Böjprov vid besiktning
Hur gör ni? När ni säljer/köper shetland och veterinärbesiktning skall göras - utförs det böjprov då?
Om det görs, görs det på alla oavsett ålder eller från och med när?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag har aldrig veterinärbesiktigat någon shettis som jag köpt. Jag är lite tveksam till böjprov på dessa små ponnyer, har hört om de som fått besvär efteråt. Vill nog till att man har en försiktig och shettiskunnig veterinär isf.

Veterinärbesiktigade en unghäst för många år sedan när han skulle åka till fodervärd. Då gjordes böjtprov och det gick bra. Är tveksam till böjprov på shettisar, och som köpare skulle jag aldrig kräva det oavsett ålder. Som säljare gör jag helst inte det, men om köparen önskar så accepterar jag nog det, iaf om det är vår egen veterinär utför besiktningen och böjprovet.

Har precis besiktigat en 2 åring och köparen ville ha ett böjprov annars hade jag inte gjort det. Är lite emot att böja unghästar. Är det en unghäst och gången är u.a så finns ingen anlednig tycker jag. Då kan man lika bra ta in och röntga den istället. Eller??

Röntgen är väl en kostnadsfråga. Då bör köpesumman vara rätt hög för att det skall vara intressant för min del. Och så dyra shettisar har jag inte råd att köpa ;)
jag har nyss köpt en shettis hingst på 1år. gjorde ingen besktning..har aldrig gjort de..
När jag sålde en helt "oanvänd" fyraåring igår så gjordes böjprov. Jag frågade vetten om det var nödvändigt och då svarade hon ja. I en besiktning för försäljning ska böjprov ingå.
Rasen har ingen betydelse.

VLi har gjort en veterinärundersökning på de flesta hästar vi sålt för vi tycker det känns säkrast för både köpare och säljare. Men vår veterinär vill inte göra böjprov på shettisar, framför allt inte på unghästar - och de flesta man säljer brukar ju vara unghästar.

Har aldrig begärt vetrinärbesiktning vid köp av någon ponny (eller häst heller för den delen).
Har inte heller behövt besikta vid försäljning heller.
Är skeptisk till böjprov eftersom jag upplever att det är enkelt att böja fram nåt som igentligen inte finns om man bara böjer lite fel/för mycket /hästen rycker till vid böjmomentet och vips har du ½ grads hälta och hästen gick inte ua genom besiktningen.
De eventuella skador/defekter jag skulle vara bekymmrad över ser man inte på en vanlig besiktning utan då måste hästen in på klinik. Gör man så djupgående efterforskningar så är det högst troligt att man till slut hittar en avvikelse eller en defekt.
Summan av kardemumman blir nog att jag tycker att vetrinärbesiktningen är bra för dom som vill ha den men den säger inte mig det jag vill veta.
Har aldrig gjort besiktning på shettis som jag köpt, förutom en som var besiktigad inkl. böjprov u.a redan innan vi köpte henne. Just denna ponny tävlade jag i körning senare och hon gick aldrig i avel (reg asrp).
Sålde ett welshsto för ett par år sedan på våren när hon skulle fylla tre år. Hon besiktigades men inget böjprov gjordes då veterinären inte tyckte det behövdes på en så ung häst. Det är en annan sak om dom har tävlats/tränats ett tag sa han.

Jag ahr aldrig gjort veterinärbesiktning av mina hästar som ja köpt. Men det har ja bara + och - erfarenheter av
jag har gjort en besiktning på shetland en gång och kan tänka mig att göra det igen dock inte med böjprov då vetrinärerna oftast böjer dom för hårt och då kan dom framkalla hälta utan att hästen i sig inte har någon hälta.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Vi kräver inte böjprov när vi köpt shetlandsponnyer undantaget var Fixy som vår veterinär av någon anledning ville böja och det fick hon och hon var ua trots sina 13 år
Den veterinären litar jag blint på, annars är jag nog rädd för att de ska "böja sönder" så små ponnyer. Halvbloden har vi alltid gjort böjprov på och oftast även röntgat vid köp/försäljning.

