bokstäver
Hej kan någon förklara bokstäverna G, GI och GII vad är skilnaden?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Läs den här artikeln. Publicerad tidigare på forumet.http://www.shetlandsponny.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=1f35361e-96b8-42f8-b143-4e2302f48f7b Där finns det förklarat vad bokstäverna betyder.
//Anna

Utdrag ur ovanstående artikel:
**Avelsvärdeklass G
**Ett sto tilldelas avelsvärdeklass G om följande villkor är uppfyllda.
- stoet är infört i respektive ras grundstambok avd I och avseende färg, tecken och härstamning vara berättigad för införande i riksstambok avd. I.
- stoet är lägst tre år gammal eller högre lägsta ålder enligt rasvisa bestämmelser.
- om stoet är högst 10 år skall lägst 30 poäng exteriört, ingen delpoäng under 5, ha uppnåtts vid premieringstillfället. Äldre ston skall bedömas vara av lägst motsvarande kvalitet om de ej poängbedöms vid premieringstillfället.
**Avelsvärdeklass GII
**Stoet är lägst 4 år, uppfyller kraven för G samt har avlagt ett bruksprov eller motsvarande (genomfört offentlig tävling, kvalitetsbedömning etc.)
**Avelsvärdeklass GI
**Stoet skall uppfylla minimikraven för avelsvärdeklass G samt uppfylla något eller några av följande villkor:
- erhållit avelsdiplom,
- erhållit hopp- eller gångartsdiplom vid 3-årstest.
- erhållit minst två guldplaketter, varav det ena erhållits vid lägst ett års ålder och det andra vid lägst tre års ålder, på avelsvärderingsgrundande bedömningstillfälle med två olika auktoriserade domare.
- erhållit lägst 8.0 poäng i gångarter, hoppning eller allround vid regional kvalitetsbedömning enligt därför fastställda regler samt erhållit lägst 38 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.
- varit placerad i officiell ridtävling i dressyr LB (kat A och B) och LA (kat C och D), eller LB hoppning (kat A och B) och LA hoppning (kat C och D), eller debutant fättävlan (kat A och B) och lätt fälttävlan (kat C och D) samt lägst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.
- varit placerad i officiell galopp eller körtävling i lägst nationell mästerskapsklass, samt lägst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.
- har km-tid, under 2.35.0 (kat. A) 2.00.0 (kat. B) eller placering 1-3 i årgångslöp samt erhållit minst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.
- eller har jämförbara utländska meriter.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

super bussigt! nu ska jag läsa.
Vad gäller hingstarna har sett tex. GI tom 08 förlorar dom sedan GI och blir bara G sedan?
www.gullsmyrastuteri.se

Nej, sedan måste de visas igen. Antingen på premiering eller på en generalmönstring.
Det kommer väl nya regler ang hingstarna vad det lider - därför har jag inte gjort en artikel om deras premieringsklasser, då jag inte vet vad som kommer att finnas och inte då de nya reglerna är klara.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

okej, det börjar sakta klarna hos mig..
TACK
www.gullsmyrastuteri.se