Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 977 ggr
Milla
0

Stuteri namn

Gaaahh vad sur jag blir

Ansökte ju om stuteri namn och då jag ansökte om Milla`s i första hand och havsrorsen´s i andra hand så var jag 99% säker på att få Milla´s men nej då det blev Havsrosen´s. Visst det blir väl bra med det namnet också men jag hade ju ställt in mig på att heta Milla´s.

Så till alla er andra som har ansökt var inte säker förren ni har hämtat ut beviset så ni vet med säkerhet vad ni heter.

Nu måste jag ju ändra allt dvs min hemsida har ju "fel" namn och det kostar en förmögenhet att ändar det nu så det får ju stå kvar som det gör, som tur var så har jag inte reggat fölis ännu.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

nallebjörn
0

vad? kostar det för dej att ändra på hemsidan?

Milla
0

det kostar mig lite mer än 400 kr. jag måste ansöka om nytt domännamn och säga upp det gamla

nallebjörn
0

jaha men jag trodde du hette Milla´s eftersom du redan döpt föl till det

Milla
0

Nej jag har inte haft det reggat, men jag ansökte om det nu för ett tag sedan och jag var säker på att få just Milla´s (dum som man var) jaja from så är det havsrosen´s som gäller. Berra blir den första att heta det.

nallebjörn
0

men kan man ha stuterinamn på en avkomma utan att ha det reggat? jag menar Arnie.

Milla
0

ja det kan man men bara en avkomma, skulle jag regga berra också med milla´s framför så måste jag ha det reggat

nallebjörn
0

aha! på det viset. Synd han inte får heta samma.

Milla
0

mmmm jag tycker det också, men så är det när man inte har tid att vänta, då får man skylla sig självSkrikandes

Jenny_Danhage
0

Jag blev oxå lite besviken när jag hämtade mitt stuterinamn. Elsängen var inte mitt första handsval. Jag hade gärna vilja fått veta det innan jag hämtade det och även varför det andra blev avslaget.

JMax
0

Får man inte veta varför man får avslag?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

tonje
0

Jeg synes Havrosen's var knallfint jeg!

Milla
0

#11 tack tack men jag vill i allafall heta Milla`sLedsen

AnitaO
0

Jeg synes at alle har så fine stutterinavn.Glad

Må finne på noe spennende å hete til neste år jeg. Det må jo være noe som gjenspeiler meg eller gården vår. Har heldigvis 1 år på meg ennå.

Men det er jo synd hvis man ikke kan få det stutterinavnet man helst ville ha. Selv om de fleste navn høres bra ut for andre, er det ikke sikkert det høres like fint ut for den som skal "eie" navnet.

Vi kjøpte en gård med et navn. De som bodde her før oss drev oppdrett av varmblodshest. I etterkant fant vi ut at de tok med seg navnet på gården "vår", der de flyttet. Da hadde vi brukt en del penger på navnet i tilknytning til gården.Fundersam

Carina.B
0

Grattis milla tycker ditt stuterinamn var jätte fint Glad

kacka
0

Jag fick inte heller mitt första hands val…

hippoteket
0

Jag måste bara få fråga VARFÖR i hela fridens namn ni måste ha med en apostrof i stuterinamnet??????
I svenskan använder vi inte sådana vid genitiv, utan lägger bara till ett "s" bakom, dvs jämför med "bilen" och "bilens färg".

/Anna språkpolis Flört

Milla
0

tja det är väl för att det ser fräckare ut med en apostrofCool

hippoteket
0

#17 Ärligt??? Jag tycker det ser URTÖNTIGT ut, eftersom det bryter mot de svenska språkreglerna…

(detsamma förekommer för övrigt även inom kattvärlden, där jag nog är näst intill ensam om att inte ha en apostrof i mitt stamnamn…)

jojjehanna
0

#16 #18

Håller med! Äntligen en som tycker likadant! Dessutom är det lite otympligt med apostrofen, svårare att skriva, hur blir hemsideadressen etc.

Nej, bort med apostrofer!

VeronicaP
0

Jag är ju av de tycket att alla får tycka som man vill och döpa sina hästar och stuteri namn som de vill, alla vill vi väl stava våra hästar lite udda och det är väl samma med stuterinamn , för min del är  det ingen sak jag tänker på om där är en apostrof eller ej..

