Träckprov
Snart är det dags att skicka in året första träckprover! Beställde lådorna igår, hoppas jag får dem snart. Måste hitta en bra dag att ta proverna också, eftersom man både måste sitta och vänta på bajs och hinna med att posta det innan de tömmer brevlådorna kan det vara lite svårt att hitta en dag med så pass mycket ledig tid.
När ska ni skicka in era prover? Vad ska ni ta prover på? Jag funderar på att ta bandmask utöver de "vanliga"… Ska ringa labbet och fråga imorgon.
Tar inte prov alls. Avmaskar mina ändå då jag vet att jag har lite mask här.
#1 Jag anar också mask här. Men tar träckprov för att veta vad jag ska avmaska mot, dvs vilket medel jag bör använda.

Jag har tänkt ta träckprov för första gången i år. Men jag tänkte nog vänta ett tag till och ta lagom inför betessläppet.
#0 Är det "Kolla-masken-lådor" du använder dej av, eller skickar du till SVA (eller annat)?
Vi tar inte prover, vi maskar alla. Har gjort misstaget att byta maskmedel av någon anledning, och nu när vi bytte tillbaka så har hästarna blivit i jättefin kondition, så har finns det säkert mask….
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag använder ju inte kollamaskenlådan, utan skickar mina till en bekant.
Himla så behändigt att veta att man inte behöver avmaska de flesta i flocken. Har flera som är nollade.

#4 Hm, misstaget att byta maskmedel skriver du. Det är väl precis det experterna rekommenderar, att man byter mellan de olika grupperna vartannat år för att undvika resistensutveckling hos de små liven..? 

#5 Tror inte att någon av mina bekanta skulle uppskatta att få träckbollar skickade till sej…
Vad använder din bekanta sej av för labb? Är enbart nyfiken för att jag, som sagt, står i begrepp att testa detta istället för att slentrianmässigt avmaska alla.
#6 - om man avmaskar på måfå bör man kanske göra så, det är ännu bättre att kolla med träckprov för att avmaska mot de parasiter som man då VET finns och dessutom kanske slippa avmaska om det inte behövs…
#6 Ja fast det blev inte bra. Vi har haft ett som har varit super, och sen provade vi på ett annat, och jag tyckte inte pållarna var lika fina i varken hull eller kondition som årgångarna innan varit. Så nu tänker vi behålla det vi har, för det är ju bevisligen bra.
#7 - min bekant är lite udda
och har skaffat sig egen utrustning för att kunna göra träckprover… Hon tycker det är jättekul när det kommer bajs på posten!
#9 - det kan inte vara någon annan anledning än maskmedlet att de inte såg lika fina ut? Grovfodrets näringsinnehåll till exempel?
Det kan ju vara bra att veta att Ivermectinpreparaten inte har någon större effekt på spolmaskar, som är ett stort problem hos föl. Endast Axilur har bra effekt på spolisar. Axilur har däremot ingen effekt på blodmaskar, det har Banminth och Ivermectin. Banminth tar vuxna stadier av bandmask också men inte spolmaskar.
Det finns liksom inget universalmaskmedel som "tar allt"….
Ska ta träckprov lite längre fram i vår. Skickar till samma person som Anna.
#3 Jag köper lådorna, ja :)
#5 En sådan bekant skulle man haft!

Ni som nu avmaskar alla utan att kolla om dom har mask först..hur får ni tag på avmaskningsmedlet? Jag hittar då inget som är receptfritt.. eller skriver er veterinär ut medlet ändå?!
#10, Nej allt samma. Nu när vi bytte tillbaka till vårt ordinarie maskmedel, så har pållarna blivit finare igen.
Vi köper ju ofta en hel låda, har ju många ponnyer, så då har vi på recept.

#16 Jo att det alltid har varit på recept när man köper lådvis vet jag såklart..
men som jag fattade på vår veterinär så var tanken med det här "nya" att man bara ska avmaska när dom har mask..för att hästarna kunde bli recistenta mot dom verksamma substanserna som tar bort masken.
Just därför undrar jag om era veterinärer skriver ut medlen ändå utan att veta säkert om dom har mask eller ej!?
I såntfall faller ju tanken med det hela eller?!
Sen kan man ju diskutera sig gul och blå om det är bra eller dåligt att ha det receptbelagt..den diskussionen tänker jag inte ge mig in i..
Jag skickade in "kolla masken" idag ang. ett sto som jag misstänker har tarmparasiter. Senare i vår tar jag mitt årliga gruppsampel för att kolla unghästarna som går tillsammans. Det skickar jag till Vidilab eller Hjortens lab, de har nästan lika priser. SLU råder att byta maskmedel vartannat år samt att ta träckprov innan maskning. Allt för att undvika att maskarna blir resistenta. Det är dags nu att alla sveriges hästägare börjar tänka till och blir rädda om de två preparat vi har kvar: pyrantelpamoat och ivermectiner -Det är sant, vi har två verksamma preparat men ett flertal märken.