Skulle aldrig göra böjprov på en så liten ponny, stora hästar jag har sålt har jag krävt det, men det är lite skillnad på priser oxå..
vår veterinär (samma som Ulla) skulle aldrig göra det på shettisar, han tycker inte om det.

Vi har inte gjort böjprov på shettis om det inte behövs , har inte heller köpt shettis och veterinärbesiktning har inte ens krävt det på de större ponnyerna.
Har gjort böjprov på Dee-Dee då hon var 3 år men det var pga *skada* så det var ju en hältundersökning , även Eminem har ju precis gjort böjprov efter att han var opererad för sin böld och även han blev ju friskförklarad , men det är lite skillnad .
Men många veterinärer är emot att göra böjprov på unghästar det är ju tom borttaget på 3 årstesten nu för tiden.

Vi har veterinär besiktad alla shettisar vi sålt/köpt, då med böjprov.
Jag personligen vill veterinär besikta mina hästar jag köper och säljer, så jag vet att den häst jag säljer/köper är frisk.
Då finns det papper vid en ev tvist.
Spelar ingen roll vilken ras det är. Böjprov måste göras av en veterinär som inser att shettisarna är mindre än ett halvblod-annars kan det gå jätteilla.
Numera kräver försäkringsbolagen böjprov enligt uppgift.
När Kameleon kom till oss (2006) och vi skulle försäkra honom krävdes ett vet. intyg med böjprov.
Ja, det krävs både böjprov och numera även longering för försäkring. I vart fall AGRIA. När jag köpte mitt livs första shettis för tre veckor sedan funderade jag inte ens på veterinärintyg. De andra stora hästarna jag köpt har vi alltid haft både böjprov och arbetsprov på. Det kändes på något sätt rätt tryggt att köpa shettisen ändå, utan intyg. Ett sunt och friskt litet sto helt enkelt. men därmed har jag henne alltså inte försäkrad. Premien är ändå så hög och vi har råd att veterinärbehandla henne utan försäkring:-)
Har aldrig vet.bes nån shettis.
Vet att för ett par år sen behövde man inte göra böjprov på hästar upp till 3 år, även stora raser.
Måste man ha ett vet.intyg för att försäkra en shettis numera? Så har det väl inte varit förut?

Men inte är det väl generellt att försäkringsbolagen kräver veterinärintyg…?
Jag försäkrade lillkillen i höstas utan intyg. De gick på vad jag sa. 

Jag har också försäkrat mina utan intyg. Det beror nog på vilket belopp man vill ha dem i, men 10.000 gick utan vetbes.
När har det blivit krav på veterinärintyg för försäkring. Har hästarna i IF och där har inga villlkor ändrats sen Jan/07.
Har aldrig veterinärbesiktat ngn häst för försäkring mer än hingsten som flyttades över från annat bolag när vi köpte honom och iom att han skulle försäkras så pass högt. Då gjordes inget böjprov. Samt en för försäljning. Inte heller då gjordes böjprov.
Våra veterinärer här vill helst inte böja shetland och inte alls unghästar. Har haft lite olika bolag på mina pållar och ingen har begärt böjprov, inte ens då vi försäkrade en äldre hingst till ganska stort värde.

I december 2006 köpte jag ett sto och för att få försäkra henne var jag tvungen att göra en veterinärbesiktning och i den ingick böjprov. Om det var för att hon var 15 år eller om det var pga livvärdet som besiktning krävdes kommer jag inte ihåg