PP
0

Jag bara undrar varför man lägger till alternativ på ansökan när man ändå vet att man vill ha förstahandsvalet..?

Håller med Anna och Johanna - apostrofer retar mitt "grafikeröga"… Flört Fast det är klart att det är upp till var och en hur korrekt man vill vara.

Annette
0

#21. Får förstavalet avslag blir det ju inget alls. Nr 2 kanske är bättre än ingenting. Det måste väl finnas någon anledning till att det blir avslag. I Millas fall kanske det är så att det kan finnas många hästar som heter Milla eller liknande och det inte godkändes av den anledningen. Men det är bara min teori.

PP
0

#22 En bekant fick avslag på sitt val (för stor geografisk bredd på namnet), men då blev hon uppringd av Spaf som talade om varför och att hon fick hitta på något nytt.

Så jag tänker iaf att det är bättre att inte lämna alternativ. Flört

Annette
0

#23. Så kan man ju också göra.

helenecarlsson
0

Ni som nyligen fått era stuterinamn, hur länge fick ni vänta, från ansökan till regbeviset kom?

paparatzi
0

#25 Några veckor..

CarolaG
0

Närmare ett halvår fick jag vänta… Jag skickade in ansökan i Juni och SPAF sammanträdde i oktober.

susanne-s
0

#6   Gäller det gårdsnamn oxå eller kan man döpa flera med ett gårds namn altså ett inte registrerat namn?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

#28 Du måste ha det registrerat om du skall döpa fler än en till ditt gårdsnamn.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

susanne-s
0

oki, innebär det att det då blir ett stuterinamn?   TACK

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

#30 Det innebär at tdu för att få registrera fler än en med samma gårdsnamn måste ansöka om att få det godkänt. Så döp ingen til ldet innan du ansökt och med lite tur även får det godkänt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

PP
0

#31 Hm, är det inte så att man kan namnge en uppfödning efter t ex gårdsnamn och att det då är "uppbokat" tills man ansöker om stuterinamn? Åtminstone var det någon som sa det till mej…

Annars har jag funderat lite på de som sätter prefix på sina ponnyer innan stuteriregistrering - får de dubbelt prefix sen? T ex Rålinjeåsens Zorro blir Rålinjeåsens Rålinjesåsens Zorro? Det var kanske dumt tänkt..? Oskyldig

JMax
0

Jag hade tur! Vide af Kättestad döpte jag till af Kättestad redan förra året och ansökte om stuterinamn i år och det gick igenom! Tror inte att de som redan har prefixet får det en gång till, hoppas inte det i varje fall…Vide af Kättestas af Kättestad blir för jobbigt…Skrattande

Men de verkar inte ha såna regler på stora hästar eller? Mina stora uppfödningar heter Max i "förnamn" och det har alltid gått igenom…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kratern
0

#33 Man får ju inte stuterinamnet på "gamla" uppfödningar automatiskt. Du måste lämna in passen och begära det i så fall.

nallebjörn
0

#33 halvblod och travare vad jag hört får inte ha stuterinamn…

PP
0

#35 Fast det där är ju lite luddigt isf. Travare har ju ofta ett och samma prefix/suffix i namnet i vilket fall. Halvbloden får inte ha typ gårdsnamn före egennamnet, så då använder många en bokstav eller två efter namnet istället. T ex Classic H, Dialect MB osv.

Islandshästar måste väl däremot ha ett gårdsnamn..?

Madelene_Udd
0

Men det finns ju massor med travare som har stuterinamn!

Ex Broline, Brodda, Tilly, Ås, Hornline osv osv… Detta måste väl räknas som stuterinamn, när alla hästar födda på det stället heter ex Broline i efternamn…? Eller?

nallebjörn
0

vad jag hört får inte flera hästar ha samma namn. men bokstäver får förekomma så som då Classic H etc… en hel djungel det där. Ja islänningar heter ju alltid ett efternamn där dom är födda.

Pernilla77
0

#36 min kompis döpte sina islänningar till deras efternamn dvs hästensnamn fra och uppfödarens efternamn. Så det måste nog inte vara ett gårdsnamn