Shettistravare och pengar?
Såg i någon gammal shetlandstidning om kat A-ponny travare där det stod insprungna pengar också.
Kom då att tänka på detta med diskussionen kring tävlingar för barn (ponnyhoppning osv) och att det inte skulle vara tillåtet med prispengar längre. Eller hur det nu var, är inte sådär väldigt påläst i ämnet.
Hur är det med ponnytrav? Kör man spel och prispengar där också?
Hejsan !
I ponnylopp är det prispengar i loppen !!!! 
Men man kan endast sattsa och då är det på "mattotto"
Ca 600 kr första pris i små tävlingar och upptill 5.000:- i större lopp .
Så inom travet har man chans att få i hop till startavgiften i alla fall x)
Jag tycker det är HELT fel att de dragit in prispengarna i ponnyridningen . Det kostar exakt lika mkt för oss med ponny som för storfräsarna att tävla !
Bensinen är exakt lika dyr vare sig du faktar ponny lr stor häst , utrustning , foder , vetrinär, försäkring , skoning , ALLT listan kan göras lång !!!!
Så tycker ridsporten tänker fel här !!!!
#1 Jag är både för och emot prispengar i ponnytrav. Det är ju bra att det finns för bensinens skull, men….
Hur många barnsporter har prispengar???
Jag tycker att man ska utöva en sport för att det är kul.
Det kostar att skjutsa barnen inom alla sporter eller hur?

Håller helt med Inger.
Många barnsporter är dyra att utöva. Men som man ser att föräldrarna beter sig utanför "arenan" kan det bli ännu mer press på barnen att prestera om det finns prispengar med i bilden. Tycker att barn ska idrotta för att det är KUL! Oavsett om det är hästsport, fotboll, ishockey osv.
. Tänk om barn/junior hockeyspelarna skulle få betalt som dom som spelar i div II. Hu!

Jag tycker inte att det går att jämföra hockey och ridning! Allt som har med hästsport att göra kostar mycket mera pengar och allt är redan snedfördelat som det är med bidrag och kommunalt anställda vaktmästare på hockeyrinkarna osv osv.
Dessutom blir det här med borttagande av premier i ponnysporten ganska konstigt när man kan tävla ponny till 18 (inom travet får man väl köra russ till en bit över 20?) - då är man inget barn längre. Dessutom kan man som junior tävla stor häst och då är det plötsligt okej med pengar i vinst för att man sitter på en större häst. Eller?
tja… men om alla hockeyspelar/fotbolls spelar fick betala ur 700:- ur egen ficka varje månad för att hallen skall hållas iordning eller för att fotbollsplanen skall klippas. plus att de fick hålla sig med egen utrustning. tror det skulle bi liv då.
Givetvis så skall den största moroten vara att det är roligt, men att ta bort prispengar för att vissa föräldrar inte kan sköta sig , vore som att ta bort publiken från fotbolls och hockeyarenorna. Alltså de som deltager kan inte ansvara för publikens agernade oavsett om det är föräldrar eller fans,
De "stora" killsporterna har alltid fått betydligt mer stöd än vad hästsporten har fått.
Angående press på sina barn, så tror jag att den största pressen har en del killar som håller på med ishockey och fotboll. finns nog en del föräldrar som vill att sina söner skall spela i NHL eller i ligaforbollen i Europa.

Bidrag får även ridskolorna. Lönebidragsanställda har även ridskolor.
Att ha häst går inte att jämföra med något annat, ett djur kostar även när man inte tävlar/tränar. Ridhuset kostar i underhåll, hästarna ska ha mat och skos mm. Det är helt enkelt en dyrare sport.
Jag tycker ialla fall att det är fel med prispengar i barnsporter.

