Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2084 ggr
zettan
0

Nu blir man nästan arg

hej

var ute på hästannonser nyss och fann där en annons på ett svart shetlandsto med föl. Begär 1000 kr för stoet bara. Va sjutton är detta för ett skämt? Varför sjunker priserna så här? Nu vet ja inte om stoet har pass men ja tycker ändå att de priset är på tok för lågt. Inte konstigt att folk tycker man begär mkt för ett föl man vill sälja om man kan få ett sto som desutom är inriden för 1000.
  Grr säger ja bara. var tvungen att skriva av min ilska

Annette
0

Man får väl hoppas att en nolla trillat bort.

Milla
0

det har det inte för om man vill ha både föl och sto så får man betala det enorma priset som är 4000 kr

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Det är ju skrämmande!

Milla
0

ja för stoet hade tydligen stam, ja vad ska man säga??

Pyttis
0

Nja, stam? står i annonsen: har pass och chipp. TYVÄRR så är detta ALLDELES FÖR VANLIGT i shettisvärldenLedsen

zettan
0

ja blir så arg så ja kokar om hon väljer att sälja stoet för dom pengarna

trex
0

Jag har en jobbar kompis som köpte ett ministo utan stam,80 cm hög.2000:- gav hon.Hästen är frisk och kry, 5 år.Så priserna är inte så höga.Och många bryr sig inte om stam.

UG
0

Det är helt fruktansvärt!

Den här annonsen såg jag på Hastnet.se idag:

Mkt söt shettis hingst!

Typ: A  -  Inriktning: Allround  -  Kön: Hingst  -  Födelseår: 1999  

Nästan helvit.Mkt mini shettis i sig.Har lämnat ngr riktigt små avkommer efter sig.Född:99 Lite riden/tömkörd.Pass.Ej stam. Pris:(MELLANDAGS REA) 1500kr POK

Pris  1 500 kr

[LinneaDahlberg]
0

#8 mellandagsrea?

suefia
0

# fattar inte hur man kan ha "mellandagsrea" på hästarSkrikandes

Hästar är levande varelser och ska inte "reas" bortSkrikandes

Gud vad sur man kan bli när man läser sånna saker….

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

då vi skulle sälja vår "shettis"-avkomma var det flera stycken som ringde och tyckte att vi begärde hutlöst mycket. Det kanske vi gjorde också då vi begärde 15 000 kr för ett icke godkänt shettisföl men det vi blev erbjudna var 500 kr och liknande. ( Till en början) Självklart såldes han inte. Han såldes sedemera som inkörd 2-årig valack, för ett i dessa sammanhang högt pris, som ponnytravare. Hans pappa var tidigare världrekordhållare. Jag kan dock berätta att vi gick knappast med vinst men vi gick i alla fall inte back. plus-minus-noll som man brukar säja.

Fiffilura
0

Håller med! Startade en sån tråd för några dagar sen då jag blev så himla förvånad eftersom jag har lusläst annonser den senaste tiden dels för att jag ska sälja min shettis och dels köpa en ny….

Jag undrar vad shettisar har för "stämpel" i hästvärlden, är de bara slit och släng?

Den "värsta" annons jag såg var en som ville köpa en shettis till symbolisk summa och det skulle följa med en hel massa utrustning…. Är det köparna som ställer villkoren = finns det ett överflöd på shettisar?

Nä, jag tror på att om "alla" höll lite mer normalre priser (alltså ej för billigt) tror jag de flesta skulle tjäna på det.

Pheobe
0

Förvisso tycker jag också att det är ganska låga priser på många ponnyer på annons men man ska kanske ta reda på lite varför man säljer ett föl för 1500 om det inte finns stam och man inte är en seriös uppfödare. KANSKE kan det vara så att det handlar om andra problem… skiljsmässa är vanligt och då säljs de små liven billigt och snabbt. Inte alla är i bruk att kanske kunna ta hand om hästarna… Är det enstaka ponnyer som säljs så billigt finns det ofta ett problem bakom

stallostby
0

Kanske är fel tråd, har funderat på detta med priser sedan jag läste en annan tråd, och att vi tittat på valpar där nio tusen är utgångspris.…. hur ska man tolka det? vissst en ponny är dyrare i drift men ändå!

