Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 3305 ggr
moa
0

Hålvägg

Vad är det? Är det samma som white line desise?
Är det vanligt på shettisar?

/Lite funderingar från mig.

Rose-Marie
0

Ja…det heter både hålväggar, white line disease och även bärrandsröta. Det förekommer på alla slags hästar men har hört att mycket islänningar och shettisar har det.
Båda mina shettisar har det.
Sen verkar det som att unghästar lättare drabbas.
Är svårt och tar lång tid att få bort. Ibland flera år. Min valack (3år) har haft det i 1 år snart och ser ingen ljusning.
Som tur är lider de inte av det men hovarna blir så fula.
Det är nån slags svamp/bakterie i jorden som "äter" hoven. Ingen vet riktigt var det kommer ifrån. Ska vara smittsamt men det kan gå 10 hästar i samma hage och bara 2 drabbas ex.

Rose-Marie
0

Har också hört att enda behandlingen som behövs är att klippa bort allt som är angripet, alltså man behöver inte behandla med nåt medel för det gör ingen skillnad.

Linnah
0

#2 Den sista håller jag dock inte alls med om. Eftersom det är en kombination av en svamp och en bakterie så funkar varken att "paketera" det (t.ex. plasta in, som en del förespråkar) så att inte luft kommer in eller att skala av så att det blir fritt fram för luft, eftersom bakterie och svamp har olika behov och trivs i olika miljöer. Bästa är alltså att kombinera olika metoder, t.ex. klorin och jodopax etc. Att skära av halva hoven tycker jag mest verkar vara djurplågeri, när det finns mer humana metoder att använda. På mina hästar har detta fungerat alldeles utmärkt, även om det kräver aningen mer arbete under längre period. Det tar lång tid för hoven att växa ut helt igen, men under den tiden har hästen åtminstone en hel hov att gå på.

Annette
0

#3. Jag håller med dig. Vi har ju tyvärr opererat vårt sto i Skara. Där verkade dom bort en stor del av hoven. Det har tagit lång tid för den att växa ut igen. Kommer problemen tillbaka blir det inte den metoden igen!

trex
0

Har hört att det oftast är oskodda hästar som får det? Förr hade jag 4 hästar 2 fick det.(islänning och shetland) Alla oskodda.Nu har min unghäst det,det är 6 oskodda hästar i hagen,bara hon som fått det. Ett elände är det iaf.

Annette
0

Vi hade ju vår skodd en period, men då dök det upp under skon. På det viset var det sämre med skor, eftersom vi inte såg det. Men där är nog erfarenheterna olika.

Rose-Marie
0

Min hovis är väldigt informerad och har frågat sveriges experter mkt om just  hålväggar.
Och det hon fått reda på är att det absolut viktigaste var att klippa bort allt dåligt då det måste komma in syre.
Sen har jag själv pratat med hovslagaren på strömsholm och han sade samma sak + att man kan ha på virkon s och helst ska de stå i box på nätterna (alltså inte lösdrift) för att hovarna inte ska vara fuktiga jämt.
Själv har jag inte möjlighet att ha dem uppstallade så det kanske aldrig försvinner….har gett upp hoppet för länge sen.

moa
0

Mitt sto har haft det i flera år nu. Jag blir så trött. Brukar rensa rent det med sen spik för att hålla det öppet, är det bra?
Jag är rädd att det ska gå jätte långt upp i hoven på henne som mest har det varit nästan 3 cm upp…

Hur ofta gör ni rent? Och hur gör ni rent?

Annette
0

Nu har vi inga sådana problem, peppar, peppar. Det tog två år att bli av med det på ena ponnyn, man tappar hoppet många gånger.

AnnaLundin
0

Det finns många metoder att behandla hålväggar.

Ett travstuteri här i länet har i måååånga år haft problem med hålväggar och de har nog provat alla metoder som finns. DERAS erfarenhet är att det mest effektiva är att behandla med Thrush Buster (som säljs under namnet "Rengör Strålen").

I början av min hovslagarkarriär var jag nitisk med att verka bort hålväggar, att klippa bort hovväggen där de satt. Men jag har faktiskt upptäckt att det inte alltid är det bästa, att det ofta blir bra lika snabbt om man droppar på Thrush Buster. Man vill ju inte gärna klippa slnder hovar på ponnyer som ska visas på utställning, så om de inte är halta av det (fått hovböld i botten av hålväggen, inte särskilt ovanligt iofs) brukar jag göra minsta möjliga ingrepp.