Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 4555 ggr
Carolrita
0

Går det nånsin 'bort' ??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså fett/eller fångnacke som det oxå kallas. Undrar jag om det går nånsin bort, eller kommer hästen ha så hela livet?

Det var en, som sa att jag borde 'banta' Fille. Han är i lite mer hull men jag tycker faktiskt att det börjar gå åt rätt håll. Han är ganska grov egentligen, men många tycker fortfarande att han är FET utom jag o min mamma tycker oxå att han verkar ha gått ner endel men han svälter absolut inte han får hösilage, lusern för proteinbehovet och så mineralerna. Går i lösdrift ihop med mina vbl. Unghästen har honom som 'lek-farbror'. så han rör ju på sig iaf.

Försöker motionera honom varje dag för hand (han har en travsele i russ-storlek faktiskt!!) innan det är dags o börja köra honom igen.

Ngn som har liknande problem med sina hästar, som har grov nacke? Fett eller fångnacke som många gärna kallar det.

Kris_J
0

Det tråkiga är att även om de går ner i vikt riskerar nacken att bara bli slapp och sladdrig och inte försvinna. Men jag har haft ett sto som samlade massor av fett i nacken när hon var dräktig men på henne försvann allt ett tag efter hon fölat.

Veritas odium paretFörvånad

Poppla
0

Håller med #1. Speciellt hos valacker/hingstar brukar det vara kvar och man kan alltid se att hästen varit superfet en gång i tiden även när den fått normalhull.

Carolrita
0

Aha! Tack till er två som svarade Glad Tja, vad ska man säga. När jag tittade på Fille idag tyckte jag att han såg helt okej ut men kanske ngr kilon som skall väck innan sommaren.
En annan sa att jag borde ta bort hösilage, o låta honom ha halm på fri tillgång. Om han inte ska äta hö o bara halm riskerar ju han bli superfet igen, det tycker jag inte är ngt vidare smart.

Jag får hoppas att fettnacken går ner litegrann i samband med att han går ner i vikt. Hoppas på det bästa!!

Ahnna
0

Jag har sett långt mycket värre nackar! Botemedlet är motion och åter motion, samt en balanserad foderstat där alla behov är täckta men utan överflöd.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Carolrita
0

Jag försöker hålla en balanserad foderstat åt Fille, han får fri tillgång på ett skapligt hösilage o går i lösdrift med två andra hästar.
Kommer att utöka hans motion sedan han blev sjuk i fången. Han får daglig motion.

Ellen89
0

mitt sto har grov nacke hon med, inte alls lika grov som din lilla kille, jag tycker att det inte ser sa jattedaligt ut (pa din Fille), bara motion som sagt :) Jag tar mina pa langa prmenader sa ofta jag kan!!

Anna-Karin
0

0# Hur gammal är Fille?

Jag var på en foderföreläsning (hippolyt) där deras forskning visar på att luzern skall man bara ge till unghästar som växer och behöver det extra proteinet, samt hästar man behöver ha upp i hull.

De andra hästarna behöver det inte utan då lägger sig det överflödiga proteinet som extra fettlager i bl.a. nacken och hästarna kan då få späcknacken som är svår att få bort.

Mer och mer av våra hästar börjar även bli insulinintoleranta p.g.a. att vi fodrar våra hästar med fel kraftfoder och i många fall för mycket kraftfoder. Våra småhästar skall t.ex. ha minimalt med stärkelse och socker i sitt foder för att det inte skall lägga sig i fettlager på dem. Om man inte har tävlingshästar som gör av med energin som man stoppar i dem.

Carolrita
0

Fille är 7 år.
Det var intressant som du skrev. Varför jag ger honom lusernpellets pga att kunna trycka i honom med mineralerna. Han sorterar bort dem annars därav lusernpellets (kvarnbyfoder).
annars så kan jag kanske ta Kwik Beet en liten näve o blanda mineralerna med linfrökakan (det får han istället för betforn) för magen.

Kan även testa o ge bara linfrökakan med mineralerna, det äter han säkert upp! Glad
Räknat en foderstat åt honom förut.

Men jag ger inget kraftfoder till mina hästar, inte Fille heller. Ger hellre naturligt fodermedel som lusern, betfor, linfrökaka & sedan så får dom mineraler/vitaminer.

Sedan så har jag fått ett skapligt hösilage med skapliga värdena, men för att få honom ner i vikt är proteinet för att bygga upp muskler o så får han gå på promenader oxå vilket har funkat bättre. Jag ger inte så mycket käk, men han får stråfoder som han får äta hur mycket han orkar.

Han är insulinresistens, ja. Därför får han inte betfor & heller inget kraftfoder, som det innehåller stärkelse i, men jag har funderat på Kwik Beet för att blanda det med mineralerna, en liten näve kanske.

Midlingur
0

Åhhh, sån fin brun färg han har, med lite mjölmule :)

Carolrita
0

#9 Åh ja! Hehe, brukar pussa honom på mulen vilket han inte riktigt uppskattar, men han är fin ja. Glad På långt avstånd när man ropar på honom vänder han på huvet mot en o man ser ju "mjölmulen" som du kallar det, hehe. Då brukar man ju börja fnissa!