Kanske ska ridlärarna jobba ideellt då? Som alla fotbolls och hockeytränare gör i ungdomslagen? Då får man ju ner priserna på Barn och ungdoms ridlektionerna ialla fall
.
#5 Får väl ta friidrott eller simning som jämförelse istället då.
#6 så alla som håller på med hästsporter går på en ridkskola? Det finns många som har sina hästar installade privat mm. tränar dem själva osv.
Håller man på med fotboll, hockey osv.. så är det svårt att träna hela laget utan ett en plan eller en rink.
Visst får även ridskolarna bidrag. men enligt min erfarhenhet så är bidragen förhållandevis lägre till ridsporten än till övriga "killsporter".
Du får gärna motbevisa mig med statisk eller siffror på detta.
Jag är varken för eller emot prispengar i ponnytravet, 500:- i vinstpengar kan jag ha eller loosa.
finns ju olika kontrakt när hästarna är utlånade till travet, en del vill ha hälften av vistpengarna när det blir några eller så nöjer de sig med hederspris om det blir några sådan. eller så vill de ha inte ha någonting.
Ska man sedan hårddra detta med att det "bara ska vara kul" då ska man inte räkna poäng eller ha ett system där de bästa lagen får klättra. Alla vill ju vinna och det finns någon morot någontstans i allting.
Den erfarenhet jag har av ponnytrav är den att barnen som kör bryr sig mindre om pengarna..det är rosetter, pokaler och täcken som är det roliga.
Sen handlar det vanligtvis inte om några stora pengar, 600kr till 1.an. Det är knappast så att man blir rik på ponnytav..tror inte direkt att det går jämt ut med tanke på att man får köra en bit till dom olika travbanorna, ev hyra box, sen ska man ha mat själv..blir ju oftast en heldag.
#7 det sa jag inte.
men att påstå att "alla" fotbolls och hockeytränare i ungdomslagen gör det gratis är nog lite naivt. Vet av egen erfarenhet att det sticks till en del svarta pengar även till dem. Inte alla, men en del.
att ridskolläraren skulle jobba gratis har jag inte sagt, men kommunerna skulle kunna subvetioner dessa.
#8 friidrott och simmning ligger nog på samma dålig skala i stöd från kommuner mm.
#9 Varför jämför du bara med lagsporter? Sen kallar du det dessutom killsporter. Ponnytrav är ingen tjejsport heller för den delen.

Jag är för prispengar inom ponnytravet. När barnen spelade fotboll och hade match så var det oftast bara 2-6 mil bort. Vi kunde då även samköra så att flera barn kunde åka tillsammans. När det var nån sommarcup typ Gothia så hyrdes det buss och fixades så man blev inte helt ruinerad ändå…
Nu när vi tävlar ponnytrav så har vi oftast 30-40 mil tur och retur… Bilen drar mer bensin då vi har hästtransporten bakom och inte kan vi samköra som till fotbollsmatcherna heller… Oftast så går vi en tusenlapp eller två back på att åka och tävla men de hundralappar som eventuellt körs in är väldigt välkomna…
#11 och #13 Skulle fortfarande vara intressant att höra en jämförelse med något annat än lagsporter (där det också är kanske 20-40 mil tor)

Jag ser två "ämnen" i resonemangen här ovan:
- Den ena gäller just själva vinstpengarnas vara eller inte vara.
- Den andra gäller snedfördelningen av kommunernas ekonomiska bidrag: att traditionella "killsporter" (fotboll, ishockey, m.m.) får mer i bidrag än traditionella "tjejsporter" (bl.a. ridning).
Personligen har jag inga direkta åsikter om vinstpengarnas vara eller inte vara. Det kan nog finnas fördelar med både och.
Däremot så tycker jag att det är helt klart en snedfördelning av bidragen från kommunens sida, vilket slår hårt mot tjejer generellt. Detta är något vi alla borde arbete för att försöka påverka till det bättre! Hästar och ridning är en dyr sport!
#15 AMEN!!
#15 Om jag inte missuppfattat det så handlar tråden om prispengar inom ponnytrav inte ridsport (tjejsport)

#17: Precis! Så just den diskussion kan vi ju faktiskt ta i en ny tråd! 
#18 Förlåt, men jag har inte diskuterat annat än prispengarna. Om någon uppfattat det som att jag nämnt bidragen så får ni läsa mina inlägg igen.

#19: Nej, nej, det gällde inte alls dig!
I några andra inlägg tidigare hade det kommit med som en anledning till att det var bra med prispengar just för att sporten var dyr och bidragen låga.
Jag tycker väl på ett sätt att bägge dessa ämnen kan diskuteras i en och samma länk, i den utsträckning man kopplar samman dem.
#20 Va bra. Jag tycker nämligen också att det är en helt annan diskussion.
Frågan är ju; Är det befogat med prispengar till barn!? 

#14 Det beror på vad ens kompisar sysslar med… Om ens kompisar också tävlar i löpning, judo, simning etc så fungerar det fortfarande att samköra. Man behöver oftast inte köra med släp så att bilen drar mer bensin om man simmar. Baddräkten kostar oftast betydligt mindre i inköp än tävlingsutrustningen till ponnytrav även underhållet av själva ponnytravaren i foder, veterinär/läkarvård etc kostar en hel del…
Jag har iofs ingenting emot om man vinner nån hundring på en simtävling heller…

Vad jag är emot är pengar i priser till barn. Tror att det lätt kan bli för stor press på dem från föräldrarna då. Är dock helt för priser som ex. täcken och andra saker. Vet hur kul dom tycker det är att vinna sådant och hur stolta dom blir.
Nu var det ingen tråd om snedfördelade pengar från kommun, men måste säga att: -Absolut borde tjejidrotterna premieras och stödjas mer med kommunala medel! Tro inte att jag tycker nåt annat.

#23 Vad jag är emot är pengar i priser till barn.
Problemet är ju bara hur man ska dra gränsen. Se andra stycket i mitt inlägg #4