Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 982 ggr
QuickStep
0

färgfråga

Om en skimmel har gråa strån i man o svans… Vad kan då föräldrar ha haft för färg? Är det omöjligt o säga.
Eller är det mer då att han blir mörkare skimmel för varje år?

Annette
0

En avblekbar skimmel blir ljusare för varje år. En färgskimmel växlar färg under året.

Färger - Konstantskimmel

Färger - Skimmel

AnnaLundin
0

Det är omöjligt att avgöra vad föräldrarna haft för färg enbart med ledning av grå hårstrån i manen och svansen. ALLA skimlar (avblekbara varianten) blir nämligen grå oavsett vad de haft för födelsefärg, dvs även de som föds som fuxar blir grå.

(undantag "dubbelgula" som är så blekta i färgen att ett skimmelanlag inte syns alls på dem)

Ahnna
0

#2 Kan man alltså få en cremello-skimmel? Rent hypotetiskt? Avancerat!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

#3 - Inte bara hypotetiskt, det FINNS en sådan! "lil-sis" på bukefalos har en connemara som är skimmel född pärlvit… De började fundera på om hon eventuellt var skimmel när hon började få melanom, så hon är DNA-testad - brun grundfärg, två gulanlag och ett skimmelanlag. (ena föräldern är skimmel född isabell eller gulbrun, vilket vet jag inte)

(cremelloskimmel går säkert också bra - fux+2 gulanlag+konstantskimmelanlag)

Ahnna
0

#4 Jag hade för mig att lil-sis häst bara var pärlvit, inte skimmel också. Men där ser man, det finns så många roliga färger att sträva efter! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se