Anna-Karin
0

Hippolyt säljer Semper Cube som är som ett hästgodis med alla vitaminer och mineraler som en häst behöver ha. Ge tre sådana "godisbitar" per dag så är det klappat och klart. Mycket smidigt och enkelt. Jag använder mig av dem speciellt på sommaren när man inte vill ge dem kraftfoder för att de bara skall få i sig mineraler och jättesmidigt till betäckningsstona man har på bete.

Kan varmt rekommendera deras Semper Cube.

Peppe
0

#11 vad kostar dom?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ahnna
0

#11 Vill inte påskina att just Hippolyt kör med dold marknadsföring, men det är rätt vanligt att foderföretagen har egna foderföreläsningar, där summa summarum är att deras foder är jättebra men allt annat är skadligt. Titta bara på hur Krafft marknadsför sin havre i år; "Många havrekorn från årets skörd är tomma och ger därför inte hästarna rätt mängd foder. Fodra istället med Krafft Havre!" (De garanterar det ena med det tredje, som ska vara mycket bättre än att skörda egen havre…)

Man vet ju aldrig… Jag litar aldrig på företag som bara lovordar sina egna varor och säger att allt annat är fel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Carolrita
0

#11 Njae, jag tänker inte experimentera med olika slags 'foder' till Fille bara för att dom säger att det ska vara bra osv.
Just nu får mina Biopromin + lusern samt linfrökaka.
Ska testa o ge honom bara linfrökaka + mineralerna o kwik beet. Kollade just med foderbutiken att dom har kwik beet inne, o det är rätt dyrt Förvånad 215 spänn för en 20 kilos säck! Det innehåller lägre sockernivå jämfört med Betfor…Om man ska ge honom betfor får man skölja ur vatten ordentligt med durkslag. Vet inte om jag vågar ge honom betforn, jag får se hur jag ska göra.

Anna-Karin
0

En fyra kilos hink kostar ca 150 kronor.

Deras foderföreläsning handlade mest om hur hästens mage fungerade och vad man skall tänka på när man fodrar sin häst… de marknadsförde knappt sitt foder alls… utan man fick fråga vad man skulle fodra med… hon påtalade att om man har ett bra näringsrikt hö behöver man bara tillsätta mineraler,salt och vitaminer till en häst som inte arbetas så mycket. De nämde inte ens några andra foderföretag… eller jämförde det med deras foder. Jag har varit på Krafft foderföreläsning oxå… tala om att marknadsföra sitt foder och prata skit om andras.

Det som jag tycker är bra med hippolyt är att de har forskat fram ett foder just till våra små kallblodshästar och att de berättade varför de tillsatt olika saker i sin musli (EquiGard)… lättare att förstå om man får en sak förklarat än att bara läsa på innehållet på en fodersäck. Jag märker iaf skillnad på mina hästar genom att de har en blankare päls och inte haft kolik en enda gång sedan jag började med deras foder, dessutom älskar de sitt foder och det luktar jättegott.

Det är inte så att jag tvingar någon annan att använda deras foder… jag kan bara varmt rekommendera det eftersom jag bara har positiva erfarenheter av det.

Sherlock
0

Tycker väl inte det ser så fruktansvärt ut! Jättesöt häst m mycket päls. Jag tycker jag har blivit av m fångnacken min häst hade när han kom. 2 år sedan. Han får 3-4 kg hösilage beroende på årstid. 3 dl svart havre, 2 dl betfor, 1 dl linfrökaka samt loppfrön, 1 näve Dodson&Horrells "Fångfoder". Jag gav alltid min frieser Dodson&Horrells foder som jag älskar men müslifodret gjorde min shettis tjock. För kraftigt för honom. Han körs 3-4 dagar i veckan, tömkörs och hoppar lite lätt 1 gång i veckan.

Lusern skulle jag nog avråda ifrån….Min frieser brukade falla ur framåt vårkanten, då fick han lusernpellets i 2 veckor. Sen kunde jag inte ge honom det längre för då blev han tjock. Banta inte hästen via grovfodret, men kanske ge honom en bestämd mängd varje dag. Fri tillgång betyder för en shettis att man behöver aldrig sluta äta….

Lycka till med din goa häst.

Carolrita
0

#16 Min shettis får linfrökaka varje dag med mineraler, lite lusernhack får han i krubban så kommer han in o äter den när han vill. Sedan får han hösilage på fri tillgång då det har skapliga värden för honom. Han äter lite halm ibland. Tycker att linfrökakan har gjort honom mera blank i pälsen, mindre i hullet, och så har han börjat fälla mycket vinterpäls, så jag tror det börjar gå åt rätt håll! Skrattande

Ibörjan när han fick det på fri tillgång då jag har två vbl, så trodde man att han skulle aldrig sluta äta, men det stämde inte. Han äter när han vill o orkar äta mycket. Det är helt OK än sålänge o jag håller koll på hans vikt.
Promenerar med honom nu, så jag hoppas han börjar bli finare till sommaren.
Tack ska du ha Glad