Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 925 ggr
annie
0

KÅDA!

Nu är hon go' min shettis med kådafläckar på öronen och i hela "ansiktet". Som kronan på verket har hon blivit knottbiten runt ögonen också så man kan ju tro hon har ringorm….suck. Utställning om mindre än en månad. Vad göra? Hur får man bort kådafläckar på ett bra sätt? Vill ju gärna att hon behåller håren kvar därunder…..

Nån som vet?

SannaHolmgren
0

Min 2åriga dotter har samma problem, med kåda mitt i huvudet. en stor fläck. Vill inte klippa henne heller, så jag följer tråden med intresse.

Anna Johansson
0

jag har haft på kärsalvan( fyra ess ) på kåda fläckar och de blöter liksom upp kådan.

Sofia_Schultz
0

Sätt rapsolja på kådfläckarna och låt de sitta typ nått dygn, tvätta sen bort med vatten. Vips! Ingen kåda kvar!

nallebjörn
0

japp, olja funkar bäst. kan vara vanlig matolja

Hanna-D
0

Använder också matolja men låter det sitta i så kort tid som möjligt. Fettfläckarna blir gärna kvar annars och kan sitta kvar även om man schamponerar ordentligt.

annie
0

Åh, man tackar för tipsen! Ska genast prova - imorgon zzzzz. Ska dessutom klä in träden med hönsnät!!

nallebjörn
0

#6 oj det skulle inte jag våga. Kan dom inte riva sej på det nätet? en sticka i ögat eller så är inget kul.