Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 2372 ggr
Frida94
0

Rosetter åt höger och vänster

Jag var och kolla på en shetlandsutställning för någon vecka sen, jätte fina var dom alla Skrattande Go ras tycker jag.

Men jag blev förvånad över hur mycket rosetter som delas ut, alla fick ju i varje klass. Hur kommer det sig ? Vissa fick flera än en.  Räker det inte att 1:an och 2:an får?  Så slippper det bli så dyrt menar jag Flört

sara-ek
0

Det är ju ganska dyrt att ställa ut sin ponny och det är nog ganska uppskattat att få rosetter också:) Man får ju rosetternai olika färger och former beroende på poängen ponnyn har fått. Blir den sedan bis eller champion så tillkommer ju flera rosetter.

Frida94
0

Alltid uppskattat med rosetter ja :) Men tycker man borde satsa  på 1an och 2an så dom kan få lite roliga heders priser. Det var ju bra med heders priser men täcken och sånt är ju alltid roligt att få :)

ThiffannyJ
0

I öst så får champion vinnarna täcken. Täcken är nog annars ganska dyrt att köpa in till 1 och 2 i varje klass….

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Frida94
0

Jo det är ju sant blir ju dyrt med täcken.

SannaHolmgren
0

Utställning är inte tävling.

Frida94
0

Vad menar du med det?

ThiffannyJ
0

Jag tycker nog att en utställning är er tävling? Hur menar du? Jag förtår inte, vill du utveckla?

www.minishetland.com

zettan
0

JA tycker det är kul att få rosetter. Så ja hoppas att de inte tas bort. Kul att samla på dom.

SannaHolmgren
0

#6 Om jag åker på utställning så tävlar jag inte mot andra som jag tex gör i en brukstävling. Ställer jag upp med en häst som inte är rastypisk i en klass med superfina på en utställning så kan jag aldrig bli klassvinnare eller få en bis-titel, hur mycket jag än har tränat. Det hjälper inte heller att spendera pengar på en tränare heller eftersom hästen inte är rastypisk. Men jag kan göra det på en brukstävling. Dvs träna och få proffessionell hjälp så att jag kan få fina placeringar.

Men utställningen liknar tävling på många sätt, jag tränar tex på att visa hästen extra bra, för att framhäva hans positiva egenskaper, så att poängraden blir bättre för var gång, Jag "tävlar" så att säga mot mig själv. Hoppas du förstår vad jag menar, har lite svårt för att förklara braGlad

SannaHolmgren
0

Det känns som tävling, är lika nervöst, men för att vinna de stora priserna så räcker det inte med en halvbra ponny som man har hemma, man måste skaffa sig en "färdig" vacker häst.

Frida-E
0

Jag gillar också rosetterna, särskilt de blågula kan man ju aldrig få nog av.. Cool Tycker vi shettismänniskor ska vara väldigt glada över att vi får sådana otroligt fina rosetter på utställningarna!

SannaHolmgren
0

Och en felbyggd häst går ju tyvärr inte att spreja bort med pälsglans^^

Underbar
0

Hallå eller?;) Man ska inte klagga när man får fina priser :D Tycker det är jätte roligt att få rosetter.

VeronicaP
0

Jag förstår hur du menar faktistk på en tävling tex trav så får ju 1-3 ofta hederspris och har man tur så får segraren ett täcke .

Utställning tävlar man på andra premisser och i lite fler klasser alla kan ju inte få täcken där men det är bra att få rosetter efter poängen tycker jag.

SannaHolmgren
0

#13 Jag klagar absolut inte, utan förklarade vad jag tycker är skillnad mellan utställning/tävlingGlad 

Jag gillar verkligen rosetterna, jag med. Är jättestolt över mina!!!

Annette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När det delas ut så mycket rosetter och andra priser beror det på att utställningsarrangören är duktig på att hitta sponsorer Glad.

Denna ponny fick tre rosetter. Den vänstra är guldrosetten, den i mitten klassvinnarrosetten och den längst till höger en sponsorrosett. Den sistnämnda är i det här fallet sponsrad av Shetlandsponny iFokus Glad.

Sedan delas det ibland även ut rosetter för väl visning och väl matchning.

Underbar
0

#15 Fast mitt inlägg var menat till Frida =)

tilja
0

# 16 shit vilka fina rosetter. Så där fina får man inte ens om man vinner när man tävlar agility med sin hund. Den med många färger var helt underbar.

Annette
0

#18. Visst är de fina!

Den med alla färgerna är sponsrad av den här sajten, Shetlandsponny iFokus Glad. Märta valde färger och det gjorde hon jättebra!

Peppe
0

jättetjusig!! rosetten med färgerna alltså ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Frida94
0

Jätte fina rosetter ! Jag förstår nu att dom flesta vill ha rosetter Flört Tycker också det är kul men i hoppning får man kämpa lite mer för dom.  Det är på utställning jag ska på då, då vet man att man alltid får hihi.

