Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1231 ggr
nallebjörn
0

Föl på bete

Hur gör ni andra som inte har så många hästar med nya föl? Varför jag skriver för er som inte har så många är för att större stuterier säkert inte kan särbehandla några pga olika anledningar. Eller?

Mitt sto som fölade för 8 dagar sedan kan jag inte ha med dom andra. Unghästarna jagar livet ur fölet. Mamman har fullt upp med att styra upp allting och det känns så himla rörigt. Fölet har varit igenom staketet och ut på vägen så jag har inte vågat prova igen. Känns så taskigt att bara låta det vara när fölet blir så rädd och mamman så arg. Har fungerat tidigare med ston och föl. Aldrig haft problem med detta.

Hanna-D
0

Kan du inte ha dem med andra ston med föl?

I år har det löst sig ganska bra eftersom det kommer ston med föl på betäckning hit så lilla Gucci har lite leksällskap i rätt storlek ändå. Ett annat år hade Cattis ett par av sina ston med föl här. Går inget liknande att ordna med någon granne?

thira
0

Jag har ju inte så många ponnyer och har oftast inte släppt ihop dom så tidigt. Brukar ha mamman och fölet gå för sig själva bredvid dom andra hästarna i ett par tre veckor. Men det är så olika på hur stona är också..

nallebjörn
0

#1 bara jag som har smått här tyvärr. Kanske kommer det ett sto med föl när hon varit iväg på betäckning men jag skulle ju vilja ha alla mina i samma hage….

VeronicaP
0

Har aldrig haft de problemen , när vi började hade vi ju bara ett sto med föl och 3 st lite större hästar och de gick ihop nästan direkt , hade inga problem alls och då lät jag de gå i hagarna jämte varandra de första dagarna

kacka
0

Ena fölet gick väl någon vecka i en hage brevid… Men det andra fölet föddes ju mitt bland de andra hästarna… "Dumma" Bea varken höll inne till rätt tid elller gick undan…

hippoteket
0

Jag har aldrig heller behövt ha sto+föl i annan hage än de andra, har aldrig haft problem med att de blivit jagade. De brukar rusa runt en stund när man släpper ihop dem, sen brukar det vara lugnt här. Här går dessutom halvblod och shettisar ihop :D

nallebjörn
0

mitt sto fölade i hagen med dom andra men fick sedan ingen ro. Har ju mest unghästar och dom peppade varandra till att jaga

kacka
0

Har det lugnat sig nu då?

nallebjörn
0

#8 nu när inackorderingarna åkt hem och bara mina hästar i hagen funkar det jättebra. Fölet är ju större och mamma bryr sej inte lika mycket längre.

cinna
0

Har oxå haft lite funderingar kring detta.

Lätta och August går i egen hage till de kommer hem från ombetäckning. Åker förhoppningsvis denna vecka till hingsten. sedan blir det hopsläpp med stora pållan och den andra shettisen. Har resonerat fram och tillbaka med mig själv och tror att det kan vara bra att fölet är lite större och orkar hänga mrd mamman om det blir mycket springa av i början, samt att fölet följer mamman på ett bra sätt.

kacka
0

Mitt första föl fick vara caen vecka inna jag släppte den i flocken. Det andra fölet FÖDDES MITT I flocken så den fick ju vara kvar där… Men andra stoet är så ranghögt också så ingen "vågar" jaga henne"…