Ålder för uppsittning
Hur gamla vill ni att era shettisar skall vara innan ni tränar dem vid lätta vikter på ryggen/sadel osv? Inför inridningen så att säga. 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Min 3-åring är ännu inte sutten på. Har endast haft tömkörningsgjord på sig.
min son på 5 sitter nu på min treåring. Nu är hon väldigt "färdig". Ridas av större barn vid 4 års ålder.
Våra har varit väldigt olika i utvecklingen, men mellan 3-4 år börjar vi inridningen.

Här får ingen ryttare sitta på dem förrän de är 4 år.
Som treåringar får de vänjas vid sadel och att man hänger/trycker lite på dem. Deras huvuden har fullt upp med att lära sig töm-/inkörningen som treåringar anser jag.
Shettisar tycker jag att man skall skynda långsamt med.
/Cattis
Fyra år eller senare för att börja bära ryttare. Shetlandsponnyn är en sent utvecklad ras och det måste man ha i åtanke vid inridning. Under tiden kan man vänja vid sadel , tömköra och göra ett gott arbete vid hand.

Har ju haft 4 st shettisar. Den första var 3 år när han satts på för första gången. Han var stark och "färdig" i kroppen. Ryttaren var ung och vägde inte många kilon.
Den andra var 4 år, då han är en lätt typ och var väldigt "valpig" länge. Även här mycket lätt ryttare.
Den tredje var 7 år
och den fjärde var inriden när jag fick henne.

brago är ett år gammal och en fyraåring satt på honom i ungefär 5 sek (när jag höll i henne) för jag ville se hans reaktion.
#8 det tycker jag var skitdumt. Ursäkta men en ettåring?!

Det är olika och beror på idividen i sig , Har de blivit inkörda som 2 åringar så kan de oftast ridas in som 3 åringar för de är musklade då så att de klarar av att bära upp en liten ryttare, fast oftast blir det som 4 åringar pga de tävlas kankse i trav som 3 åringar och då behöver de inte ridas samtidigt ..

#9 det har väl för sjutton ingen betydelse när en fyraåring väger 15 kg om hon sitter på honom i ungefär 4 sekunder? han stod stilla och rörde inte en fena. hon hade hjälm på sig och det gick hur bra som helst.
#11 en åring är definitivt inte färdig för någonting på ryggen överhuvudtaget. Tycker det är att riskera både hästen och det stackars barnet. Tänk om hästen blivit rädd. Kan skrämma både hästen och barnet mkt illa. Man skulle aldrig förlåta sej själv.
Beror helt på utvecknlingen, exteriören och muskulaturen.
Vår treåring har vi börjat med inridning (dock endast i skogen) men han har varit välutvecklad hela tiden och såg nästan ut som tre redan vid ett års ålder. Vi började tömköra honom som tvååring. På bilden är han alltså endast ETT år…
"Lilla Putte" som alltid varit lugn och lite senare (normalt utvecklad?) är nu 2 år och vi har inte ens börjat tömköra honom. Han får växa lite till och går därför på bete hela sommarhalvåret. Sedan får vi se till hösten hur han musklat sig och har vuxit… Kanske får han vänta tills han är 4 år och kanske kan jag hitta någon vettig person som vill köpa/låna honom som kan köra in honom först… Men jag säljer honom INTE till någon som söker efter en ridhäst till sina barn. Visserligen snäll, men han är inte färdigvuxen för uppdraget…
På min treåring så får endst barn sitta på då menar jag de som är under 2 år. Men hon körs mycket bl.a på barnkalas osv. en super snäll häst.
Jag brukar börja med att min son (nu 5 år) får sitta på hästen på väg in från hagen dvs typ 50 m eller nåt… Sedan det där med gjordar och ha något på ryggen väljs de med redan som ½-åringar med täcken med gjord kortare stunder.

#13 det hade varit skillnad om han hade gått 100 meter, men som sagt, det har hänt en gång och det var inte många sekunder hon satt på hästen.

