Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 560 ggr
JennyR
0

föla inne eller ute?

Vad föredrar ni; att stona får föla ute i hagen eller inne i boxen?

Anette
0

jag föredrar hagen, ingen risk att stoet lägger sig mot boxväggen o rent o bra

Cattis
0

Hagen, helt klart! Det är oftast renare, plus att jag upplever att det är smidigare om stoet själv får välja plats som passar henne. Hon kan gå och springa så mkt hon vill under värkarbetet, eller gnugga sig mot träd o dyl. Dessutom tycker jag fostersäcken snabbare går sönder då de fölar ute, mot i djup halmbädd. Det är enligt min mening också bra att stoet verkar mer benägen att resa sig och röra på sig snabbare då hon fölar ute.

Är det bara skapligt varmt så tycker jag att de kan göra det ute, i de flesta väderlekar. Sen brukar även jag ibland mjäka lite o ta in mor o föl om det spöregnar så att de får torka upp och vila sig i lugn och ro. Men det är ju verkligen mest för min egen sinnesros skull.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

JennyR
0

Jag är supermjäkig just nu :-), efter tre veckors fölvakande på detta stoet (i boxen) så har jag bestämt mig för att hon ska få gå ute med dom andra nu ikväll för första natten… Ja alltså jag vakar ju över henne iallafall, vi har ju ljust häruppe hela nätterna så det är inte så stora problem att se henne.. och så är det så himla bra väder och jag har dom på ängen utanför köksfönstret… så varför är man mjäkig då? :-) kan ju kanske bero på att man är dödstrött…. Stoet i fråga är även högst i rang så ingen borde ju våga ge sig på en fölnappning..

Anette
0

#2 håller med, men just nu har jag ett sto inne som ska föla snart pga att hon blir ensam i hagen annars…. kompisen har fölat, o  hon (fölet) är för ung att gå ute i regnet ….så det är  att   vaka i     stallet  sen  ca 2 veckor Hoppas på varmt väder igenCool

Charlotte-Aveback
0

Ute i hagen, utan tvekan! Men då gäller det förstås att fölen kommer under den varma sommartiden - jag vill helst ha mina i juni, om möjligt. De får dock gärna vara i en liten mindre hage under uppsikt när det börjar närma sig …

thira
0

Inne i fölningsboxen om dom fölar på natten. Har övervakningskameran på så det är lätt att kolla på dom. Är dom ute på natten är det omöjligt att se dom plus att ska man då gå ut stup i kvarten och vara orolig. Det är jobbigt ändå att vaka. Men det är klart att man får vara noga med hygienen inne!

kacka
0

Då vi har haft tre fölningar då EN varit inomhus och gått åt hel…. och de två andra stona fölat 1,5 timme efter att de blivit utsläppta på morgonen/fm så tolkar jag nog det som att mina ston vill föla ute…

RebeckaSvensson
0

Föredrar att stona fölar ute. Om jag får bestämma vill jag ha fölen i juni och då brukar det vara fint väder så de kan föla ute. Förr om åren har jag haft stona i en mindre hage så jag inte behövt gå så mkt på natten, men i år har de fölat i hagen där allihopa gått o det har gått bra.

kryddan
0

Skulle föredra att stona fölar ute men mina har fölat inne.