körfråga (förvirrad)
Hej alla körkunniga. Efter mycket om o men så köpte jag iaf en rockard från Mickes 4hjulingar.
och sen en sele från Pfiff.
Men då blir d väl rätt att hästen kan dra bättre än om man har fast brösta som det är på min förra shettis och den rockarden.
Kolla bilderna.
Jag har lite svårt o förklara men säg att d blev rätt? 

http://www.mickesfyrhjulingar.com/5.html
Bild på nya rockarden.

Tycker att du gjort rätt.
. Var bara lite försiktig när du börjar använda bakselen, vänj hästen ordentligt innan.
Min häst fick som alla snart redan vet SPELET. Hatar allt vad bakselar heter.Funderar på om han kommer att bli körbar mer….

Oj då. så man kanske ska tömköra först med baksele ett tag?
Absolut bättre nu!
Jag förstår ej hur någon kan köra med en fast brösta, det är så väldigt obekvämt för ponnyn och får ponnyns rygg sjuk.
Ponnyn borde alltid dra med bröstet, men i din första bild är hela kärrans tyngd på ryggen. Skaklarna är absolut inte i balans, dom borde alltid peka uppåt.
Vänj ponnyn som sagt lungt i bakselen och draglinorna så sen går det nog bra :)
#6 är inte riktigt med nu….om en sulky, rockard är riktigt avvägd så väger den inte något i skaklarna ju… men jag är ingen körexpert, kör med bröstsele, "travremmar" o sulky, o hon har ingen sjuk rygg. har även jag tittat på liknande selar och en sån rockard till min lilla, men fattar inte hur alla remmar funkar
draglinor o bakselar….????
men lär mig gärna mer om det hela isf… folk har in 100 tals år kört med bröstselar ju. hmmm
#7 Skaklarnas fästningshöjd beror ju på i vilken höjd kärran är i balans. I en tvåhjulad kärra är det alltid olika och man kan inte säga att alla kärror skulle vara i balans i den höjden som man måst fästa den i en sele med fast brösta.
I en sele med lös brösta kan man ju reglera höjden på skaklarna, men det kan man ej i en sele med fast brösta utan skaklarna måst alltid fästas i den stora ringen.
Det var en gång någon här på shetlansponny.ifokus som berättade hur man kan fixa sin sele med fast brösta så att skaklarna kan fästas högre upp. Kanske den personen hittar hit och berättar det igen? :)
Jag har haft inlägg om att fästa skakeln högre med en specialrem. Den fäster man med ett spänne på däckelremmen. Den ser ut som en skakelrem, med ett spänne fastsytt. Svårt att förklara. Då får man lite som giggfäste, fast man har vanlig bröstsele. Så har jag även på selen med lös brösta. På min bruna finsele har jag snabbfästen, men oj! vad dom är lite snabba!!! Det är jättetrögt, speciellt när selen är ny.
Tiil Quick Step: selen ser ut att ligga bra på hästen, men som sagt, skakeln är för låg. Jag antar att rockarden är tom? Med en eller två personer i ligger den nog ännu lägre, och hästen får hela tyngden på ryggen. Den ska bara dra, inte bära.
som jag skrev så har jag "travremmar" fastsatta i ringarna där tömmarna går, så där kan man ställa höjden på skaklarna. tycker inte heller det ser så trevligt ut när man sätter fast det i dom stora ringarna på sidorna, det blir ju rätt "skrangligt" när dom sitter där med. lealöst typ om du förstår vad jag menar.
#10 jaha det var det du menade med "travremmar" ;)
Alltså man borde alltid fästa skakelremmar i en sele med fast brösta.
Fast personligen tycker jag att man borde använda domdär selarna med fast brösta endast till tömkörning, inte att dra någonting…
En sele som Quick Steps nya sele är abslout bäst att köra med då man har långa draglinor och baksele
varför säljer dom fasta bröstselar isf om dom nu är så dåliga för hästars ryggar?? en enkel fråga bara, min lilla har fortfarande inte haft ont av att dra mig o sulkyn, klarar nog av en vikt på max 55kg, då sulyn inte väger nåt knappt. Kan tro att mkt tyngre vagnar skulle skada mer, men då finns lokselar…
o tipset med "travremmar" fick jag från en travshop, som testat samma sak…funkar fint för oss.
En fråga om dragremmar, hur sitter dom fast eg?? Tror inte jag sett något bra foto på det någongång…nyfiken på det.