Man får väl använda sitt sunda förnuft. Utvecklas shettisen som ras långsamt så får man väl ha det i åtanke när man lägger upp sin utbildningsplan för individen ifråga. Det är väl inte säkert att bara för att den uppnått fyra år ska vara klar för att ridas in…vissa hästar kan behöva en lååång tid av förberedelser och att börja hantera hästen i tid anser jag vara viktigt för att hästen ifråga ska vara mentalt förbered på vad som komma skall. Jag anser dessutom att det är viktigt att den unga hästen förbereds med att bygga upp sin muskelmassa med hjälp av promenader, tömkörning, agility mm
Jag tror alltså benhårt på att man vinner på att skynda långsamt i all träning med hästar och speciellt då med en unghäst men man vinner inget på att bara låta hästen gå och dra för att sen komma på att "just sjutton" han/hon är fyra år då måste han/hon ridas in…" Det är inte vidare lyckat!
Min son på 15 kg satt 10sek på min åring idag, tycker inte det gör nåt att de vänjs tidigt. Min son satt även på min valack när han var ett år. Tror inte ryggen gick av på henne iaf
Shettisar är mkt starka hästar.
Min 3åring rids lite då och då av en 9årig flicka på 35 kg. Mest skritt men även lite trav. Har också haft 50 kg nån enstaka gång, endast väldigt korta stunder i skritt. Och han bryr sig inte ett dugg.
Han är visserligen ganska kraftig modell och ca 103cm.
Det är väl stor skillnad att sitta på en hästrygg i 10 sek (när man bara väger 15 kg) på en åring och att rida ordentligt.
Ordentlig inridning tycker jag man kan börja med vid 3års ålder. Min valack blev inkörd som 2åring och han har dragit både mig och min far ett par gånger (=250kg inkl.vagn)
Någon som känner till shettisar som gått sönder tidigt just pga för tidig inridning/inkörning?? Travhästar är oftast väldigt hållbara pga den tidiga träningen.
#19 Jag har väl egentligen bara en fråga till dig.
Av vilken anledning har du så brått?
En fråga till; Varför har du så hög vikt på en 3-åring?
Äsch ytterligare en fråga. Varför tror du att shettisar är så himla starka? Vi har nog avlat bort mycket av det är jag rädd.
#19 Det där med att travhästar är väldigt hållbara för att de börjar tränas tidigt tycker jag låter som rent nys måste jag säga. Har själv jobbat hos travtränare och då började vi att köra in dom redan som 1 åringar och det är en väldigt stor procent travhästar som inte ens uppnår 4 årsåldern pga skador och förslitningar. Många har att välja på slakt eller säljas som ridhäst då de helt enkelt inte håller för den ansträngning och det höga tävlingstempo som ett liv på travbanan innebär. Så ditt uttalande om just detta tyckte jag stämde dåligt.
Varför ska man överhuvudtaget sätta något på ryggen på en liten 1 årig shetlandsponny? Vad vill man uppnå? Nu tror inte jag heller att de går sönder av det men varför har man så bråttom? När det sen är dags för "riktig inridning" om så där 3 - 4 år så har ju hästen i alla fall inte en susning om att den hade ett människobarn på ryggen som 1 åring. 
Amor vincit omnia 

#19 "Shettisar är mkt starka hästar."
Ja, men de behöver växa klart först. En shettis är som bekant inte klar förrän den är 6-8 år. Att ngn alls skall sitta på en ettåring förstår jag absolut inte vitsen med. De är bara "småungar" då de är ett…
# För att en shettis skall få vara så stark och tålig som den kan vara bör man skynda långsamt. Personligen bergiper jag inte ens varför man skall vänja dem vid ryttare för tidigt? Jag skulle aldrig sätta upp ryttare förrän vid tre års ålder, rids in görs de inte på riktigt förrän som fyraåringar. Vill man vänja dem vid tryck eller sadel, så kan man ju göra det vid två års ålder och hänga lite på dem så de vänjer sig. De är ju inga varmblod…
/Cattis
#19 visst går väl inte ryggen sönder av 15 kg men har du tänkt på att du kan skrämma både hästen och barnet? och var har du fått informationen att travhästar är hållbara? dom går enstaka år på banan och sen är dom slut som travhästar pga skador och dyl. Kan bli promenadhäst på sin höjd.
Varför ska man ha så brott när man istället kan köpa sej en äldre ponny till barnen som dessutom kan vara säker att hålla på med. Unghästar kan vara farliga och om inte kan dom bli det när dom blivit skrämda.

När mitt sto var ung..oj vad länge sedan… gjorde hon absolut ingenting där hon överhuvud taget behövde använda några större muskelansträngningar innan hon blev två. Vi promenerade ibland i lugnt tempo, lite enkla övningar kanske backa för hand och gå framåt och svänga undan för min hand.strosade runt . När hon blev två tömkörde jag henne i någon månad sedan kördes hon in, ryttare hade hon som fyraåring. vid två fick hon följa med på turer när jag red och det gillade hon, vid tre blev hon longerad över hinder.. hade ingen möjlighet till löshopp. Jag lägger borstar och kanske grimskaft på mina hästar när jag håller på med dem, kramar över ryggen mm så de är vana vid att ha mig "på" och över dem. Min nuvarande ett åring leker hela dagarna, med mig övar vi lite att gå för hand samt att han är med ngn gång på skrittpromenader när dottern kör ett sto (jag leder hingsten)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#24: Låter som en väldigt klok och sund unghästhantering!

tack!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Med vanlig vardagshantering blir det sällan några problem när de väl skall ridas in. Jag tycker att de flesta shettisar är väldigt okomplicerade. Min 3-åring kommer inte att ridas förrän nästa år.
Jaja…alla tycker ju olika. Men jag släpper väl inte upp min son på en lös unghäst och låter han galoppera heller….Jag är ju med och känner hästen så pass mycket att jag vet vad jag kan göra och inte.
Och jag menar inte att man ska rida in ettåringar heller.
kan inte en 3åring bli rädd också??
jag tror på att tidiga positiva erfarenheter är inget annat än bra hästar.
Alla gör väl som man själv vill.
Ang. travare så är i alla fall nordisarna mkt hållbara och friska trots tävlingar på travet.
#28 visst kan en tråring bli rädd men den är ju mer mogen i huvudet. Är den inte det ska man inte heller jobba med den. Givetvis släpper man inte barnen själva med hästarna. Inte ens med en fullt inriden och säker häst(hoppas jag iaf).
Även om man känner hästen så kan den reagera på saker. Speciellt en unghäst.
#28 När det gäller travarna så måste jag bara säga en sak (även om det är ett shettisforum)
Det finns en anledning till att de inte tävlar efter en viss ålder. Tänk på det.
Min son (2 år) får börja sitta på de som är 3 år, aldrig före, finns ingen orsak. Körning är nå´t helt annat för det belastar ju inte ryggen på samma sätt.
Fast han rider ju inte riktigt ännu. Det här är min största skräck när barnafamiljer ringer på föl o unghästar.