Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 641 ggr
jullan
0

Dyrt med häst !!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det är mkt utgifter och lite inkomster ! Skrattande

Men i stället får vi ju ha våra älskade ponnyer och det bytyder väl mer än den största högvinsten!!!! Flört

Men i höstas 2005 fick jag hem en shettis val på foder . Jag hadde endast lånat honom hos en tjej i Malung . Det vart bestämmt att jag skulle ha honom på foder i ett helt år ! Jag skulle tävla honom i ponnytrav till sommaren och ha ett härligt långt år i hop med han . Mitt sto som jag haft hitils lånade jag ut på foder till en tjej som rider henne. Men hon bor kvar i samma stall och jag sköter henne , så det är mer som att ha en medryttare. Men i alla fall , när vi fick hem honom (Sputnic) var han varken inkörd lr inriden . Endast gått i flock hela sitt då 4 åriga liv . Men Sputnic är en helt underbar häst och på ca 2 månader var han inkörd+inriden.GladVi tränade på hela vintern och i april kvalde vi in på en bra tid och nu har vi hittttils gjort 3 starter i hop . 4 :2 ggr och 7 en gång men nytt reck,då !!!!   

När man är med från "början" med en häst kan ett band mellan ens häst och en själv  bli väldigt starkt !!!!  Och det är precis det jag råkat ut för , jag tycker om "min" Sputnic som en liten bäbis !!!! Jag litar inte fullt på att någon annan kan sköta honom så jätte bra …. utan vill hälst skötttta honom själv som om han vore en glasbit. Känner ni i gen er ???? Jag känner mig alldeles fjollig Skrattande

Älskar honom mer än nåt annat i hela värden …. …. …. …. !!!!

Allt med honom har varit helt underbart ….

Tills i går.

När jag plötsligt satt och tittade i almanackan och såg att det endast är ca : 3 1/2 månad innan jag blir tvungen att lämmna i från mig min älskade bäbis !!!! Jag fick en chock !!!! Har hitils inte tänkt på det hära !!!! Tiden har bara runnit i väg !!!! !!!! I går grät jag hela dagen GråterGråterGråterGråter !!!!

Jag vet inte vad jag ska göra !!!! Jag klarar inte av att lämmna tillbaka honom !!!! Gråter när jag skriver det hära !!!!

För mig är det omöjligt att ha två hästar samtidigt.Jag äger ju ett sto linnéa redan och fodervärden som har henne nu har ingen möjlighet att ta henne ett år till…. Och eftersom vi inte har eget stall utan hyr in så kostar varje häst ca 700:- månad /st för mig vilket mina föräldrar inte går med på !!!! DE har sagt en och det är nog med pengar . DEt förstår jag också . Älskar min shettis linnéa super mkt också och minst lika mycket sputnic !!!! !!!! Vad ska jag göra !!!! !!!!

Varför ska pengar styra allt !!!! Hatar pengar fy fy fy fy fy fy fy fy

Klara inte av att skiljas från sputnic då rasar mitt hjärta samman !!!!!!!!!!!!!

Hjälp klarar inte av detta , jag vet att jag är dum som inte tänkte på det här innan men det är så svårt !!!! Jag älskar dig sputnic !!!!

Detta kanske inte passar här i forum , men jag kände för att skriva av mig lite , står inte ut med alla tankar som snurrar !!!! Det enda jag kan tänka på nu är at om 3 1/2 månad dör mitt hjärta !!!!

Förlåt att jag upptog din tid !!!!Ledsen

Nu går jag och lägger mig och gråter mig till sömms , SkrikandesGråter

GODNATT !!!!

Charlotte-Aveback
0

Stackars dig! Vad jobbigt att du behöver lämna ifrån dig Sputnic som du tycker så mycket om och har haft så kul ihop med! Tyvärr blir det ju oftast så när man lånar eller hyr en ponny.

Bra ändå att du förstår dina föräldrars inställning vad gäller ekonomin - det kostar ju verkligen en hel del att ha en ponny och de flesta hästtjejer skulle nog vara lyckliga om de åtminstone fick ha en ponny!

Du tror det nog inte just nu men du kommer med stor säkerhet att lära känna många härliga ponnyer och hästar under årens lopp och de kommer alla att lämna sina speciella "hovavtryck" hos dig! Var glad för den fantastiska och lärorika tid du fått tillsammans med Sputnic. Tänk vad mycket han har lärt sig och fått vara med om tack vare dig!

jullan
0

ja jag vet man det är så jobbigt Gråter

-Tack ändå ord hjälper

Fjunet
0

700:- kan man lätt skrapa ihop. Sitt barnvakt och passa hundar?

kacka
0

#3 om man "jobbar" en massa, hur ska man då ha tid att umgås med hästarna? Särskilt under vinterhalvåret när även skola och läxor ska skötas….

Fjunet
0

#4 Så du menar att det inte finns studenter med två hästar som jobbar extra?

/Fjunet, förhoppningsvis snart ägare till två hästar, har extrajobb och studerar

RebeckaKihlberg
0

#5 Det beror lite på åldern också..iom att tjejen i fråga tävlat trav är hon 15år eller yngre…då är 700kr mycket pengar.

Sen tycker inte jag man ska ligga precis på gränsen med pengar--saker kan hända som gör att kostnaderna eskalerar och blir betydligt mer än 700kr…vem ska då betala?

bonde
0

Tråkigt att du måste lämna tillbaka "din" älskade ponny.

Men låt inte sorgen tynga dig nu när du fortfarande har honom hos dig. 3 1/2 månad är lång tid om man gör något trevligt av den. Så njut ordentligt av Sputnik resterande tid. Och vem, vet allt kanske ordnar sig… 

Lycka till & tröstkram till dig!