Milla
0

#14 hundfolk har insett värdet på sin hunds avkommer. Dom som inte vill betala vad ägaren vill ha i pris får helt enkelt stå utan valp.

[LinneaDahlberg]
0

#14 rasen jag håller på med kostar valparna 14000 UTAN meriter. Räcker med att föräldern fått 1:a. De lever i ca 14 år. Jag tycker också det är läskigt att en häst som kan leva i 30 går för piss och ingenting. Hundarna säljs ju inte billigare, och ingen säger emot.

zettan
0

Ja fattar fortfarande inte varför sånt här inträffar. Tycker inte folk att sin shettis är värd pengar när dom sätts ut? De var första gången ja hade ute annons på mitt föl så fick ja erbjudande om 1000 kr. Självklart såldes han inte. Men ja börjar undra varför folk inte tänker. Till och med som ni övriga skriver så är valpar dyrare än hästarna.

Fiffilura
0

*Funderar vidare* …. byter hästarna ägare oftare om de säljs billigt? Kanske är det lättare att köpa en häst för några tusen, jag menar man kanske tänker fler gånger om hästen är lite dyrare….

[LinneaDahlberg]
0

#18 kan mycket väl vara så…
jag förstår som någon skrev tidigare om man måste bli av med hästen snabbt på grund av flytt, skilsmässa, sjukdom eller annat. Men bara en "vanlig" bör ju inte bli så… Visst, ett mer välmeriterat sto bör gå för mer än ett mindre välmeriterat (sen kan kanske meriternas värde också skilja i köpares ögon).
Jag vet inte…
Jag köpte också mitt sto billigt. Jag hade inte mer pengar att lägga ut, och letade väl egentligen inte något särskilt välmeriterat, bara ett med pass och stam.
Ibland har man tur och hittar sina guldklimpar! Skrattande

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror det stora felet är att det finns för många "uppfödare" av framförallt shettis. Detta medför att priserna dumpas. Hundägare kollar också oftast innan att de finns köpare till valparna tom innan de parar sin hund. Vi som har shettisar får lov att vara lite tuffare tror jag för att hålla uppe priserna. Sen kommer jag med en liten brandfackla också; Jag tror  också att det är viktigt att shettisen inte enbart används till avel, utställning och sällskap. Kan en vuxen köra in den och dessutom få hjälp med inridningen av de kommer priserna att öka gissningsvis. Är inte meningen att vara elak mot er som tycker utställning är roligt men ju mer ponnyn kan desstå mer är den värd, även för en köpare.

Annette
0

Det finns för många billiga, ostammade sk shettisar som förstör marknaden.

[Croneld]
0

Det man kan tröstade sig med att de som vet vad de vill ha betalar gärna för sig.

Det säljs shettisar till bra och dåliga priser, samma är det för gotlandsrussen. Både höga och låga. Alla vill väl fynda men jag som många andra kanske väljer vad jag vill köpa och då betalar man för det. Jag köper inte ett russ bara för det är billigt.

GladVi som är seriösa fortsätter att sätta priser som vi vill ha, det är så vi kan sprida det. Lycka till!

Kimpa
0

#18 Själv tror jag att det finns risk att det KAN bli en vandrare som byter ägare ofta. Kan man köpa för tusenlappen är det lika lätt att göra sig av med den för samma peng om man tröttnar.

Tar man lite mer betalt tar det kanske längre tid att hitta en köpare, men å andra sidan känns det som att det är lite mer seriösa människor som kommer och tittar då också.  

