Rød/hvit?

Din ponny är rödskäck. Ska den vara brunskäck ska den ha svart man och svans(om inte allt är vitt förståss). Rödskäckar kan vara ganska mörka.

Takk. Det var det jeg tenkte.
Ønsker meg bare en brunflekkete hoppe.
Det er lov å håpe litt. Det sorte i halen fikk meg til å undres litt i går.
Søllfaks är väl svartskäck men vad är Anja för färg?

#7 svartskimmel? men Søllfaks har ju lämnat mycket rött vad jag kunde hitta….

Etter som Anja er skimmel, kan Fjellblesa nedarve skimmel da? Hun står nå til bedekning hos en rød hingst.
#9 tyvärr kan hon inte få skimmelföl med den hingsten. Då måste hon vara skimmel själv. Det kan bli en rödskäck eller en fux/röd avkomma.
#9 För att avkomman ska bli skimmel så måste en av föräldrarna vara skimmel. Alltså spelar det ingen roll att Fjellbless mamma är skimmel när hon inte ärvt anlaget själv.
För att Fjellbless ska få skimmelavkomma så måste hon betäckas med en skimmelhingst.
# 7 # 8
Jag tycker att Anja ser ut att vara skimmelskäck, född svartskäck. Och inte svartskimmel. Detta tar jag främst på att en typisk konstantskimmel har mörka ben och mörkt huvud. Detta har inte Anja, se vänster framben ex. som är vitt nedanför carpus.
Men det kanske bara är jag som inte förstår danskan rätt?!

Ponniene på bildet #7 er en datter av Anja, nå 1 år. Hun var født brun/hvit flekkete, og er nå etter mitt syn mørk skimmel/hvit flekkete. Hun er registrert som søvsvart/hvit flekkete, men jeg ser tydelig at hun blir lysere og lysere så hun blir nok helt hvit til slutt, som sin mor. Selv manen begynner å bli lysere.
# 13 OK, då är dottern skimmelskäck, född brunskäck. Vad färgen heter på danska vet jag dock inte. Hon kan alltså ge både skimmelanlag och skäckanlag till sina avkommor. Trevligt om man är intesserad av färgavel.
#14 Skimmelbroget resp. brunbroget heter det på danska.