Sto utan stam....
Har fått nys om ett shettissto att låna men jag är tveksam. Vill så gärna få fatt i sto m. stam för ev utställning ev avel osv. Detta sto har bara mammans namn sen är det stopp tydligen.
Kan man leka deckare framgångsrikt inom detta med hästars föräldrar eller är det hopplöst? Nån som löst något hopplöst fall? Jag vet ju ingenting om hur de letat eller om de letat men det lät som om det var stopp efter mamman. Trist!
Ring och prata med stambokföraren. Det kanske kan gå att spåra via språngsedlar och mha DNA-typning. Vet inte riktigt hur det funkar men är alla hingstar typade borde det väl kunna gå att leta rätt på hennes pappa, under förutsättning att han är godkänd hingst???

Det finns så många trevliga ponnyer med alla papper klara, så är det utställning och avel du är intresserad av tycker jag nog att du ska välja en sån på en gång.
Ja, Pernilla du har helt rätt
Ju mer jag läser om alla utställningar och stammar (som ju börjar bli jätteintressant) så nog är det det jag vill komma in i. Letar med ljus och lykta efter fodersto som innehåller både stam och barnvänlighet.
#0 Har du spanat in mamman i Webbstamboken?
Fast hon kasnke inte står med iofs, om hon inte har stam, men om hon HAR stam så kanske det finns en chans att hon står med…
Äsch, va luddigt det blev. Men det e alltid värt ett försök!
# 2 Fast är det en trevlig häst man fastnat för kan det ju vara lite kul att försöka luska ut om det är en ponny som kan reggas i stamboken.
Mamman står med (troligen) men ingen stam…. Jag har ju en ganska klar bild av vad jag vill osv så att börja med detta sto är ingen bra idé känner jag. Kunde jag ha gården full av shettisar skulle jag inte tveka men då jag redan har en m. okänd stam känner jag att det får räcka. Tänker på barnen som ska använda hästen också, på de flesta tävlingar i exv RKS, utställningar osv ska ju hästen ha stam. Trist för barnen att bara visa "utom tävlan" hela tiden - om de blir intresserade. Men stoet var himla fint…..
Bara en fundering… OM stoets BÅDA föräldrar har full stam men fadern INTE stamboksförd, men löst licens osv… Kan detta sto då reggas som shettis?

#7 Som jag förstod det på höstmötet måste alla renrasiga shetlandsponnyer kunna registreras som shetlandsponnyer. Dvs om föräldrarna är registrerade, kan inte deras avkomma nekas registrering.
Det är detta EU haft åsikter om och som lett till de kommande förändringarna i plan- och riktlinjerna.
Enligt vad som sades på höstmötet, kommer dock SSS kunna sätta upp de kriterier de önskar för införande i stambok och vilka som får visas på utställning osv (så länge det inte går emot moderlandet). Ponnyer avlade "utanför systemet" kommer därmed med största sannolikhet införas i ett särskilt register och även fortsättningsvis inte vara välkomna på SSS:s aktiviteter.
Var snäll och notera nu att detta är hur jag uppfattade vad som sades - det är alltså ingen absolut sanning för hur det kommer bli.