Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 779 ggr
Rose-Marie
0

Skulle ni ställa ut?

Har 2 shettisar med hålväggar vilket innebär att hovis måste klippa upp hovväggarna varje gång. Det rör sig väl om 0,5-1cm men det blir ju inte snyggt direkt.
Jag hade gärna velat visa båda på utställningen i ludvika den 10 sept men tvekar fortfarande pga hur hovarna ser ut. Någon som vet om det blir inne i ridhuset eller utomhus??
Någon här som visat trots fula hovar??
Om det är inne i ridhuset så syns det ju inte så jättemkt. Tror ni domare har överseende med detta??

Annette
0

Vårt ena sto har haft problem med hålväggar. Hon är opererad och uppverkad nästan upp till kronranden. Jag visade inte henne eftersom det lätt såg ut att hon hade skev benställning. Nu vet jag ju inte hur din ponny ser ut, men tänk på det. Det är ju lite synd att få dåliga poäng på benen p g a detta.

Hoppas ni får ordning på det, jag vet vilket elände det är.

Cattis
0

Jag har haft problem med hålväggar på en del periodvis. Mest har det varit på framfötterna och hur som helst har jag haft dem skodda tills det vuxit till sig. Har just nu två skodda fram som har haft lite problem. En av dem hade på ena bak också, men det har löst sig ändå - tack o lov, för jag vägrar ha bakskodda ston med hingsten och andra stons föl.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Vi hade vårt sko skodd efter inrådan av hovslagarskolan, där vi skodde henne. Mellan två skoningar dök det upp en elak hålvägg/bärrandsröta under skon, omöjligt att se. Det var då det blev operation och sedan dess har hon varit oskodd. Peppar, peppar nu har hon varit fri från eländet i 1½ år.

PP
0

#0 Utställningen i Ludvika är i ridhus. 

Det är nog inte så många domare som brukar kommentera hovarna, vad jag har hört -  till skillnad mot Storbritannien där det snarare verkar vara regel än undantag att domaren är fram och känner på ponnyn och lyfter på någon hov.
Rör ponnyerna sej obehindrat av uppverkningen? Klart att man kan chansa och tala om för domaren varför de ser ut som de gör om denne reagerar. Men jag vet faktiskt inte hur det skulle kunna påverka bedömningen, så jag törs inte råda dej hur du bör göra… Även om jag förstås tycker att det skulle vara kul om du kom!

#2 Hur 17 får du på skor om de har hålväggar..?

Annette
0

#4. Min stod först med gipsbandage i 10 dagar. Hon var halt ett tag. Sedan när det växte ut såg det lätt snett ut, så jag valde att inte visa. Men hon var ju uppverkad väldigt mycket. Undrar om det inte var onödigt mycket, den veterinären verkade älska hovknivar….

Påverkar bedömningen gör det väl om det ser ut som om den har skev benställning, men det beror som sagt var på hur det är taget.

Cattis
0

#4 På ena framhoven har hon inte så många sömmar som man "ska" och på andra funkar det faktiskt som vanligt eftersom hon inte alls är uppklippt där. Hon är alltså inte uppklippt på sidorna mer än på ena fram. De andra är rensade o fyllda med tjärdrev o sånt.

Jag upplever att hålrummen växer bort snabbare då de är skodda. De sliter inte upp och får inte i mer skit.

Men de har kanske skapligt lindrigt jämförelsevis.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

nallebjörn
0

har ponnyn rejält fula hovar skulle jag nog inte visa den.

Kan varmt rekomendera folk som har ponnyer/hästar med sköra hovar att prova på Enzion. Ett pulver i spann som man fodrar hästen med dagligen. JAG LOVAR ett efter ett par veckor är det nya hovar på hästen. Jag hade en häst med supertrasiga hovar som fick detta och det var värt varenda krona. kostar en del men som sagt på ett par veckor är hovarna hela.

Finns att köpa på ekohallen eller välsorterad hästsportbutik.

SannaHolmgren
0

"7 Kan hovens kvalité ändra sig på ett par veckor? Genom att ge tillskott?

nallebjörn
0

#8 jajamensan…. jag körde en lång kur på en häst för flera år sen förvisso men den gick inte att sko för den hade så dåliga hovar. Den blev kanon i hovarna sen. Detta prep innehåller biotin, metatonin och zink bla som är för hovens uppbyggnad.

SannaHolmgren
0

Hur många veckor tar det då???

nallebjörn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här ser spannen ut

nallebjörn
0

#10 jag har för mej att jag körde på i två eller tre månader men man ser skillnad redan efter ett par veckor. Till en ponny räcker spannen länge.

SannaHolmgren
0

Tar det ungefär så lång tid som en spann?  Eller behöver man hålla på länge?? Tar väl inte bara två veckor…

*redigerat*Hehe, var lite för snabb där…

nallebjörn
0

#13 en spann varar till stor häst mellan 1-3 månader beroende på hur mkt man ger. Ska gott och väl vara 2-3 månader till ponny. Kör en hel spann.  Men det ska synas på 3-6 veckor. då man brukar verka dom 6-8v eller så så ser man markant skillnad. Låter kanske konstigt men man gör det.

PP
0

Har oxå goda erfarenheter av Enzion - och även Steel Joint. Frågan är bara hur stor effekt det kan ha på hålväggar då väl det beror på bakterier i jorden..? Fast det är klart, om hornet växer bättre går det kanske snabbare att "verka bort" håligheterna?

nallebjörn
0

med tanke på vad man får lägga ut på hovslagarkostnader när hästen har hålväggar skulle det kanske inte skada att lägga lite till på att försöka med ett prep som enzion. Funkar det så är ju mycket vunnet. Funkar det inte så är det 500 spänn mindre iof men då har man ju provat ändå.

Linnah
0

Men när det gäller hålväggar så finns det ju olika metoder som fungerar. Jag tycker det är på tok för drastiskt att skära bort massor. Den behandling jag använt till mina, och det har varit ganska mycket hålväggar, har varit att verka bort så mycket som går utan att det påverkar hästens gång eller att hovarna blir alltför korta, och sedan behandla enligt råd från hovslagare. Behandlingen har bestått i att stoppa i bomull som täcker och fyller hålet, varannan dag indränkt i jodopax och varannan dag i klorin. (Ibland lite mer sällan också.) Detta för att växla mellan att döda svampen och att döda bakterien som samarbetar. Detta har fungerat utmärkt, och förstör inte en hel utställningssäsong eller så för att man verkat bort för mycket hov. Det tar trots allt nästan ett år att få en ny hov…

susanne-s
0

detta med klorin har jag också hört om och att det ska fungera tills. med jodopax, fast då var det nog var 3dje eller var 4de dag med klorin.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

PP
0

Min förra hovslagare rådde mej att "plugga igen" hålen med bomull dränkta i väteperoxid. Det fungerade oxå. Byttes varannan dag.

nallebjörn
0

finns ett prep också som heter Trush buster eller nåt sånt. Kostar också en del men funkar skitbra. Även till stålrötor också.