DNA-test
Hur går DNA-test till på okänd registrerat shettis om man tex skulle hitta föräldrarna.
Och om allt tex skulle stämma och föräldrarna är stammade kan man då registrera om från tex. Asrp till Sss eller är det helt uteslutet???
Man skickar in tagel (med rötter) till SLU som gör en analys. Jag tror dock att du måste välja vilka fäder du ska matcha analysen mot - du kan alltså inte matcha din ponnys DNA med alla i basen. Kontakta SLU för säkerhets skull, det är många år sedan jag gjorde en sådan DNA-kontroll. Jag hade då två möjliga fäder som man matchade min ponnys resultat mot.
Hos ASRP kan man registrera alla ponnyer men de reggas då som korsningsponnyer och inte svensk ridponny som många tror.
Jag tvivlar på att det går att "omregistrera" från ASRP till SSS även om man hittar stammen. Men OM det skulle visa sig att man hittar rätt härstamning och avkomman är resultat av en betäckning enligt konstens alla regler med språngrullor och redovisningar klara, godkänd pappa och fullstammad mamma, DÅ hade jag i alla fall frågat SSS om det är möjligt.
#1 - det är helt korrekt att man måste ha föräldrar att testa avkomman mot. Det går inte att mata in ett DNA-test och få ut en lista av tänkbara föräldrar…

Lill killen har DNA lr va man ska säga på sin gammla pass ansökan, tar dom de då och testar mot tex den man tro/ fått höra kan vara ev föräldrar lr ska man ta nytt tagel från alla tre??
#3 - Om "avkomman" redan är DNA-typad så använder man det.
#3 Ring SLU, tel 018-67 10 00. De har telefontid mellan 8.00-9.00 och 12.00-13.00.

#5 Ok tack