Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1156 ggr
Sara.minishettisarna
0

Tips om AKTIVITETER

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

min shetlandsponny blir lätt utråkad så jag skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra för aktiviteter. jag brukar, Köra,Longera,tömmköra,klättra i backar och gå promenader. Hon är 82 cm hög så jag kan inte rida;)

MVH Sara

eva.s
0

Prova på AGILITY!

Sund och rolig träning för din ponny.

Gå in på www.klubbenshetland.se

Lycka till!

nallebjörn
0

Löshoppa är jätteskoj

PP
0

Jag tycker det låter som att du varierar arbetet bra redan nu.

Kanske att man kan variera vägval lite mer så att man inte alltid går samma väg och inte är på ridbana så ofta? Och kanske göra arbetspassen lite kortare - avbryta innan hon tröttnar..?

Sara.minishettisarna
0

sak testa det med att lös hoppa för vi har hoppat mycket ihop brukar tävla i tömkörning hoppninG:)

kacka
0

körklubbar i Väst:

Ätrabygdens Ridklubb (kontaktperson Birgitta Rydberg 0320-51071):               http://atrabygden.just.nu

Laholms Ryttarförening (Åke B Nilsson 0430-32042)       :       http://hem.passagen.se/ryttarforeningen

Körsällskpet Nordhalläningarna (Eva Eriksson 0300-24095):    www.ksnh.nu

Hermanstorp Kör och Ridklubb (Monika Svensson 0340-45058):   www.hkrk.nu

Dessa anordnar dressyrkörning med domare för 100kr. Vid vissa tillfällen får man även prova på precision.

[Jemla]
0

Förutom de tipsen du fått kan du ju om du vill även lära din häst lite onödiga cirkuskonster. 

Själv håller jag på och lär Bonnie att "spela fotboll". Hon använder mulen och ska göra mål i ett litet bandymål. Just nu har vi börjat med lite "dribblingsövningar" så hon får börja med bollen ett par meter innan mål och ska sen "dribbla" bollen närmare mål och sen skjuta in den. Hon tycker det är jättekul och det är såå sött tycker jag! Räcka ut tungan (Kan försöka få nån som fotar oss nån dag…)  

Har man en häst som tycker det är skoj att lära sig knasiga saker så är detta väldigt kul. Det går ju att lära dem i princip vad som helst om man bara har lite fantasi. Glad

Cattis
0

#6 Ja jag har ju sett det faktiskt… Blev impad av att just Bonnie lärt sig det faktiskt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

susanne-s
0

Hur lär man en häst dribbla med en boll??

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

Hon kör klickerträning. Bonnie puttar faktiskt in bollen i målet… sen får hon sin belöning efteråt… :-D

/Cattis

susanne-s
0

Låter roligt, klicker man har till hund?, kanske jag skulle ta och prova.

www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

Japp, just sån klicker.

/Cattis

Daladis
0

Klicker -som man kan använda till alla djur med ryggrad Flört. En rätt fantastiskt träningsmetod! Jag tränar både hundar och har klickat in min islänning. Thimon (shettisen) står på tur. Man skulle kanske prova med katten också…. Såg en video med en katt från ett katthem (=nästan vild) som dom klickertränade. Efter 2 veckor sprang den en agilitybana! Fashinerande!!!

[Jemla]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp, precis som Cattis skrev tränar jag henne med klicker. Jag tycker det är skoj just för att då kan man låta hästen själv fundera ut vad den ska göra för att få sin belöning och dessutom brukar det gå väldigt fort för dem att förstå! Det gäller ju dock att man inte börjar med något för svårt (och har något tillräckligt gott som belöning), för då kan hästen lätt tröttna när den aldrig får nån belöning för allt den provar…

Jag själv har provat detta på flera hästar, men jag tycker inte att det fungerar på precis alla. Bonnie är väldigt snabbtänkt och reagerar blixtsnabbt (både på gott och ont) så med henne funkar detta väldigt bra då hon samtidigt lär sig snabbt + att hon tycker det är kul. Glad

Jag har inte klickertränat så jättemycket med henne än men jag har iaf lärt henne: stoppa framhovarna i däcket (numera hennes favorit-agilityhinder), titta åt höger (gjorde detta bara som ett experiment), göra raka halter och stå still (i början svängde hon alltid ut rumpan i tömkörningen), plocka upp en pappkartong och ge till mig samt att jag nu alltså håller på och lär henne spela fotboll. Flört

