsten få gå där… Men jag vill inte att fölen ska gå där förrän all staket är tipp topp…

SannaHolmgren
0

"10 :angel:   Shettisen ÄR den mest nyttiga häst jag nånsin haft. Jag har faktiskt aldrig haft så bra kondis sen jag mina småtroll… Men han är inte så svår att fånga…

nallebjörn
0

#10 jag skulle inte ha hingsten i samma hage som en valack och bland ston.. aldrig.

Cattis
0

#10 Håller med #12. Din hingst lär inte fundera över om valacken är just kastrerad eller ej, utan enbart se honom som ett annat handjur som hotar hans position. Skulle aldrig släppa valack eller annan hingst med en avelshingst och hans ston.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Anna-N]
0

Det var väl ändå inte så lämpligt att ha en valack ihop med avelshingsten och hans flock. Gillar de inte varandra hemma så lär det inte gå bättre bland brunstiga ston. Det kan ställa till stora problem och skador.

Charlotte-Aveback
0

#9: Jag håller helt och hållet med dig! Shetlandsponnyer (och andra hästar med, för den delen) mår jättebra av att gå på stora, kuperade beten där de får sina dagliga, naturliga vandringar fram och tillbaka till vattnet, m.m.!