Tusen
0

#21 Det är nog inte hela sanningen. Vi har sålt en uppfödning som inte är godkänd som shettis för ett ganska bra pris. Den hade dock föräldrar som är och har varit framgångsrika i travet. Jag tror man ska ha is i magen och välja när och med vilka man tar föl på. Han var dessutom valack och då spelar det ju ändå inte så stor  roll om den är fullgod shettis eller inte. Hans gener kommer ändå inte gå vidare.

Jag tror mer på #22 dvs avla det folk vill ha så betalar de också.

Tror också som #23. Risken är större att de vandrar mellan ägare om de är för billiga. Dock finns det alltid undantag och visst blir man glad när man själv hittar "fynd"

Annette
0

#24. Det är en stor del av sanningen. Oärliga säljare som saluför sina papperslösa ponnyer som shettisar till okunniga köpare. När dessa sedan vill ställa ut går sanningen upp för dem.

Angel
0

#21 Kanske det, men det "massproduceras" väl lite för mycket shettisar med..? Det finns ingen marknad för alla dem.

Annette
0

#26. Det gör det säkert. Och värre lär det ju bli nu när det inte längre är några vidare krav på att få använda hingstar i avel.

TwiggyIII
0

#23 I förrgår köpte jag vår shettis för bara 3000 kr med ALL utrustning (sadel, sele, vagn, täcken mm)!!! Hittade henne på blocket, var nog min "turdag". *ler nöjt* Hon har pass, stam (tror jag? har iaf stamtavla i passet) mm och är 16 år, riden och körd, snäll och trevlig och ähhhmm… väldigt överviktig, men det ska det bli ändring på! Hon kommer INTE att bli en vandringspokal utan stannar hos oss livet ut, så det där med billigt=vandringspokal tror jag inte alls behöver stämma. Vi har många barn och hon kommer att ha att göra i många, många år till i vår familj och själv gillar jag att köra. Vi är jätteglada att vi fick möjlighet att köpa henne!!! Glad (Självklart inser jag att det var rena bottenpriset hon är värd så mkt mer, om det nu inte är några dolda skador som kommer fram senare… men förra ägarna hade henne i 5 år så att hon har inte vandrat så mkt inte de senaste åren iaf.)

Annette
0

#28. Har du kollat om hon finns med i webstamboken?

http://www.shetlandsponny.se/stambok/

Kimpa
0

#28 Själv tror jag att det finns risk att det KAN bli en vandrare som byter ägare ofta.

Jag sa inte att det måste bli så! Det är väl jätte bra om det inte blir så utan att den stannar, som i ert fall, kvar hos sin nya ägare.

TwiggyIII
0

#29 Tack för tipset!

Kollade genast och jodå där var hon med, (hon heter TwiggyIII). 

Betyder det att hon har "stam"?

Milla
0

#31 ja då har hon stam.Glad

Annette
0

Är det detta sto?

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=10930

Isåfall är det inte komplett på moderns sida.

Ellen89
0

#33. Om hon hade fol sa skulle det folet ha komplett stam (till godkand hingt saklart)?

Kan hon fortfarande visas som renrasig shettis?

Annette
0

#34. Hon har en avkomma och det står att den ej är stamboksberättigad.

http://www.shetlandsponny.se/stambok/VisaSAvk.asp?Nr1=10930

andaloce
0

Appropå att avla ostammat. Vad säger ni då om en tjej jag pratade med. Hon har ett shettis sto , pappan till stoet är son till mamman. Inavel tycker jag. Det stoet tänkte hon avla vidare på.

zettan
0

#36 ja säger bara suck att folk inte fattar

Pyttis
0

#37 Säger bara samma sakSkrikandes Vad är anledningen att avla på sådana hästar?????!

Milla
0

#37 ja man slutar aldrig förvåna sig, så billigt som möjligt är mottotLedsen

Hanna-D
0

#36 Är du säker på att det var en medveten betäckning då? Olyckor kan ju hända…

andaloce
0

#40 Stoet i fråga är en olycka. Men hon som fick "olyckan" sa att det skulle bli hennes avelssto.