Annette
0

#21. Kämpa och kämpa. Nu är det ju så att hästen kan uppnått väldigt fint resultat även om den går sist. Det är hög klass på ponnyerna.

Alla utställningar är heller inte så här generösa med priser. Det hänger som sagt på hur mycket sponsorer det finns.

Frida94
0

Okej men jag tycker man kämpar lite mer om man tävlar i hoppning och dressyr.  I utställning går man bara runt i en ring, sen kollar domaren på hästen och man får trava lite. 

Men det måste ändå vara jätte kul att få en bedöming !:D

Annette
0

#23. Det ligger betydligt mer arbete bakom än det du beskriver.

zettan
0

#23 håller med Annette där. Vi springer inte bara runt de krävs otroligt mkt mer än bara så

Ellinor Johansson
0

#23 Jag tror inte att du har speciellt mycket erfarenhet av att visa häst för hand.

Jag kan lova dig att vad än du tävlar i hopp, dressyr, fälttävlan, trav, eller exteriör bedömning ligger det mycket arbete bakom en framgång.

Milla
0

#23 kan berätta att det är en hel vetenskap att kunna visa häst korrekt, sen ligger där många timmar bakom att få fram en BIS vinnare.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Arbetet och planeringen börjar ju redan i valet av häst.

Houdini
0

#23  Har tävlat i flera grenar (hopp/dressyr) men jag tycker ändå inte att det är "bara att gå runt i en ring", att ställa ut alltså, givetvis tränar man inte på samma sätt som till dressyr/hoppning/körning men att inte träna alls är nog lika med dåligt resultat i ringen…

Fot i munnnen

Ellinor Johansson
0

Jag hade den inställningen när jag ställde ut en hund för första gången, det gick inte så bra ……. certhunden fick en 2:a. Givetvis tyckte jag domaren inte kunde sin sakGenerad.

Frida94
0

På vilket sätt är det jobb?

Frida94
0

Jag har faktiskt erfarenhet av att visa häst, har varit på flera utställningar och kollat.

Milla
0

#31 du kan fälla en bra häst om du inte är en duktig visare, medans en duktig visare kan höja en dålig häst.

Jobbet ligger att du som visare ska kunna få fram hästens bra sidor och ska kunna dölja dom sämre sidorna. Sen är det ett rejält hästjobb att få en häst som bara går i hagen till att bli en stjärna i ringen och det är inget som görs på 5 min.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Underbar
0

Nu tycker jag du är ute och cyklar, man lägger ner mycket tid ! Jag tränar och tränar för att få ner min ponny i vikt . Shetlandsponny är väldigt lätt född hur tror du alla dessa shettiar kan vara så fina i kroppen om dom inte tränats innan!

Man lägger ner mycket tid på att göra dom fina, vissa åker väldigt långt för att komma till utställningen, sen krävs det mycket i från den som visar.

Underbar
0

#2 Tror du inte att det skulle bli väldigt dyrt att köpa täcken till 2 i varje klas ? Det är ju mycket dyrare än rosetter.  Föresten är det roligare att ha något att sätta upp :D  Jag tycker det är väldigt fina saker man vinner på utställningar.  Skulle vara synd om det försvan.

Cattis
0

#31 Det är inte bara jobbet under själva visningen, utan under hela året för att hålla dem i skick och matcha fram dem på bästa sätt. Visningen är bara grädden på moset.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

sara-ek
0

Det som är skoj på utställning är ju just att rosetterna ser så olika ut:D

[Croneld]
0

Jag tycker också att det är kul med rosetter och gärna en liten plakett också. Det brukar Svenska Russavelsföreningen dela ut. Fast det är ju trevligt att få en stämpel i passet också.

Underbar
0

#38 Ja plaketter är också roligt Räcka ut tungan Blev väldigt glad förra helgen när man fick köpa ett plakett =)

SannaHolmgren
0

Jag gillar de små plaketterna. De är jättesnygga i bokhyllan!!!

SannaHolmgren
0

#17 Generad min feltolkning….

Maliiin
0

Klart man vill ha många fina rosetter:)

[LinneaDahlberg]
0

#1 fast jag tycker inte det är dyrt att ställa sin ponny!
Ställer du hund betalar du betydligt mer än 200:- och rosetten får du betala för om du inte vinner din klass eller ännu högre.

Houdini
0

#43 Fast det där är ju sanning med modifikation, på SKK:S utställningar får du betala för rosetten men på de allra flesta (bla alla mina rasers) rasutställningar får du rosetten/rosetterna du har "vunnit"

Frida94
0

Får alla plaketter också Räcka ut tungan Herregud vilken lycks ni har, eller som någon skrev får man köpa de ?

