Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 473 ggr
susanne-s
0

föl till godkänd hingst

Hej, kan någon/några vänlig/a själ/ar förklara för mig hur det ser ut under resans gång då ett hingst föl visas mm och hur man går tillväga om det skulle visa sig att han är en bra hingst, premieringar mm och bruksprov undrar jag också över.

Förstår att det är en liten procent som blir godkända

Undrar mest över vägen dit.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

Den resan har jag gjort… Köpte ett två månaders föl som blev godkänd som 3-åring.

Vägen dit var lång och krokig men framförallt väldigt rolig! Vi tränade på att åka till nya ställen, stå still och ställa upp sig ordentligt och att röra sig avslappnat. En del löshoppning och tömkörning varvades med skogspromenader och klättring för att variera arbetet.

Milla
0

hm jag har ¨4 unghingstar som jag har köpt just för att försöka få igenom en kanske. Ska ut med min första nu i höst och det ska bli så spännande

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Anna-N]
0

Har gjort den resan men stupat på målsnöret. Med andra ord upplevt medaljens baksida så att säga.

Hade en tvåårshingst som visades med 40 p. Vid veterinärbesiktningen konstaterades ett mindre blåsljud på hjärtat vilket var avgörande för hans framtida chanser som avelshingst. Det var ledsamt och oerhört trist och så nära. Jobbet, tiden och alla kostnader man lagt ner. Förhoppningarna och glädjen. Allt bara spolades bort. Men en erfarenhet rikare att det hänger på mycket innan man kan glädjas åt att passerat det berömda "nålsögat" med sin unghingst.

susanne-s
0

Finns det någonstans man kan läsa sig till denna "resa", jag är helt novis… Ska börja med visa min ett åring i höst. tacksam för svar.Glad

www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

Ursäkta, men skulle någon kunna hjälpa mig…..??´se ovan

www.gullsmyrastuteri.se

Charlotte-Aveback
0

Hej Susanne!

Till att börja med tycker jag att du skall visa din ponny på en utställning för en erfaren domare. På så vis får du ett utlåtande om din ponny och dess framtida potential. Därefter kan du lägga upp arbetet inför nästa utställning, nästa år, o.s.v.

susanne-s
0

tack Charlotte.

Det var lite så jag tänkte, hur är dommarna, säger dom till en om hästen skulle vara helt okorekt eller olämplig att tex. spara som hingst. Får man ngt råd och är dom uppriktiga, fåniga frågor säkert men jag har som sagt ingen aaaaning.  Generad

www.gullsmyrastuteri.se

[Anna-N]
0

Tidigare fanns utställningar med unghingstrådgivning. Där fick man råd och tips och samtidigt unghingsten veterinärbesiktad.

Ett jättebra sätt, men tror inte det anordnas något sådant iår iaf.

Charlotte-Aveback
0

#7: Normalt sett så skall en domare ge en bra och saklig kritik samt även kunna indikera om de tycker att unghingsten bör sparas för framtiden. Då det är väldigt tufft och svårt at få igenom en hingst (och skall så vara!) är de ofta väldigt noga med att inte "lova" för mycket! Men de kan i alla fall rekommendera att man sparar hingsten och visa den igen om ett år eller så, för att se hur den har utvecklats.

Skulle de tycka att den är väldigt inkorrekt, icke rastypisk el.likn. och att det är mycket osannolikt att den kommer att gå igenom en vacker dag, så tycker jag i och för sig att det är bra om de säger det också. Det finns ingen anledning att bygga upp orealistiska förväntningar.

Skulle det visa sig att de ger dig knapphändig information så råder jag dig att helt enkelt fråga dem!

Annette
0

#7. Du kan ju fråga domaren vad den tycker.

susanne-s
0

Tack för bra svar. Är han inget att spara skulle jag vilja veta det så att jag kan kastrera honom, här på gården är det ont om kompisar tyvärr och då kan han ju gå med stona, istället för två stentuffa russhingstar (3år)

www.gullsmyrastuteri.se