[LinneaDahlberg]
0

#41 det fina med gener är att om man betäcker det stoet med en hingst som inte är besläktad med henne blir avkomman 0% inavlad! ;)

zettan
0

Jag nr riktigt arg på sånt här. Va ska man använda den i avel? De kommer ju sluta i katastrof. JA hoppas att stoet inte tar sig om dom testar att betäcka

Denna kommentar har tagits bort.
[LinneaDahlberg]
0

#43 missförstå mig inte! jag tycker det är jätteläskigt att betäcka något som är det minsta släkt då alla individer har så många fel naturligt i generna ändå. men det är fortfarande så att om det stoet betäcks med en hingst som den inte alls är besläktad med är avkomman inte alls inavlad. till skillnad från en individ som kanske har samma morar som farfar.

det är den GEMENSAMMA nämnaren som avgör inavelsgrad. Den nya avkomman får ju bara halva sin genetiska arvsmassa från mamman, så den blir ju inte dålig för den sakens skull.

zettan
0

hm har funderat på detta. Dom som är hästhandlare. Vad tar dom för priser för shetlandsponnyer? Är de samma låga priser?

RebeckaSvensson
0

Fick mail idag från en ridskola som ville köpa en shettis. Jag skrev att jag att jag ev hade en till salu och priset. Fick till svar att de inte kunde betala så mycket och att priset för en oinriden shetlandsponny låg på runt 1 000 kr, lite beroende på kön. 1000 kr! För det priset får man ju inte ens en betäckning och aldrig att jag skulle sälja en häst för den summan. För den summan borde det inte gå att få någon häst öht.

VeronicaP
0

#47 Ja du ridksolor tar väl ofta skit så var det där jag jobbade de ville inte heller betala något för hästarna där .

RebeckaSvensson
0

#48 Kan ju tycka att ridskolor är de som verkligen borde satsa på att ha bra hästar, men det är som du säger att de oftast har skit.

Förstår inte hur man kan sälja en häst för 1 000 kr.

[Anna-N]
0

Många av ridskolorna betalar inget överpris. De letar billiga hästar o köper oftast av hästhandlare som håller låga priser. Därav också kvalitén på djuren. De är sällan bra hästar som är lämpade för ridskoleverksamhet eller håller ens för enkla lektioner. Tyvärr….

#47: 1000 :- får de ju inte ens utrustning för. Förvånad

zettan
0

Hmm de är skamligt att ridskolor som ska utbilda och utvecka ryttare att bli bättre. Att dom inte satsar på bra hästar. Nu menar ja inte att de ska köpa 100,000 kr hästarna men 1,000 de är väl lite väl lite? Usch blir så irriterad på allt sånt här.

Fiffilura
0

Så, nu ska jag sticka ut hakan lite ;-) Så ni får nån att skälla på ikväll menar :-D

Jag är ju inte inne i shettisvärlden mer än att jag äger en shettis. Men jag är inte intresserad av avel och utställningar t.ex. Jag har tidigare blivit SÅ funderasm och förvånad över de låga priserna på shettisar. Och så många med mig här på forumet, det har förekommit flera diskussioner om detta.

MEN är det inte konstigt att priserna är låga då ni (använder ett generaliserande ord här) inte själva är redo att betala, i mina ögon normala priser för en shettis.

Som exempel har jag haft Zally ute på annons för en bekants räkning. Jag kan ingenting om stam och utställningar så jag blev rekommenderad ett pris för hon hade visst väldigt fin stam. 10 000 kronor är i mina ögon inte mycket för ett fint avelssto. Men döm om min förvåning då väldigt många här frågade om pris (inget fel med det) men sen inte hörde av sig nåt mer när de fick höra summan. Nån har även prutat (inget fel med det heller)….

Vad jag vill säga är att klaga inte på de låga priserna på shettisar om ni själva inte vill hjälpa till att höja dem! Andra ska betala mycket för era shettisar, men ni är inte villiga att betala rimliga pengar för en shettis.

Nu är jag medveten om att hela texten är generaliserande och jag kan inte säga att detta gäller alla. Men detta var en tanke jag fick!!