Alla tycks ha synpunkter på hur fel selen i #1. är, men ingen har kommenterat att bröstan är på tok för kort. Självklart skall inte skacklarna vara så lågt fästa som på denna bild, men det kan man ju som sagt åtgärda. Draglinor går att använda även på en sele av denna typ, liksom baksele.
Visst är en sele med fri brösta att föredra när man skall köra enaxlat, men titta nogrant på sen nya däckeln att den är rak och inte knögglig på insidan. Det är inte ovanligt att däckeln är vriden.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#12 bra fråga, det skulle jag också verkligen villa veta!!
Okei man kan ändra en sele med fast brösta med att sätta till långa draglinor och skakelremmar, men hur många vet detta av dom hundra som köper en sele med fast brösta??
I Finland säljs inte domdär selarna alls, förutom av några svenska företag. I Finland talas det allmänt att dessa selar är djurplågeri och det är de ju också ifall man använder dem utan skakelremmar och långa linor. Stackars ponnyn måste bära kärran med sin rygg och skaklarna är fästa löst ner i ponnyns sidor så att de slår ponnyn vid varje steg. Detta alltså då när man fäster skaklarna i de stora ringarna.
Så med dom remmarna som de säljs är de ju inte passande för körning, det har ju många i denna kedja också godkännt. Varför säljer man då dessa selar?

Har blivt sugen nu på att köpa mej en loksele och hittat ett begagnat som jag tycker ser bra ut. (vet ej märke eller inköpsstället) Men ni som är mkt duktigare än mej på det där, ser det bra ut är det ett sele som skulle kunna duga att tuffa runt med hemma + rockard? För om jag har föstått allt jag läst så är ett loksele bättre än ett bröstsele, eller?
Ska jag sen komplettera detta loksele (om det är dugligt) med draglinor och baksele också?
#6 En loksele har ju också fast "brösta". Vill du påstå att en loksele är dålig för ponnyn bara för att vagnen inte går att fästa högre upp?
#16 en mkt bra fråga…
#16 visst går vagnen att fästa högre upp. Varför skulle den inte gå det?
Iden är ju att vagnens skaklar skall vara så högt upp i den höjden i vilken var och en kärra är i balans. Balansen får man reda på med att själv hålla i skaklarna och testa i vilken höjd skaklarna inte väger något alls. Selens skakelöglor ska alltså vara fästa i denna höjd och skakelöglornas uppgift är bara att bära skaklarna.
Sedan är det bröstan ellet loken som drar kärran. Bröstan eller loken skall vara fäst i skaklarna så att draget kommer i dem.
Skaklarna fästes alltså direkt i loken och därför är det viktigt att loken sitter bra. Selen alltså bara bär skaklarna och sedan drar loken eller bröstan.

#16 En loksele består av två lokor vilket gör den följsam när hästen går (följer bogens rörelser), den är även anspassad till att dra tungt med. Draglinjen på en loksele är även annorlunda än på en bröstsele. Själva draglädret är inte horisontelt utan sluttar nedåt, ofta så använder man vagnar med lågt skakelfäste vid själva vagnen, vilket gör att draglinjen blir "rak" (dvs inget bryt). Det gör då inget att fästet för skaklarna på selen är lågt, hästen får då nästan ingen vikt på ryggen ändå. Att anväda en loksele på en vanlig rockard gör att hästen får lite mer vikt på ryggen, men det går väldigt enkelt att justera så skakelfästet på en loksele även blir lite högre. Hoppas min snurriga förklaring går att förstå :)
Vanligen används ju loksele med fyrhjuliga kärror eller släde och då väger ju skaklarna ingenting och då är det alltså ingen skillnad med balansen. Med släde eller fyrhjuling kommer alltså skaklarna nerifrån precis som #19 skrev.
Jag tycker att man inte borde använda rockard som ska fästas högt upp med en loksele som i #15. Den andra sortens loksele fästs alltså skakeln direkt i loken, som jag beskrev i #18.
Marie nilla - travremmar i tömringarna! Det låter vingligt! Fäster du dom i däckeln också? Mina remmar är lite vingliga, jag har en sporrem runt däckel och rem, kanon!
Ännu ett tillägg till det jag skrev just.
"Jag tycker att man inte borde använda rockard som ska fästas högt upp med en loksele som i #15."
Ifall man fäster en skakelrem som tex. #9 beskriver och extra draglinor så kan man nog använda lokselen i #15 med rockard.
Då kollar man alltså i vilken höjd rockarden är i balans och fäster dom extra skakelöglorna i den höjden. Sedan fäster man draglinan i loken och den andra ändan i rockarden.
Men som sådan som på bilden anser jag att man inte ska använda tvåhjuliga kärror med den lokselen.
#21 Bra point!
#20 Jag har aldrig sett en loksele där man fäster skaklarna direkt i lokan. Har du någon bild på en sådan?
#23 Jo fast hur många som helst :)
Fast tyvärr bara såna bilder med fyrhjuling eller släde, för jag har aldrig sätt nån som kör med loke och rockard.
I Finland använder vi mest detta sätt där skakeln fästes direkt i loken. Här till exempel är en bild som min vän tagit:
http://www.sukuposti.net/galleria.php?rotu=1&image=140709
Där ser du då att det är en rem som bär skakeln och sedan är skakeln fäst i loken så att loken drar släpet.
Ifall man använder en rockard med denna sele fästes alltså skakeln i den höjden där den är i balans med en rem som bara bär skakeln och sedan skakeln i loken.
teddy. vadå vingligt?? Jag virar dom runt skaklarna som man gör och spänner dom under magen, så det är inte vingligt! Är travarnas grejer åxå vingliga då?? Dom har väl typ nå liknande…? bara det att det inte är en travsele, utan en bröstsele. Har en lös brösta åxå om jag vill ha men tycker det blir så j***a mkt remmar att vira då!!

