Någon som provat...
boots till hästar…alltså såna i gummi i stället för järnskor??
Funderar på att köpa ett par till min valack som tyvärr är väldigt ömfotad fram på grus då han är uppklippt på framhovarna (hålväggar). Men jag vill ju kunna använda honom ändå (ridning och körning).
Är de lätta att sätta på och ta av?? Hur länge håller de? Finns de i små storlekar (normal shettis)??

Grannens shettis använder 4 st av den minsta varianten Hööks har, med massor av inlägg till. Ser jättegulligt när han kutar omkring och har inga besvär alls med dom. Han är en liten normalstor shettis, ca 85 cm hög. Dom införskaffades för två år sedan och håller än.
men mår han inte dåligt av hålväggarna? Du kan ju sko med gummisula enbart också. Det gjorde vi på någon häst här hemma. Då limmade vi fast sulan. Lite silikon emellan. Hovis gjorde det.

Dessa sulor är säkert bättre för hästen då han har kvar sin rörlighet i hoven i motsats till en vanlig sko.
Sedan har jag ingen aning om hur slitstarka de är, men det låter ju bra här ovan, två år…
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

6 månaders garanti, tror jag. Dojjorna passar "egentligen" inte, minsta storleken är för hovar på 10 cm bredd, men de varken skaver eller hindrar hans rörelser. 1500 spänn sparar många skoningar (och hovslagarryggar). Eftersom han går barfota så stärks hovarna på det viset också, de hämmas ju inte på något sätt som om han hade söm och järnskor.
Menar du att man kan limma fast en gummisula utan söm?? Sitter det verkligen?? Vill helst inte sko han med järnskor och nu finns det inte mkt att spika i så att säga.
#5 ja man kan limma på sulorna. Det går jättebra. Sen kan man också lägga enbart silikon utan något ovanpå. Det sa min hovslagare. Håller inte så himla länge men det är ju en mild behandling.
Du menar så kallade gympadojor ?
Som finns på t.ex hööks ? Japp har sett sådana. Har inte provat själv men en vän . det enda jag vet är att hästarna tar jätte kliv 
Men dom lär väl sig med tiden att det inte är så otäckt med dessa klossar på fötterna
#1 Liten normalstor? Det är ju en minishettis ;-)
Här hittar du boots och storlekstabeller:

Hehe… Förlåt.
Hade för mig att han var ca 85, vild gissning… men jag frågade ägaren imorse så var han ca 90 cm. Visste att han var mindre än min iallafall.