Cattis
0

#52 Fast så kan man ju heller inte säga :-)

Vad som är bra stam för mig, är inte alls säkert en bra stam för någon annan. Det är ju lite olika, beroende på vilken modell, färg eller annan inriktning man har.

Jag tycker inte att 10.000:- är dyrt för ett sto, om jag gillar stammen och hästen i övrigt. För en sådan ponny kan jag betala betydligt mer. Men jag skulle inte betala ens 500:- för en ponny jag inte vill ha.
Bara för att jag vill ha ett nytt sto, är jag ju inte tvungen att köpa vad som finns på annons just där och då.

Bara för att en häst finns till salu, betyder det ju inte att någon vill ha just den ponnyn. Det behöver inte vara ngt som helst fel på den, men finns ingen köpare med intresse för just den ponnyn - då är inget pris billigt nog. Typ.

Du skriver:
"Andra ska betala mycket för era shettisar, men ni är inte villiga att betala rimliga pengar för en shettis."

En köpare skall betala det pris jag vill sälja min ponny för, annars får jag lov att ha kvar den. Jag får betala det säljaren begär om jag vill ha en ponny jag med. Men jag tycker ändå att priserna är för låga. Generellt. Att din kompis ponny inte blir såld, beror nog främst inte enbart på priset, utan snarare i kombination med att det inte finns någon köpare just här, som tycker att den ponnyn är värd de pengarna. Men, som jag skrev ovan, det är inget fel på den för det - utan ponnyn motsvarar inte de krav köparna har. Krasst sett.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

#52 mycket bra skrivet!!!

Milla
0

Fast varför fråga om pris om man inte är intresserad? Man vet ju från början om stamm och annat är vad jag vill ha.

Tyvärr tror jag det är många som är nyfikna på priserna på ponnyer som är till salu, även om man inte är intresserad av ponnyn.

Cattis
0

#55 Absolut, men det är en annan sak ju. :-)

Nyfikna frågor får man nog leva med när man har annonser ute.

/Cattis

Fiffilura
0

#53 Fast då gäller det inte dig för om du inte var intersserad av Zally så skulle du inte ens fråga efter priset. Men säg att 20 personer har frågat mig om priset så borde ju i allafall 15 vara intresserade till rätt pris??? Jag tolkar det som att hör man inte av sig efter att ha fått prisuppgift, då passade priset inte, då var det för högt….

Det gäller även min shettis Vilje som jag har satt ett ganska högt pris på, för jag anser att han är värd det. Har fått många förfrågningar och kommentarer om att han är fin, han skulle passa mig - men han är för dyr.

Det är absolut inget fel med det för jag kan inte heller köpa vilken häst kag vill, det är inte det jag menar! Men om man inte vill vara med och höja statusen på shettisarna genom priset så ska man inte heller klaga på de för låga prsierna!

Förstår du hur jag menar???

Milla
0

#56 jo så är det absolut, fast jag är lite elak jag för jag skickar alltid tillbaks mailet om att dom får allt berätta vad dom kan ge hästen för ett hem.

Iof så sätter jag alltid ut priset i annonsen för då vet dom vad som gäller (kan man ju hoppas i allafall)

Fiffilura
0

#55 Jo, så kan det ju vara att folk frågar efter pris för att de är nyfikna… Det är ju sånt man får leva med. Men jag har även fått kommentarer som att det har de inte råd med osv osv.

Missförstå mig inte, det är inte det jag tycker är fel. Det som är fel (tycker jag) är att om de som tycker mina (eller andras för den delen) priser är för höga sen klagar på att priserna på shettisar är skandlaöst låga!

Cattis
0

#57 Jo jag förstår. Men folk ÄR nyfikna och det existerar ju också en del som faktiskt vill göra kap. Jag kan ju bara svara för hur jag resonerar. Men visst finns det sin andel av "dubbelmoral" i denna fråga. Absolut.

/Cattis

Milla
0

#59 jag förstår precis hur du menar Glad