Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1555 ggr
Ahnna
0

Vaccinera innan fölning?

Vet att frågan hr varit uppe förut, men jag hittar inte den/de tråden/trådarna.

Finns det någon anledning att vaccinera sitt sto innan fölningen, om hon är fullt vaccinerad sedan tidigare? (Mot både influensa och stelkramp.) Jag har hört så olika, men ingen konkret fakta. Mitt sto ska annars vaccineras i maj, ca en månad efter planerad fölning. Hur är bäst att göra, före eller efter?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zettan
0

Ja vaccinerade mitt sto i förra veckan. Hon ska ha i föl i början av maj. Min veteriär tyckte det var smart av mig att göra de nu.

Hanna-D
0

Om det är så nära inpå skulle jag vaccinera innan fölningen.

Kris_J
0

Vaccinerar aldrig innan fölning.

Här finns lite info som kanske kan vara till nytta:
http://www.lakemedelsverket.se/upload/SPC_PIL/Pdf/vetspc/Tetanusvaccin%20Vet%20inj%20150%20IEml.pdf

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

Om det ändå är dags att vaccinera , så hade jag vaccinerat innan fölning.

Ahnna
0

Men nu säger ni ju olika! Vem ska jag rätta mig efter? Räcka ut tungan

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

#5 i informationen står:"Föl undan otillräckligt vaccinerade ston kan vaccineras tidigare och därefter vid 4 månadersålder samt enligt ovan. Dräktiga djur vaccineras i 2:a eller 3:e trimestern."

Men ditt sto skall väl inte ses som otillräckligt vaccinerat då de inte förflutit tre år, de är ju skyddade minst tre år.

Alla andra ovan rekomenderar dig att vaccinera innan fölning.

VeronicaP
0

#6 Jag rekomenderade det endast just för att den ändå skulle ha vaccinering i maj och då hade jag gett det innan fölning .

Ahnna
0

Kruxet är som följer: de andra hästarna ska vaccineras i maj och ibland dem finns ytterligare ett dräktigt sto, som ska ha föl i mitten på sommaren. (Juni/juli?) Om jag tar ut en veterinär nu i mars så får ju det andra dräktiga stoet sin spruta väldigt tidigt, för jag har ingen lust att ta ut veterinär två gånger - det är för långt till vet.stationen så det kostar multum bara i reseersättning. Skrikandes

Men det kanske är okej att göra så, alltså vaccinera alla nu?

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

Jag kanske uttryckte mig otydligt men menade att om det var så kort tid det skiljde så skulle jag vaccinera en månad innan beräknad fölning istället för efter fölningen, precis som Veronica skrev.

Ranni
0

Men jag undrar vad som händer ett dräktigt sto som reagerar på vaccinationen? Vår lille man blev riktigt riktigt dålig! Hade han varit dräktigFundersam så vete katten hur det hade gått med något föl…

VeronicaP
0

#10 Men oftast så vet man ju om stoet reagerar på vaccinet eftersom de har hunnit få det några gånger innan de blir dräktiga.

#8 ja du då får du väl vänta tills efter fölning om du inte vill ta ut veterinären mer än 1 gång .

Vi har ju tex våra vaccineringar spridna flera gånger under året här *ler* blir så mycket åt gången annars ;-)

RebeckaSvensson
0

#8 Jag hade väntat tills de andra också skulle ha sina sprutor, för att slippa ta ut veterinären två gånger.

Jag tar alla mina samtidigt, det räcker gott och väl för mig att ha en datum att komma ihåg…

Pheobe
0

#8 Jag skulle tagit alla hästarna nu så ditt sto får innan fölning. Att ta dom tidigare gör inget. Fråga du veterinären ska du se att denne säger samma sak.

[Anna-N]
0

Var i samma situation förra året att 9 hästar skulle ha sprutor med 1-3 månaders mellanrum och alla blev tagna samtidigt då den första skulle ha.

För att fölet ska få ett fullgott skydd ska stoet vaccineras före fölningen. Jag vet att det sägs olika om detta numera men jag har hört efter med flera olika veterinärer och samtiga rekommenderar vaccination innan fölning. Nu pratar jag om Tetanusvaccination.

[Billan]
0

Mina ston vaccineras senast en månad före fölning för att fölet ska få skydd  den första tiden. Nu vet man ju inte till 100% om och hur mycket skydd ( antikroppar ) fölet får, MEN man har gjort vad man kan.

susanne-s
0

Pratade med min vet idag då jag också har ett sto som ska revaccineras i juni och hon tyckte det var bättre hon fick sprutan nu! För fölets skull.

Annars gäller ju att har du ett fullgått skydd på stoet så ska hon ju revacc. var tredje år.. om det inte uppkommer en sårskada tex.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

turboliina
0

enligt min vet. ska man vacc. sto MINST en månad innan fölning för att fölet ska hinna bygga upp antikroppar och ta del av vacc. ordentligt.

Ahnna
0

Om man måste vaccinera MINST en månad innan fölning, för att stoet ska hinna bilda antikroppar, så är det ju ändå försent nu, i alla fall högst troligt. Fölet borde komma inom en månad.

Ledsen Att det ska vara så svårt att hitta uppdaterad, konkret fakta om sånt här! Har frågat flera veterinärer, alla säger olika. Hur ska de ha det, liksom… Hemlis

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Kom på… I en av mina böcker står det att man ska sätta stoet i den box/hage där hon ska föla senast 6 veckor innan fölningen, just för att hon ska hinna bilda antikroppar mot de bakterier m.m. som finns i den miljön. Borde det inte vara samma med vaccinationen då? Minst 6 veckor innan?

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

#18 allt är ju relativt… Bättre å vaccinera nu än att strunta i det. Skulle vi resonera så om vi glömt vaccinera nån sugga innan grisning skulle vi högst troligt få massor med problem. Vaccinera tre veckor innan fölning är bättre än inte alls.

Denna kommentar har tagits bort.
Kris_J
0

#18 informationen i 3 är från i år.

Pheobe
0

#22 vänta nu lite… det beror på vilket preparat du använder… Equip T vaccinerar man med två sprutor grund vaccination. Varje dos innehåller 2 ml. Efter det är det med 36 månaders intervall

#3 Var läser du att man inte ska vaccinera innan fölning?