Therese_Melberg
0

#12 En tjej på hundklubben här hade klickertränat sina akvariefiskar, hon lärde dem att simma från ena sidan av akvariet till andra, så jag tror nog man kan träna nästan alla djur med klickerGlad

susanne-s
0

Hej, jag har aldrig tränat ngt djur med klicker, bara sett hur de ser ut, Kan någon förklara hur man går tillväga vid träning. Belönar man med klickern eller är klickern uppmaningen att göra något,? jag förstår inte riktigt…

www.gullsmyrastuteri.se

[Jemla]
0

#15 Jag är ingen expert på hur man "ska" använda klickern, men jag kan berätta hur jag gör. Glad

Hur "funkar" klickern: Först ska hästen/hunden/djuret "klickas in", dvs lära sig att klicket betyder "godis på väg". Man klickar- ger hästen godis på direkten. Detta upprepar man (minst 10 ggr) tills man ser att hästen förstått vad det går ut på, dvs att det kommer komma godis efter klicket. Så småningom kommer inte behöva ge belöningen (godiset) direkt efter klicket, utan man kan vänta ett par sekunder. Klicket ska däremot alltid komma precis då hästen utför det önskade beteendet (men belöningen ska alltid komma även om du råkat klicka vid fel tillfälle). På sätt kommer det vara lätt för hästen att förstå precis vad den gjorde rätt, även fast godiset kommer lite efter. Det gäller alltså att ha bra tajming med klickandet, för hästen lär sig annars även felen lika fort! 

Att lära hästen något: För det första plockar man fram något som hästen tycker är riktigt gott och tycker det är värt att "kämpa" för. Sen ska man ha bestämt vad man vill att hästen ska göra, t.ex. om man vill att hästen ska puffa på en boll. Då ställer man sig och "väntar ut" hästen. (Det är då det gäller att man har något som hästen vill ha, annars lär den förmodligen ställa sig och sova eller dyl. Flört) Förhoppningsvis börjar då hästen prova göra olika saker. Så fort den bara råkar titta på bollen ska man vara snabb och klicka och sen ge belöningen.

Efter ett par gånger lär hästen haja att det när man tittar på bollen som klicket kommer. När man ser att hästen förstår det går man vidare. När hästen tittar på bollen kan man berömma med ett "braa" men hästen får ingen belöning. Då fortsätter den förhoppningsvis prova sig fram och kanske sträcker den ner huvudet mot bollen, då klickar man på en gång! Så här håller man på och "kräver" lite mer hela tiden innan hästen får sin belöning. När hästen sen kan nosa på bollen väntar man tills den börjar puffa på den osv…

Man ska inte köra för långa träningspass åt gången, det ska ju vara kul för hästen! Vissa hästar tycks fatta på en gång hur de ska göra, medans det tar längre tid för andra…så man ska inte ha för bråttom. Kanske man med en häst får dela upp de olika stegen på olika träningstillfällen medans en annan lär sig hela "momentet" på en gång. Man ska alltid göra det så lätt som möjligt för hästen så att den alltid får känna att den lyckas!

Hoppas det här blev någorlunda begripligt, fråga gärna annars. Det här är hur jag tränar iaf och det tycker jag fungerar bra, men som jag skrev tidigare så fungerar det bättre på vissa hästar än på andra… Lycka till med träningen och glöm inte bort att det inte är resultatet som är det viktigaste- utan att du och hästen har kul! Skrattande

susanne-s
0

Tack Jennie för en mycket bra beskrivning!!!

Jag ska prova, låter jätte intressant, bara en fråga till, var hittar jag en "klicker"? Tack igen!!

www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

Djuraffärerna har dem. En del Granngårdenbutiker likaså.

/Cattis

susanne-s
0

TACK

www.gullsmyrastuteri.se

Sara.minishettisarna
0

Vad kostar en sådan? Vilka super svar jag fått:D Jätte skoj jag har lärt min shettis( diva) att buga samt att tacka det är jätte skoj. Nu går man visst ta en tur till djuraffären och köpa en klicker. Det värkar jätte skoj;)

trex
0

# fiskar har ryggrad.

Therese_Melberg
0

#21 jo, fiskar har ryggrad… så alla med fiskar, det är bara att börja träna!

Ang. inlärning ska man klicka när hästen/hunden har godiset i munnen. Precis när hästen känner smaken av godiset. Tanken är att hjärnan ska koppla ihop klicket med godis, så efter visst antal klick-godis övningar upplever hästen det som att den får en godis när det klickar, självklart ska den sen också få en godis. Typ Pavlos hundar stil…