giftiga växter?
Vilka är giftiga? När ni stängslar en ny hage kontrollerar ni att det inte finns gifitga växter i den då???
Fingerborgsblomma är väldigt giftig. Andra giftiga växter är idegran och smörblomma.
Men tex smörblommor är ju inget att oroa sig för, då hästarna (åtminstånde mina) är väldigt duktiga på att undvika det giftiga/äckliga

Jag har lärt mig att man ska försöka undvika alla gula blommor. Vet inte hur väl det stämmer. 

Vi hade en diskussion om det också på Trädgårdssajten.
Lade senare upp en länk där Giftiga växter.

Tibast, växer vilt här. En av grannens hjortkalvar dog efter att ha ätit av en sån buske. Ek är giftigt om det äts stora mängder under längre tid, likaså hästkastanj. Slåttergubbe, belladonna, tidlösa, liljekonvalj, odört, är några som är mycket giftiga.
Skelört, jordrök, getruta, hjärtstilla, är några som är mindre giftiga, som ger besvär endast om de äts i större mängder.
Johannesört kan orsaka hudbesvär om den som ätit vistas i solljus.
Äter hästar av dessa växter??? Man ser ju tex att smörblomma står snällt kvar när hästarna betar iaf…
Stånds (heter ragwort på engelska) är jättegiftig. Den är ännu giftigare om bladen fått ligga efter att man dragit av dem t.ex., därför måste man vara jätteförsiktig när man drar upp dem (med rötter och allt!) för när bladen ligger i gräset så kan hästarna äta upp dem. Stånds ger leverskador som inte går att läka. Dessutom kan man själv få leverskador om man drar upp dem utan att använda handskar, för det går in genom huden. Oerhört obehagligt.
De är jättevanliga i England och Skottland, de har stora problem med dem, men som tur är så är de inte jättevanliga i Sverige än. De sprids dock väldigt lätt, och jag tror att de finns i de södra delarna av landet redan.
Jag var med och plockade såna i Skottland för 4 år sedan. De har små gula blommor och flikiga blad.
#6 Stånds, är det de blommor som många av oss flitigt odlar i våra trädgårdar (Klippstånds osv)?
#7 Nej, det är en annan slags stånds som det varnas för. Den heter Senecio någonting. Dom man odlar i trädgården heter Ligularia, olika arter.
Även i Holland verkar de ha problem med denna växt. Var en artikel med bild på den i sista numret av holländska shettistidningen.
Något som väldigt få tänker på är Thuja som finns i många trädgårdar. Den är supergiftig. Liksom idegran.
Det finns så många giftiga växter. Helt hopplöst omöjligt att få bort alla från en hage. Men en flora är ett bra hjälpmedel att veta om det finns några supergiftiga växter i hagen som man kanske ska avhjälpa i förebyggande syfte. Just fölisar kan ju pilla på det mesta.

Normalt äter inte hästar av giftiga växter, men just föl kan ju prova, som Anna sa. Grannens hjortkalv åt ju av tibast, som verkligen har en skarp och gräslig smak. Min två år gamla dotter åt också ett par bär, men jag tror att hon spottade ut, Fick trycka i henne 18 !!! koltabletter och övervakade sedan noga, men ingenting hände. *gudars*
Odört är smaklöst, och förekommer tror jag i södra delarna av landet omkring åbrinkar. Har hänt att kor har dött. Någon tidigare konung i landet dödades med odört. Räcker med några bladbitar. Bladen liknar hundkäx.
Smörblomman är inte giftig när den har torkat.

Har för mig att smörblomman är mest farlig för skimmlar kommer inte ihåg vad det var som gjorde att den var det hm
Inta alla gula blommor .. Maskrosen är GUL
och god *S*