Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 465 ggr
Milla
0

Brännässlor

Nu är det lika dant som det har varit alla andra år, ungefär vid denna tiden så har hästarna börjat gå lös på brännässlorna i hagen. Dom käckar som bara den. Fler som har varit med om detta??

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
0

Det har jag aldrig varit med om!

Milla
0

Det är samma sak varje år ungefär vid denna tidenFundersam

Hanna-D
0

Vad konstigt men jag antar att dom innehåller något som hästarna saknar vid den här tiden. Skumt!

SannaHolmgren
0

Nässlor innehåller mineralsalter, karotenoider, flavoner, stor mängd klorofyll, en del vitaminer samt ämnen som sänker sockerhalten i blodet. Är urindrivande, ämnesomsättande, blodkärlssammandragande, antiseptiskt, ökar hudens genomblödningsförmåga.

Milla
0

hm låter ju nästan som om hästarna är riktigt dåliga juCool fasat dom är super pigga och glada och efter någon vecka så slutar dom äta dom

AnnaLundin
0

Det är nog snarast så att nu är nässlorna torkade, så att de kan äta dem utan att bränna sig på näsan…

Prova att slå nässlorna tidigare och låt dem ligga kvar i hagen, så kommer hästarna sluka dem så snart de är tillräckligt torra!

Dessutom, nässlor är känsliga för slåtter, det räcker att man slår dem 1-2 ggr/år så kommer de försvinna helt där efter några år! :D

Milla
0

jo det vet jag, jag har alltid en hel del nässlor till vintern som är torkade, men dessa som dom äter nu står ju på marken och är ca 150 höga och dom bräns

Cattis
0

Jag har mkt nässlor i min ena vinterhage. Jag slår ner dem med lie och då de torkat slurkar hästarna i sig dem som galningar.

Likaså då jag slår kardborrarna. De käkar dem inte då de står på backen, men så snart jag slagit dem så äter de massor? Är det ngt vettigt i "kardborreplantorna"?

#6 Känsliga för slåtter? Inte sorten som växer i min hage. Dem slår jag vartenda år flera ggr och de kommer tillbaka med full styrka. Räcka ut tungan 

Hur utrotar man kardborrar? Så att de inte kommer tillbaka igen…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

hm mina äter inte ens nässlorna när de är slagna och torkade .. kräsna odjur det där

Jag har nog samma sorts nässlor som du Cattis … odödliga *ler*

thira
0

#8 Om utrotning av vissa växter, man kan prova med salt eller ättika, det är "harmlösa" ogräspreparat (man vill ju inte spruta med gift i en beteshage), alternativt slå dom och sedan täcka marken med svart plast (men då måste man ju hindra hästarna att gå just där). Plasten ska då ligga ett år. Förankrad med grus el sten förstås.

SannaHolmgren
0

#8 Kardborren är inte vidare användbar som medicinalväxt, men fungerar fint som grönsak, speciellt roten.  Våra hästar älskar kardborreblommorna även när de är färska. Smakar antagligen sött.  Eftersom de äter dem har vi inga i hagen.