Stakars lillen :(
Så typiskt! Idag när jag kom till stallet så ville inte Underbar titta med ena ögat utan han blundade mcyket. Men när han blev nyfiken på något så öppnade han ögat och jag såg inget gult var osv. Sköljde rent med koksalt. Hoppas att han är bättre i morgon. Men hur är det OM han har ögoninflamation, är det smittsamt och kan lr får jag åka på utställningen med honom på söndag?
Det är smittsamt, men inte luftburet. Så rör inte ögat på honom och sedan klappa andra hästar. Då reder det sig.

Okej hoppas hoppas att det bara är något han har fått i ögat.

han kanske har skurit sig i ögat, det gjorde min ponny för några veckor sedan
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#3 Oj det såg inte kul ut :( Hur är det med din ponny nu? Men det ha nog han inte gjort ögat ser bra ut, men man ser att han är störd av något eftersom ögat är halv öppet, och ibland hel öppet. Precis som när man får något i ögat det är så iriterande.

#4 precis så var det som du beskriver men jag kunde se en skåra på ögat eftersom det var väldigt djupt. man ser oftast ingenting själv utan veterinären kör i sånt där grönt så själva skadan blir grön så man ser vad det är (därför det är grönt på bilden)
han är helt bra nu, inte ens ett litet ärr fick han. vi hade ut veterinär samma kväll så han fick behandling snabbt vilket har bidragit till att det läkte så bra =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Usch då :( Får åka upp tidigt i morgon och kolla om det är bättre.
Vad skönt att det gick så bra för din ponny =)
Är du säker på att han inte har en hornhinneskada? De kan vara svåra att se om det bara är skrapat på ytan. Ser ut som en ljusare hinna/blå fläck i ögat.

#7 Det vet jag inte :/ Men ögat såg bra ut idag !:D Han hade nog bara fått något i ögat, han fäller mycket så kanske ett hårstå eller något.

mitt sto hade gjort illa ögot och öppnade det inte alls. när vi ringde vet. så sa hon bara att vi skulle skölja med vatten och avvakta till morgondagen. och dagen därpå så va hon bra.
enligt henne så va det ofta ingen fara, och eftersom hästar har lite "utstående" ögon är det lätt hänt att dom slår i nått eller får in nått strå eller så. då brukar dom svälla upp lite och blir lite rinninga men det brukar gå över tills dagen efter.
kanske inte världens bästa tips innan man vet på riktigt vad som har hänt. men så säger våran vet iaf :D

#9 Jo då alla tips är bra !:D tackar.