Frida94
0

Okej alla det verkar som det är mycket jobb med utställning, det verkar kul.  Men lite väll lätt att få rosett tycker jag.  Jag vill ha när jag har kämpat för de, inte bara för det är kul att få. 

Men men alla är vi olika, hur många rosetter har ni som stället ut ?Flört Eftersom man får så många på vaje utställning hehe

UG
0

#46 "Men lite väll lätt att få rosett tycker jag.  Jag vill ha när jag har kämpat för de, inte bara för det är kul att få."

Jag upplever att det är massor av "kämpa" inför, under och efter en utställning, precis som många skrivit ovan.

Annette
0

#45. I Väst får man köpa plaketterna om man vill ha dessa. Men utöver rosetten är det oftast något mer pris.

#46. Du är nog inte så insatt i detta med avel och utställning, eftersom du tror det är så lätt att få rosetter. Det är som vi tidigare skrivit mycket arbete bakom detta..

Sedan är det ju så att det är inte på varje utställning det delas ut tre rosetter till segraren.

Lauth
1

Att få en  rosett på utställning, dvs vilken rosett som helst är igentligen enkelt eftersom alla får rosett som kommer över 29 poäng och får delpoäng på alla fem punkter.

Men för att få dom där efterlängtade blå-gula rosetterna (som i alla fall jag kämpar för att få), ligger det mycket arbete och planerande i.

Förr visade ju rosetten placeingen i klassen (blå-gul 1:a, blå 2.a osv) men idag visar rosetten "kvaliten" (blå-gul = Guld, Blå = Silver, Gul = Brons).

Det kan inte hjälps, men jag blir lika fånigt glad var gång jag får en blå-gul rosett.

Hanna-D
0

Fast som "gammal" tävlingsryttare måste jag nästan hålla med. Det ligger betydligt mer arbete bakom t ex en tävling i dressyr än en utställning. Massor av timmars träning och trimmande på bana, det går inte att jämföra med att ha en shetland i skick för utställning. Där blir man ju dessutom placerad beroende på % startande och är därmed mycket svårare att få rosetter, om det nu är det man är ute efter.

Sen putsar och tränar jag mina shetland mycket men det går inte att jämföra med när vi var ute i tävlingssvängen.

Underbar
0

Vilka fördommar eller så du verkar ha :P Eller jag vet inte vad man ska kalla det.  Det verkar som du stör det riktigt på att de delas ut rosetter? Förstår inte riktigt varför du bryr dig så mycket.  Jag tycker att alla på utställningar KÄMPAR, både innan utställningen och på utställningen.  Du kanske ska testa och ställa ut en häst innan du pratar för mycket.

VeronicaP
0

Visst tränade jag mycket också när jag tävlade i hoppning men det var ju en livstil *S* och bra motion för mig att rida varje dag ha ha ..

Man lägger ner möda på olika vis och olika krav mellan ridning och utställning och det gäller väl i alla raser och inte bara hästar om man säger så.

Tycker det väl är kul om alla kan få något och som sagt på en clear round eller träningstävling så kan alla också *få* köpa sina rosetter och de är ju inte speciellt dyrt , kostar inte mycket att anmäla heller så nog kan man få många rosetter inom ridsporten med om man vill ;-)

Kratern
0

Mina rosetter ligger nerpackade i en kartong p.g.a flytt. Jag hoppas kunna hitta en bra plats för dem så småningom, på en vägg.

[LinneaDahlberg]
0

#44 i så fall har jag valt fel ras! ;)

Frida94
0

#45 Men lätt är det i alla fall, alla får ju en Glad Men det ligger lite arbete bakom också.  

Tack så mycket hanna någon som förstår lite vad jag menar!

Frida94
0

Dom blå/gula kan jag förstå att ni blir nöjda över, ska jag på utställning någon dag så vill jag ha en blå/gula. Annars få det vara Cool

Frida94
0

underbar jag stör mig inte allas att det delas ut rosetter, tycker bara det är lite väl många rosetter som delas ut.  Varför ska varje häst få en ?

Du jag vet hur man gör när man ställer ut en häst.  Kan göra det redan i morgon om jag vill.

Underbar
0

#57 Lycka till med det. Du får berätta hur det gick sen ;)

ThiffannyJ
0

#55 Varför ska inte alla deltagare få en rosett tycker du?

www.minishetland.com

Annette
0

#57. Du får naturligtvis tycka vad du vill. Och om du nu skulle ställa ut och komma på tex tredje plats så får du väl säga till vid prisutdelningen att du inte vill ha några priser, eftersom du tycker det är onödigt.

Houdini
0

Anledningen till att alla hästar får rosett är nog för att de kvalitetsindelas (guls, silver, brons). Allt bestäms av vilken poäng de tilldelas.

