Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 645 ggr
Milla
0

Botulism

jag kom på att jag har ingen anning om hur man märker på hästen om den blir sjuk i just botulism, någon som vet??

Nej ingen av mina är sjuka.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

sanne
0

Det börjar väl med att dom har svårt att svälja om inte jag minns fel, sen blir dom stela i lederna, men det finns säkert någon som vet bättre än jag !

[daytona]
0

tog mig friheten att kopiera direkt från den här länken där det stod lite grann…. 

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/3327

**Symtom på botulism
**De vanligaste symtomen på botulism är:

• Trötthet och dålig aptit.

• Muskeldarrning, stel gång.

• Svårigheter att äta och svälja.

• Hästen har svårt att använda musklerna i tunga och svans.

• Muskelförsvagning, vilket gör att hästen till slut inte kan resa sig eller andas. Hästen dör av kvävning efter 48-72 timmar.

Milla
0

nämen titta, oj så bra.

Tack då har jag lärt mig något nytt idag.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[daytona]
0

Jag me Förvånad ingen trevlig sjukdom det där!!!

Benjamin
0

Tur man har vaccinerat.

dajmie
0

Tyvärr hjälper inte vaccinet fullt ut, Gun Johansson I lerum fick detta trots att hon vaccinerat.

Benjamin
0

Kanske inte men ändå bättre än att inte vaccinera.

Peppe
0

Vaccinet ger ju ett visst skydd, men inget vaccin är väl 100% säkert. (?) min ena ponny är vaccinerad eftersom han är höallergisk och kommer äta hösilage resten av livet, den andra är inte vaccinerad eftersom jag räknar med att han äter hö i fortsättningen.

för övrigt kan ju hästen få botulism av vanligt hö, men det är ännu ovanligare än i -silage.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kristina-axtorp
0

När Prinsessa insjuknade i hyperlepemi så var veterinären övertygad om att det var botulism hon hade. Vi checkade av symptomlistan för botulism och jag var också övertygad. Tills vi såg blodprovet…. Men det är tydligen svårt att avgöra vilket det är och jag har hört många vittna om att veterinären, som inte är van vid shetlandsponnyer, tyvärr bortser från hyperlepemi och snarare tror det är botulism.

[Anna-N]
0

#9: Har samma erfarenhet. Vi hade en häst här i höstas som blev förgiftad och veterinären var oklar på om det var förgiftning-botulism och hyperlipemi. Är väl blodprovet som tydligen är avgörande då många av de andra symptomerna är lika varandra.

#: Hörde att ett av försäkringsbolagen haft två! falla av hästar som dött i botulism förra året. Inte mkt med tanke på hur många hästar som är försäkrade och iom att det inte enbart är av hösilage de kan få sjukdomen. Mkt mer dödsfall orsakas ju av exempel kolik, tarmvred etc.