Färgavel
Skulle vilja höra era åsikter om färgavel. Alltså när man avlar enbart på färg. Det finns ju vissa föreningar för sådan avel, t ex skäckföreningen (den tror jag iofs inte finns längre, åtminstone inte som registerförande) och palomino.
Inom shetland förekommer ju oxå viss färgavel. Skulle du kunna välja ett avelsdjur enbart utifrån dess färg? Även avel på enbart svarta eller fuxar kan ju benämnas som färgavel. Eller?
Färgavel på de mer ovanliga färgerna som t ex avblekbar skimmel, skäck och black kanske kan vara berättigat (rentav viktigt?) i en ras som vår där alla färger är tillåtna (tigrerad undantagen är väl bäst att tillägga så ingen behöver hugga på det)?
Om du inte tycker det är rätt att avla enbart på färg (jag förutsätter givetvis att alla bedriver avel på sunda individer), hur tycker du att shetlandsponnyns alla färger bör bevaras? Eller är det inte viktigt?
Kan bara svara för mig själv. Jag föredrar svarta eller svartskäckar men färgen har inte så stor betydelse egentligen, det är de färger jag gillar bäst och det slumpade sig att det blev just dom (min första shettis var svartskäck, vårt första avelssto svart). Två fuxar har ju smugit sig in här också…
Men eftersom jag har en svartskäckig hingst så märker jag tydligt att många färgavlar. Jag har ingenting emot att de väljer honom pga färgen men jag tycker att man måste tro på kombinationen i övrigt också. Min åsikt 

Skulle aldrig avla bara för färgen , det var väl det som hände med skäckarna innan och därför det finns så mycket *sämre* skäckar just för det utan det är jätteviktigt att individen är bra med.. Klart det är kul att få en skäck,Rödblack eller en annan udda färg men då måste individen vara ett bra avelsmatreial också.
jag har en skimmel och möjligen en isabell. Avlar ju inte enbart på färgen utan vill ha bra djur först och främst. Sen ärskar jag fux och huvud delen hos mej är fux. Betyder inte att man färgavlar för det. Kan ha bra avelsdjur i färger man tycker om.
Jag älskar ju skäckar och har hela tiden haft som mål att få fram en bra skäck, ser det inte som något fel att ägna sig åt målmedveten färgavel, så länge individerna som används är sunda!
Om stoet jag har är bra och hingsten är godkänd så skulle jag avla på färg.

Färgavel är egentligen just vad som har bedrivits på den svarta färgen sedan lång tid tillbaka! Därav dess kvalitet och standard idag. Vi har själva försökt få fram samma "svarta" kvalitet på fuxar och bruna under åren - men det tar tid att avla bort vissa färgers "svagheter".
Det är bara bra att vi alla arbetar för de olika färgernas bevarande och mångfald, så länge syftet är att få fram goda och sunda individer.
När jag köpte mitt sto valde jag delvis ut henne på färgen, och delvis för att hon fanns så nära att det var lätt att åka och titta…. Och när jag tittat var jag såklart fast….
Hon är visad en gång, med silver, efter att jag köpte henne. Jag var medveten om att hon inte var någon klart lysande stjärna när jag köpte henne, men den mycket ovanliga färgen väger upp detta. Hon är frisk med utmärkt temperament och full stam. Därför tycker jag att det är berättigat att använda henne i avel.
Däremot är jag väldigt noga med att välja en hingst som passar, dvs med 9 på typ och någon av gångarterna. Och jag färväntar mig inte att få en avkomma med 40-42 p, det är inte realistiskt. Jag är mycket nöjd om jag får en klass 1 avkomma.
Färgen då, som detta handlade om…. musblackskäck
Häls Madde

Jeg vil prøve å avle på farge. Først og fremst palomino. Mine 2 palominohopper er vel ikke akkurat de beste, men jeg velger å kombinere de med en hingst som jevner ut deres svakheter. Min ene palominohoppe fikk et hingsteføll 2005 her hos oss som oppnådde 8,8,7,7,8 på unghestskue 2006. Det er jeg veldig fornøyd med. Så vil jeg vise hoppene på utstilling etterhvert. Målet mitt er å avle fram palomino med godt eksteriør og kraftig bygning. En lang vei å gå, men det er spennende! Og selvfølgelig må de ha et godt lynne! Palominoen på bildet er Asperas Golden Laney. Min vakre, snille ponni. Hun er spinkel i bygning, men har et veldig pent hode og et fantastisk godt lynne. Da velger jeg å bedekke henne med en kraftig bygd hingst. Neste år blir det Skattens Creol. Drømmen er å få et palomino hoppeføll!
Jag kan inte tänka mig att enbart se till färgen när jag väljer avelsmaterial. Däremot väljer jag GÄRNA hingstar av tillräckligt bra kvalité med kul färger till mina bra enfärgade ston. Hingstvalet måste vara så bra att jag tror mig få en avkomma jag är nöjd med även om jag inte får den kuliga färgen…
Och jag fick ju mycket riktigt ett fuxföl efter skäckhingst i år och jag är jättenöjd med den! :D