Vattnet går innan fölning
Hur ser man på sitt sto att det är vattnet som går strax innan fölningen ska börja ??
många kanske tycker att detta är en dum fråga men jag har aldrig fått vara med om detta, har kommit ut när stoet har påbörjat fölningen redan 

När mitt ena sto klev över tröskeln in i stallet en gång gick vattnet. Det var ingen tvekan vad det var, det bara forsade ut. Väl in i boxen lade hon sig ner och fölade. Klart! Det är enda gången jag sett vattnet gå, har annars alltid blivit lurad. Fast jag vet ju inte om vattnet går lika hastigt på alla.
Tack snälla du för att du tog dej tid & svara på min fundering 

Jag har sett ibland precis innan och en del *kissar* ut det i omgångar , men då kan det mycket väl gått vatten innan , det vet jag ju inte.
Det rinner nästan hela tiden ur vaginan. Bakbenen blir blöta. Ofta börjar stoet även krysta.
Det är inte alltid fostersäcken har brustit när de börjar föla, så ibland kommer vattnet inte förrän tillsammans med fölet.
Min första fölning inleddes med att stoet "kissade" ut fostervatten skvättvis, många gånger på kort tid. Då gick hon in i boxen och lade sig och fölade. (hade dörr i boxen ut till hagen)

När min skulle föla behövde jag inte ens kolla in i boxen för att veta att vattnet gått, det plaskade enda ut i stallgången där jag satt och läste bok=) lät ungefär som om någon helt ut en hink med vatten i boxen…
När Kiara fölade förra sommaren låg jag och väntade på att vattnet skulle gå, lyssnade och lyssnade men hörde bara att det prassla i halmen. Jag låg en bit bort så jag såg inte om Kiara stod eller låg ned. Eftersom jag inte hört nåt vatten trodde jag att det var lugnt. Tji fick jag! När jag pallrade mig upp för att kolla låg hon där med en rejäl bubbla under svansen och inte en enda droppe hade kommit ut! Det gick iofs strax där efter, men jag hade lugnt kunnat missa hela fölningen om jag inte gått upp och kollat.