Repgrimma
Vi brukar ha repgrimma när vi tränar ledarskap..funkar jätte bra!
När vi hade ridhästar använde vi repgrimma istället för träns när vi red in unghästar, och även äldre hästar. De fungerar ju som ett omekaniskt hackamore och ger snabbt eftergift samt kan ge mer tryck om man vill ha det. Jag tycker de är väldigt bra så länge de är rätt inställda och har rätt material.
Däremot lämnar vi aldrig repgrimma på hästarna i hagen (har ingen annan grimma heller) eller uppbundna i hästtransporten, ur säkerhetssynpunkt.

Snygga strumpor
! Och "shabrak". Det skulle nog kanske få min son att rida lite mer
.
För övrigt …hade en repgrimma för länge sen då jag hade islands häst.. funkade bra.
Jag har det när jag tränar ledarskap. Är jätte bra
Jag har det till min valack (ej shettis). Till tjejerna (shettis damerna) har jag bara "normala" grimmor, skulle nog vara bra att ha en repgrimma till dem ocksa, for att fa dem att leda battre. Pa min valack har det funkat kanon.
Jag skulle da aldrig ha en hast med repgrimma i transporten. Jag sag att en hast som holl pa att ga up for rampen pa en transport slangde sig bakat och repgrimman lossnade…
En repgrimma får man absolut inte använda vid transport, eller i huvudtag får man aldrig fästa hästen någonstans med en repgrimma och inte heller lämna hästen ensam med en repgrimma. En repgrimma går inte att få sönder så den är farlig att bindas upp med eller ha i hagen. En repgrimma får man använda endast till att leda och träna hästen med.
Det är viktigt att man har en repgrimma i rätt storlek och att knutarna sitter rätt. #0 din repgrimma ser ut att sitta för lågt.
Jag använder repgrimmor på shettisarna då jag tränar ledarskap eller är på nh-skolning.

#6 Repgrimman brukar inte sitta så där lågt, den har glidit snett just på den bilden. Den brukar sitta längre upp på nosryggen. Det är svårt att hitta repgrimmor som passar till shettishuvuden. Skulle behöva måttbeställa en!
#7 ok.
Jo det är svårt att hitta passande för litet huvud så man borde antingen måttbeställa, göra själv eller lossa knutarna på den man köpt och flytta dem mindre.
Här är några länkar på hur man gör en själv:

#8 Tack!

Inte i stället för träns, jag kör blir lite läskigt att köra med en repgrimma. Men till ledarskaps övningar har har jag repgrimma.