Det blir mycket bättre men den selen och vagnen :D

Ska man va petig så låser ju även lokorna bogen fast inte lika mycket som en fast brösta, allt hänger ju på hur skacklarn är fästa.
Den bästa lösningen är att ha en lös däckel med järn i och draglinorna fästa i lokorna…men allt beror ju oxå på vilken vagn man har.
Tycker nog iallafall att loksele är ett mycket bättre alternativ än fast brösta.Man måste ju dra gränsen nånstans..med risk för att bli fanatisk. Man får ju se till hästen först å främst.

Oj vad körvärlden är krånglig jag fotsätter med mitt nuvarande sele. Kommer nog ändå aldrig lyckas ställa in och mäta ut selet så det ligger perfekt och drar perfekt. Får nog gå både en och två kurser först….
en undring, är inte en loksele till eg. för att hästen skall kunna dra RIKTIGT tunga grejer o för att använda sin kropp rätt då? eller har jag missat en hel massa?? Det skulle nog se rätt löjligt ut att slänga på en loksele på min lilla med en "travsulky" efter…
Jag skulle aldrig utsätta min häst för något jag visste den for illa av, det tror jag inte Någon skulle göra medvetet, möjligen saknas kunskapen….o Då kan det bli fel.
Lokselar är ju till för att dra tungt och i låga "hastigheter". De andvänds ofta till 2-axlade vagnar med rekade skaklar och låga skakelfästen. De behöver inte ha 100% rörlighet (men har ofta väldigt bra om de har dubbla gjordar) eftersom de inte är gjorda för att dra i t.ex galopp.
Bröstsele med lös brösta ger full frihet i bogarna.
Bröstsele med fast brösta bör ha låga skakelfästen för att vagnen ska vara rätt balanserad.
Travselen kan jag inte så mkt om, men där är bröstan till för att vagnen inte ska åka fram och svanskappan för att den inte ska åka bak. Vad jag har förstått är det inte så mkt av dra som hästen gör då vagnen är lätt och smidig. JAG tror även attdet lilla som blir nåt hamnar på hästens rygg. Men den är också gjord för att inte springa i backar utan på rätt så plan mark?
Om hästen får "mkt" vikt på ryggen så är det bättre att däckeln har två "limpor" på ryggen än två putor.
De tre översta selarna ska ha bakselar och bröstselarna ska ha draglinor sen vet jag inte om det räcker med rekade skaklar till lokselen eller om den behöver.
Har nån förstått min virriga förklaring? (Ner kortad fakta
)
SKA ha bakselar o draglinor???? varför det??? det köper jag inte, men det är ju jag det. fortfarande fungerar mitt kanon utan trasig häst… men jag funderar på att köpa lika saker som #0 när man får råd. Men då får man en rockard som väger bra mkt mer än sulyn jag har idag.
sen en fråga ni pratar om vikten som blir på hästens rygg, har ni någongång vägt av det?? Typ hållt vagnens skaklar längst ut när någon sitter i och tom? Min väger inte mer än när den är tom iaf, men man kanske inte räknar så???? som sagt jag är ingen expert…