Det är alltså en form av kvalitetsbedömning.

Sedan tävlar det bästa vidare i ren "tävling", där den bästa, mest välmatchade och kanske piggaste hästen vinner. (championat, bis, res-bis eller bim).

Hederspriser kan också delas ut tex till den som har visat på bästa sätt etc.

sonja
0

Ärligt talat så lämnar jag ibland tillbaka de blå rosetterna. I början skrev jag namn, plats o datum på dem med, men de har blivit så måånga och jag inte så mkt plats till dem. Dessutom så sparar det ju föreningen några kr, då den kan användas igen. Men jag känner att det är bäst att ta emot den på prisutdelningen o så kan man lämna dem ngn annan gång.  Välstrukna. Det finns t om de som lämnar tillbaka guldrosetter, om det inte är klassvinnare eller ngt annat speciellt. Så långt har jag inte kommit.

Om jag har förstått rätt så fick man i Frillesås(ett ex en klassvinnare m guld) både sponsorrosett, klassvinnarrosett och guldrosett. Stämmer detta?

Om jag inte har fel för mig så skulle motsvarande på en sydutställning endast få sponsorrosetten, ist f klassvinnarrosett. I syd delar man också ut klassvinnarglas, så det hade den fått också.

Vet inte om jag tycker ngt är rätt eller fel, men hade varit intressant att höra vad andra tycker.

Annette
0

Jag tycker att utställningsarrangörerna skall ha rätt så fria tyglar att dela ut priser efter egna idéer. 

Jag skulle aldrig lämna tillbaka några priser. Varje pris är för mig ett minne från just det tillfället, oavsett resultat.

Kratern
0

#63 Håller med dig till 100% Skrattande i båda dina åsikter

ThiffannyJ
0

#62 En del rosetter lämnar faktiskt vi också tillbaka bara för att lokalföreningen ska slippa köpa in så många rosetter. Men vi behåller ganska många med, för vi skickar med rosetterna vid försäljningen (åtminstone unghästarna) då vi fortfarande kommer i håg vem som van vad Flört En gång i tiden var jag också duktig att skriva på baksidan. På BIS rosetterna gör jag det fortfarande…

www.minishetland.com

sonja
0

# 65. Måste vara ett tufft jobb att skriva på alla BIS-rosetterna Cool

# 63. Rosetterna kostar faktiskt ganska mkt i inköp, så om jag bara ska lägga dem i en låda eller t o m slänga dem så är det väl bättre att ge dem tillbaka till föreningen?

Jag tycker också att arrangören ska välja själva, men det jag efterfrågade var åsikter om vad folk vill ha.

Annette
0

#66. På ett sätt kan jag tycka det är lite otacksamt att lämna tillbaks priser. Men om man nu inte vill ha dem så är väl det bättre än att slänga (!)dem.

Jag vill allra helst ha rosetter :)

ThiffannyJ
0

#67 Jag kan nog inte hålla med. Jag tycker inte att det är otacksamt att lämna tillbaka rosetter man vunnit, det gynnar ju bara föreningen som slipper köpa in mer rosetter, utan man kan kanske köpa in andra priser.

Men jag har full förståelse att man vill ha sina rosetter. De är jättefina och kul att ha, vissa har ett väldigt speciellt värde.

www.minishetland.com

Underbar
0

Skulle aldrig lämnat tillbaka rosetter;) Dom är ju jätte roliga att ha!

PP
0

Jag tror att uppskattningen av "vanliga" rosetter står i direkt proportion till hur mycket och hur ofta man visar = hur mycket "vanliga" rosetter man drar in på ett år. Flört 

Är man ny i utställningssvängen skattar man förmodligen rosetterna högre än den som varit med länge. Tycker inte det är något konstigt alls. Att lämna tillbaka rosetter förekommer även på vanliga ridtävlingar. Läste att några av de flitigaste tävlingsryttarna återlämnar allt utom förstaprisrosetter och särskilda rosetter.

Själv har jag visserligen varit med ett tag, men inte så flitigt ännu att jag börjat fundera på att lämna tillbaka några rosetter. Men kan ju ändå erkänna att jag allt är lite less på alla blå rosetter mina ponnyer föräras med. Flört Fast det är klart, hellre "tråkiga" blå än gula (så länge det inte är stopremiering förstås).

Tävling och utställning är inte samma sak, där håller jag med tidigare "talare". Fast man kan ju vända på det oxå: jag kan t ex tycka att det är trevligt med deltagarrosetter till alla som genomför ritt/körning, alltså även till de utanför placering. Så gör vi i både RKS och Shetland Nord. Det är väl iofs mest med barnen i åtanke, men jag kan tycka att det är lite kul även som vuxen att få något som bevis på genomfört program. Och då är jag inte ens någon manisk rosettälskare, i ordets rätta bemärkelse.