Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 1220 ggr
Tezzy
0

Tips inför fölning

Stot är beräknat till slutet på maj (ca. 65dagar kvar), och har haft två föl innan men för oss är det första fölet. Vill gärna ha tips på vad man kan behöva tänka på lite extra sista månaderna innan, under fölningen och efter.

Miija
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du någon erfarenhet eller kunskap om dräktighet, fölning och föl sedan innan?Glad

Tezzy
0

Tyvärr inte direkt mer än erfarenhet av unghäst från 1år och uppått, har försökt läsa massa om fölning, Vill därför gärna ha lite tips

Kratern
0

Jag köpte en gång en bok som heter "Att vänta föl". Tycker att det är en väldigt bra och förklarande bok. Kommer inte ihåg författaren.

Annette
0

#3. Christina Planck, kanske?

Kratern
0

Förlåt….fel titel….den här är det. http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9153428684

Tezzy
0

#3,4,5

Tack

Miija
0

#5   Den är bra!

AnTeX
0

finns en bok som heter från föl till unghäst som är väldigt bra..

har inte författaren i huvvet…

IdaS-A
0

Ett tips är att förbereda allt du kan tänkas behöva under fölningen i en hink eller något så du har allt på samma ställe. Även nummer till veterinär eller andra du kan ringa om du behöver hjälp.

Gosa
0

Ett tips från mig är att du verkligen kollar tecken på att fölningen är på gång. Kolla juvret, om hon har "släppt bäckenbanden" baktill och man kan även titta lite i slidöppning. När det är fölningsläge så blir dom väldigt slappa och hinnorna ändrar färg och blir mer rödaktiga.

Jag råder dig att ha en riktig koll på slutet och även ställa klockan och gå ut i stallet och kolla om nätterna när det börjar bli dags. Mycket kan hända och det är väldigt små marginaler, ett litet felläge kan snabbt avhjälpas och man kan hjälpa till att dra i fölets ben om stoet har svårt att få ut fölet själv.

Naturligtvis måste man vara påläst om hur och när man ska hjälpa till. Jag kan bara säga att förra året hade jag sex fölningar här hemma. Två av dom klarade sina fölningar helt utan hjälp, dom andra fick jag hjälpa lite på vägen. Allt gick dock bra till slut.

Lycka till.