Fäller dåligt
Har en ettåring som har huuuuuur tjock päls som helst. Nästan alla mina andra hästar har fällt färdigt men lilla Agnes har knappt börjat. Hon får b-vitaminer men ja tycker ändå att hon borde släppa mer päls. Det är ju så varmt ute. Ska man bara avvakta eller vad kan ja mer göra för henne? Vill ju inte att hon ska svettas i vårsolen ju 

Mitt hittills enda shettisföl tog också jättelång tid på sig. Jag var ju van vid NF-föl, så det var en viss skillnad. Jag kammade honom så mycket jag kunde, men inte förrän i maj-juni var allt avfällt.

Vad kan vara oraken till att dom inte fäller? Är det ngn brist på något eller är det bara så att vissa är sena och vissa inte?

I Eros fall var det nog bara så att det var väldigt mycket päls. Särskilt i jämförelse med andra raser ;)

Eh… min åring hade inte fällt av helt förrän i typ juli förra året.
Lite anmärkningsvärt tycker jag det är att min 32-åring som alltid tagit lång tid på sej att fälla (haft honom i 20 år och han har alltid varit avfälld först i juni), fäller som en tok just nu, helt klart mest av alla jag har. I den här takten har han snart sommarpäls… Annars har man ju hört att gamla hästar tvärtom brukar fälla "sämre och sämre".

Hoppas Agnes fäller av innan utställningen i Maj bara
Mina hingstar i samma ålder fäller knappt något alls så du kan ta det lugnt! Det är ju faktiskt inte sommar än 

¤6 ne ja vet
men som att min andra åring fäller som sjutton och ett av stona har fällt helt klart så börjar man undra. Vill ju bara vara snäll mot dom och hjälpa dom på traven om ja kan.
Men snälla du, det är bara mars… har alla de andra fällt klart? Tycker jag skulle vara otroligt. Mina vuxna hästar har jättemycket päls kvar och brukar inte ha fällt klart föräns i juni. Åringen har inte böejat fälla alls.

#8 ja de ena stoet har fällt klart. Hon har inte haft mkt päls heller då hon haft täcke i vinter. Ja vet att det bara är Mars. Men är det fel att fråga eller?
#9 varför ha så brott? Allt har sin tid… Går inte jämföra med hästar som haft täcke och inte sätter päls. Föl/ettåringar är ju de som brukar ta längst tid på sej fälla. Tycker inte man ska ha för brott. Den fäller när det är dags

#10 jo de förstår väl ja me. Men ja bara frågade inget fel med de eller? Ja har inte brottom. Vill bara hjälpa mina små inget fel i de tycker jag.
Mina ettåringar har inte börjat fälla något än, men jag är inte så orolig… det kommer längre fram.
Dom vuxna fäller en del men det är myckt päls kvar…
Jag har fått den uppfattningen att det kan vara olika i olika linjer hur de fäller. Av mina fäller några tidigt och några är inte avfällda riktikt förän juni/juli.
Min ettåring förra året fällde inte ordentligt förän fram på sensommaren. Han är sent född, om det kan ha någon betydelse vet jag inte inget jag observerat tidigare.
Huruvida det är meningsfullt att ge B-vitamin till fällande hästar har ifrågasatts av expertis.
Veritas odium paretFörvånad

Våra fäller också olika en del är färdiga tidigt utan att det märks på dem en del kan bli lite *hängiga* och känsliga och då har jag märkt att det har hjälpt att ge dem lite B-vitamin för den skull inte för att de ska fälla snabbare.
Men det skada inte att ge både B och E vitamin vid fällning allra helst på hästar som ska jobba samtidigt .

tack alla för tips.