Som sagt , lokselen användes helst med rekade skacklar.
#31 Det är bra med ett eller ett par kilos tryck från skacklarna i däckeln. Gör att skacklarna ligger still i traven och inte slår uppåt.
#31 Om du tänker att en rockard väger en del, inte mkt men en del. och hästen inte har draglinor så drar den med magen därför har man brösta, och det är som att bära en rygga utan axelremmar inte särskilt bekvämt.
men har du en fast brösta utan draglinor så blir det så här:
hästen flyttar ena benet fram, det andra är då en bit bakom = all vikt från vagnen ligger på det benet som är framflyttat
om du har fast brösta med draglinor och svängel på vagnen:
hästen flyttar ena benet fram, det andra är då en bit bakom= svängeln rör på sig och bröstan ligger jämt fördelad på bringan
Baksele ska man ha. För vad bromsar hästen med i nerförsbackarna om man inte har det? Jo, den får bromsa med svansroten och DET tror inte jag att de tycker om.
vikten ska vara ca 2 kg, eftersom det kan vara svårt att balansera vagnen så blir det olika

#34 Tack för din förklaring!! Jag tror jag har förstått nu.
Så fort ja får ihop allting ska ja bild ska ja lägga ut en här!
#35 Rolligt! Lycka till, ser fram emot bilder!

#15. Nä Elin, jag tror inte du ska bry dig om att köpa en loksele förrän du tänker köra tvåaxlad vagn. När man köper en loksele skall man vara medveten om att den måste anpassas på hästen. Den selen på bilden har fasta dragläder, som inte går att ändra. Det är mycket ovanligt att de passar på flera olika hästar, oftast är de för korta. Dragringen skall sitta i höjd med däckeln - inte framför. Om man skall skaffa en loksele, skaffa en med ställbara dragläder. Bröstsele med fast brösta måste man ha om man skall köra par, så släng inte bort bröstselarna, sätt på en parring. En bröstsele med fri brösta kan inte användas till parkörning, och är dessutom ganska värdelös om man skall köra släde.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

det här går inte alls bra för mig o selen.
gjorden runt magen passar iaf. d e dubbla remmar på den.
Bröstan passar men innan ja koppla ihop den me draglinorna =) haha. Men tränset e alldeles för litet.
Så d måste ja köpa nytt.
Svanskappan passar men bakselen får ja inte ihop. har man båda 2 eller bara den ena av dem?
såg nu att jag skrev fel i inlägg #30, det ska såklart vara så att på travselen att bröstan är till för att selen inte ska åka bak, och svanskappan för att den inte ska åka fram!

hej. ingen bild idag.
men selen e på. och vagnen e på.
men kan ja få se bild på när nån av er kör?
Draglinorna va svåra o fästa fast i vagnen.
Och själva fästena där selen sitter fast va oxå svårt o få dit.
#41 Fast draglinjen är inte rak… Jag vet att du inte ville att man skulle kolla på resten ;-) men däckeln sitter för långt fram också. Den ska inte sitta på manken. I övrigt en trevlig häst, han går fram bra mot bettet.
#41 Bakselen ser ut att vara väl hård spänd, lossa lite. Trevlig ponny! Lycka till!
Jo, jag vet =), men det var just bara hur man fäste draglinorna på svängeln och i bröstan,
Resten vagnen kan inte jag göra nåt åt, får hem ny i maj.
Bakselen är missvisande ( bilder är ju som de är), den ligger mot men trycker ej, vi hade ingén lösning hur det skulle funka med bakselen då den ändå blev för lös i nerför = däckeln åkte fram. Men nu är allt ordnat så gott det går =)
Kan ingen lägga in en bild som är rätt på övriga punkter? Så att man inte tänker att det övriga i min bild var ok ( det va endast en bild för att visa hur man fäster)

#41 hej. precis samma sele o samma vagn ser d ut som att jag har.
Åh d ska visst vara ringar uppe på däckeln. herregud… jag behöver gå en riktigt körkurs tror jag!
Ingen som vill ta sig an mig o min lilla shettis?
Ulrika. G. : Du kanske har tid?
=)

#45 Varmt välkommen på körträning på Vilsta ridhus på söndag förmiddag 16/3! 150:- för icke medlem, och du får all hjälp du vill ha. Fast du kanske har långväga till Eskilstuna?

jag ska kolla i min kalender.
Vet ej hur långt jag har till eskilstuna. men d kan väl inte ta så lång tid.

#49 det ser ut som Paulina ifrån Kågedalen, vet du vilken tävling det är fotat ifrån?

hej nu så går det bättre. men hur sätter man fast bakselen?
Någon som har en rockard från mickes 4hjulingar? HIttar inge fästen till bakselen.
drygt en handsberdd ska rymmas mellan bakselen och hästen när man skjuter vagnen bakåt så draglinorna hamnar i dragläge.
Mäta måste man nog göra live, en bild på en ponny med mycket vinterpäls kan ju se lite märklig ut.