Har aldrig heller behövt ha veterinärsintyg för försäkring är väl ingen som gör det på sina föl när de ska försäkras ;-)

jag har precis försäkrat mina två hingstar i agria (i januari)
shettishingsten behövde ingen vet.bes. alls för att det skulle godkännas (1 år)
men islandshingsten behövde vet.bes. innan men han är också betydligt högre livförsäkrad än va shettisen är.(också 1 år)
men hur som haver så pratade jag då med dom på agria angående böjprov eftersom han då va ny importerad från island och också helt ohanterad, så jag trodde inte att det skulle gå att göra att ett böjprov och jag fick då till svar att hästar under ( ja va det nu 2 eller 3 år
) 2 eller 3 år minns inte aldrig behövde göra böjprov i vet.bes. till dom iaf. men efter den åldern ska dom både göra böjprov samt longeras/ridas om vet.bes. krävs.
men jag behövde ingen vet.bes på mina 2 islandsston som försäkrades i agria 1 år tidigare. (då 1 år) men jag tror att det kan ha att göra med livförsäkringsbeloppet och/eller ålder om det krävs vet.bes. för försäkring.
hoppas ni hängde med i min virriga försäkrings förklaring som jag har fått erfara iaf 
jag har gjort böjprov på den shettisen jag hade om jag tyckte hon var lite dålig och jag gjorde det på mitt russ när jag köpte honom

köparen till min ponny ville egentligen bara förrvissa sej att det inte "knäppte" i haserna. Men jag själv hade inte gjort en besiktning. Utan litat på min egen erfarenhet.
Klämma och känna och lyssna.hihi Det kommer man långt med i livet

Jag pratade med mitt försäkringsombud i dag om att teckna försäkring på mitt nya treåriga ministo, hon nämnde ingenting om vare sig besiktning eller böjprov.
Har bara besiktat min valack (då hingst) vid köp och då gjorde veterinären böjprov, men jag kunde tyvärr inte närvara vid den besiktningen så jag vet inte om det var mer "rutin" än krav om ni fattar vad jag menar..
När jag jobbade som hästskötare hjälpte jag en person att springa med dennes häst efter det veterinären böjde benen. Vet. var egentligen helt emot detta då hästen bara var tre år (halvblod) men köparen krävde detta. Hästen markerade lite lite grann på ett av böjproven vilket gjorde att köparen bestämde sig att för att inte köpa hästen…
Med tanke på hur vanligt patellauphakning är på Shetland så skulle jag rekommendera veterinärbesiktning vid köp.
Böjprov tycker jag också är onödigt på hästar som inte används, men min vette sa att böjprov och longering krävdes för att försäkra en fyraåring som inte gjort något.

#30 Fast inte är patella upphakning så vanligt längre som det var innan tycker det är väldigt sällan nu för tiden och det tror jag ändå att man kan tacka hingstpremieringarna och deras noga koll på hingstarna (veterinärt med).
när jag bytade försäkringsbolag på mina hästar förra året så behövde jag inte vet besikta någon av dom, men det är kanske nytt för i år ??
#32 Då var ju dina redan försäkrade fast i annat bolag eller hur…?
Det är vid nytecknande av försäkring som ovannämnda gäller.

Vi nytecknade försäkring på en 2½-åring i höstas. Det krävdes ingen veterinärbesiktning.
#34 Kan ju finnas en åldersgräns? Kanske 3 år, jag frågade inte vetten. Eller så ljuger hon…..? 

#35 Det är kanske olika på olika bolag. Jag har bara vid två tillfällen krävts på veteriärintyg. En gång då jag höjde värdet på min avelshingst samt nu då jag importerat ett sto. Aldrig annars, inte på föl, unga eller gamla - upp till som mest 30.000 i livvärde. Då har jag haft Agria, if och Folksam.
Så det är nog olika.
/Cattis

Tillägg till #36: Det har varit nyförsäkringar oftast. Har sällan köpt häst som haft försäkring innan som jag kunnat ta över.
/Cattis
#36 Jaa, men nu är ju inte min vette knuten till något särskilt bolag…..
#33 japp det stämmer då är det kanske så att det är vid nytecknande.
Nytäcknade försäkring på Nimon (1årshingst) häromdagen och jag behövade inte heller göra nån besiktning!