Tjock shettis
Nu kommer jag med en bet fråga igen, ni kommer nog snart märka att jag är besatt av mina hästars vikter
Det går inte en dag utan att jag tänker på hur jag ska få ner dom i vikt. Och jag har lyckast att få ner min islandshäst en del och unghästen har i alla fall inte gått upp något. Och det är bra, men det finns ett stort problem, stoet. Hon blir bara fetare och fetare. Just nu går hon på jätte magert bete och jag funderar på att stängsla en fålla så hon verkligen får minimalt med mat. Men så kommer ett problem.
Jag ska på semster i en vecka och då vågar jag inte ha henne i en lite fålla. Tänk om all mat tar slut och ingen flyttar på henne. Nog för att hon ska banta, men lite mat måste hon ju (tyvärr
) ha. Greenguard är inget alternativ då min dam har lite för mycket hjärna. Hon kommer på hur hon ska få av den, men fråga mig inte hur.
Hur sjutton gör ni för att hålla era i någorlunda hull? Eller är era också feta som Moa? Moa har jobbats minst 4-5 dagar i veckan i några månader nu, men ändå lägger hon bara på sig.
Jag är jätte tacksam för alla möjliga tips!! Är desperat så jag prövar nästan vad som helst!
Det enda tips jag kan ge dig är magert bete och mycket motion (trava mycket!)
Men mina är bra feta nu med… ingen är smal… inte ens avelshingsten… Är det kraftigare bete i år än förra året????
Visste du att hästar med mineralbrist kan uppvisa fetma symtom, vad ger du för mineraltillskott???
Vi har ett sto som är omöjlig att hålla vikten på, det enda som hjälper är att ta föl på henne, och låta det dia länge. Då håller hon sig skaplig. Hon var utlånad till travet två år och inte ens där blev hon av med sin mage..
En del shettisar klarar att leva på luft! Men det är väl det som gjorde dom till överlevare ursprungligen när dom levde på öarna, så egentligen är dom ju bara rastypiska då
jag skulle inte ha mina i en liten fålla där dom inte rör sej vad dom behöver. Risken är ju att hon får kolik istället av för lite mat och för lite motion. Att banta en häst på sommaren är jättesvårt. näst intill omöjligt. Vänta tills vintern istället skulle jag göra om det inte var akut och hon ser inte så överfet ut tycker jag.
#1 Vet faktiskt inte om det är kraftigare. Alla andras hästar ser okej ut i hullet om man jämför med min shettis. Och dom rör sig inte ens något alls (varför är det så orättvist).
#2 Dom har fri tillgång på mineraler.
#3 Samma sak med mitt sto. Tvivlar på om hon någonsin kommer se bra ut förutom när hon går med föl. Men hon ska ju inte ha mer föl längre…
#4 Okej. Ska hon då få gå med sina vänner istället? Hon är se ledsen nu när hennes pojkvän går på andra sidan stacketet. Hon och min islandshäst har gått kvar i den gamla hagen med mindre gräs, men ska jag kanske flytta över dom till dom andra hästarna nu då? Det är iofs mer gräs där, men då har hon sina vänner där. Och hon är ganska låg i rang så visa av hästarna brukar ägna sig åt att jaga omkring henne ibland
#5 ja jag skulle låta henne gå med dom andra. Hon kommer inte gå ner i vikt ändå nu om det bara är en liten fålla. Dom rör sej så lite då. Sen blir dom som du säger, lessna. Banta henne lite lätt i vinter istället. Fast jag tycker fortfarande inte hon ser så himla fet ut.
#6 Nu går hon med dom andra och är överlycklig. Fick knappt tag i henne igen när jag skulle göra rent ögonen. Jag tror att ju mer jag bantar henne ju fetare blir hon, kan det vara så?
Nää, nu släpper jag henne med dom andra utan att bekymra mig och så får hon ha det bra
#7 hon mår nog bäst så….