Tidig fölning
Med anledning av det som skrivits i en annan tråd (Betäcka!) om att "naturen rättar till" sena fölningar, undrar jag vad ni har för erfarenheter om hur mycket för tidigt fölen kan komma och det fortfarande är normalt? Alltså att fölet är så pass färdigt att det kan klara sej.
När bör man, enligt era erfarenheter, börja vaka på ett sto som är beräknat att föla sent (slutet av augusti)? Jag förstår att det är individuellt - men generellt?

Personligen tycker jag det är svårt att säga en tid för det. Jag håller koll på alla typiska "tecken" och försöker ha koll den vägen på när det närmar sig.
Jag har haft ett föl i år som kom 3 veckor för tidigt. Han var tidig, det syntes och vi vet när mamman betäcktes året innan sista gången. Så tre veckor klarar de iaf att komma tidigt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
min bebis kom i år 10 dagar för tidigt. Inget konstigt syntes.

Mitt siste føll kom 23 dager for tidlig. Hun galopperte rundt da jeg kom på min morgenrunde! Hun har vært helt som andre føll, men i begynnelsen var bena nesten som "lakris-lisser", - de kunne gå i alle retninger.. Men kun etter få dager var de helt fine
Hun var veldig stor, så det var nok grunnen til at hun kom så tidlig… Nå er hun 12 dager og stor og fin!

Hm… Är kanske dum som åker till Halmstad då..?
Hade ett sto för några år sedan som skulle fölat så sent som ditt, men hon fölade 4 veckor för tidigt, utan förvarning! Fölet såg dock inte det minsta prematur ut, utan var pigg och frisk.
Min fölade 2 veckor för tidigt. Beräknad fölning var då i början på augusti. Inga problem.

Är själv lite försiktig med uttrycken för tidigt eller över tiden då det känns som om allting mellan två-tre veckor före och två-tre veckor efter "beräknat" datum egentligen är helt normalt.
Tycker själv att termen för tidigt passar bäst i de fall då fölet tydligt ser prematur ut (vinglig, instabila leder, trampar igenom i kotorna, m.m.), alltså som i #1 och #3 ovan. I de övriga fallen så har nog naturen räknat rätt och justerat till det efter bästa förmåga! 
#7 Jo, så kan det vara, men mitt sto har alltid varit punktlig när hon fölat i april-maj. Därav inlägget.

#8: Eftersom hon tidigare normalt har fölat punktligt i april-maj och nu var beräknad till augusti så verkar det ju som om teorin att sena fölningar "tidigareläggs" av naturen stämmer! Vad tror du själv om det?
#9 Jo, jag tror faktiskt att det kan vara så. Nu har jag bara haft sen betäckning/fölning en gång, men den gången blev det ju i alla fall tidigare. 
Hej P!!
Jag är nog dummare som åker till Halmstad, har inte Ginette fölat innan vi åker så får mina stackars(!) "hästvaktare" ta hand om fölningen.
Jag känner mig lite lätt "taskig" för att åka ner….
Tur man har bra folk på hemmaplan…:)