Allt avmaskningsmedel till häst är numera på recept, även om man bara behöver en spruta.
#19 Fast de tror jag inte… Köpte för bara någon månad sen en maskspruta på apotekek och de gick alldeles utmärkt…
#20 - I så fall gjorde apoteket fel, för ALLA avmaskningsmedel till "livsmedelsproducerande djur" är numera receptbelagda.
(hästar, får, grisar, kossor räknas som livsmedelsproducerande)
tillägg:
Hittade detta på läkemedelsverkets hemsida
http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____6449.aspx

#20. Det var märkligt. Jag pratade med distriktsveterinären härom dagen. Han sa att alla avmaskningsmedel är receptbelagda, även den enda spruta jag behövde till mina ungston.
Från när blev det det? Årsskiftet? Har bara hör om disskutionerna, vet inte sen när?

#23. Det var receptbelagt redan i höstas.
ja jag fick då ringa vet och få recept..annars hade jag blivit utan..eller rättare sagt Rocky..;)
ska snart fixa, "kolla masken"…tycker att de funkar jätte bra!

Från och med 15 oktober 2007 är alla avmaskningsmedel (med mera) till häst receptbelagda.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

jag tar träckprov nu på våren, ska väl göra det snart. Gjorde det förra året också och då hade Peppe noll i allt. på hösten tar jag inget eftersom vi har massor av styngflugor och ändå måste avmaska
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#27 - om du försöker skrapa bort styngflugeäggen när du ser dem (rakblad funkar bra säjs det) så behöver du inte avmaska på hösten heller. Några enstaka styngflugelarver är ingen fara o de blir kvar, om du råkar missa några ägg.

#28 hinner inte få bort alla innan dom är där igen. vi har Enormt mycket styngfluga, jag brukar försöka plocka bort dom men det skulle ta uppåt 2 timmar varje dag…

Har också köpt en låda Kollamasken. Tänkte skicka iväg snart eftersom jag vill ha besked om jag behöver avmaska då mitt sto väntar föl i slutet av april. Undrar; rekommenderar Kollamasken också vilket medel man bör använda?
#30 - på www.kollamasken.nu kan man hitta denna info:
Kollamaskenlådan innehåller provtagningspåse, engångshandskar och följesedel. I den medföljande broschyren finns provtagningsinstruktioner och avmaskningsråd med förslag till schema för provtagning och avmaskning. Här finns också en "nyckel" till hur hästägaren ska tolka provresultatet. Rådgivningen bygger på senaste forskningsrön från bland annat SLU
Man får alltså information i lådan som borde ge tillräcklig information om hur man ska agera.
Sen är det ju ändå så att veterinär måste skriva ut avmaskningsmedel åt dig, så det borde räcka med att visa resultatet av träckprovet för veterinären för att få rätt preparat utskrivet.

#31 man behöver nog inte ens det. dom andra i stallet som inte hann köpa medel innan det blev receptbelagt ringde bara och bad dom skriva recept, veterinären frågade inget utan bara skrev. en i stallet tog 10 tuber på en gång…
#32 - fast när man nu GÖR ett träckprov så ska man ju naturligtvis avmaska efter vad provet visar!
(att jag anser att alla borde göra träckprov är en annan femma)

#33 bara jag som gjorde träckprov i stallet, och det på våren. dom andra "beställde" maskmedel i oktober efter att det blivit receptbelagt för höstens avmaskning, vi köpte några tuber ivomec (liknande) till höstens avmaskning, men tar ju prov på våren. om nu inte hästarna har mask på våren, då tar vi nog prov på hösten också.
det är inte lätt att få med fler på träckprov när det är så förbaskat dyrt
#34 - träckprov är dyrt första året eller tills man har fått ner parasitförkomsten så att man inte behöver avmaska mer. Då räcker det med ett träckprov om året och så länge det visar låg förekomst så behöver man inte avmaska alls och då vete katten om det inte är billigare med träckprov.

#35 träckprov kostar över 200kr/häst här tar man 2 ggr per år så blir det ju över 400, en avmaskningsspruta kostar knappt 80kr, x 2= 160kr Max på ett år, så nej det blir inte billigare även om man bara tar ett prov per år…
#36 - Man kan behöva ta träckprov ett par gånger tills man har avmaskat bort de parasiter som finns. Sen finns ingen anledning att göra mer än ett träckprov om året, så länge de ligger "under gränsen".

#37 men ett träckprov kostar fortfarande över 200kr, medans 2 avmaskningssprutor landar på 152kr. man kan inte komma ifrån att det är billigare att bara avmaska lite på måfå. jag säger inte att det är rätt, men det är väldigt svårt att övertyga andra om att ta prover istället eftersom det är dyrare
#38 - får du ett ivermectinpreparat för det priset?
Jag förstår inte varför Ni/De avmaskar två gånger om året om det inte finns någon vetskap om parasitläget. Det kanske är 6 gånger om året som skulle behövas för att bli av med parasiterna, eller noll…

#39 som sagt, jag tar prov på våren och det var noll i allt i våras. pga styngflygan avmaskade jag i höstas, och kommer ta prov i vår igen. jag kan inte bestämma över alla andra, och kan inte räkna med att de ska göra som jag säger heller. speciellt inte när mitt allternativ är dyrare än deras
japp, 2 noromectinsprutor kostar 152 kr om man köper dom i sån där dubbelförpackning.