Hovslagarpriser
Ni som inte verkar själva. Hur mkt betalar ni för en verkning av en Shetlandsponny?.
…och är era hovisar punktliga med avtalad tid eller har de tusen riktigt dåliga ursäkter, nästintill varje gång ?

Ibland betalar vi samma som för stor häst, eftersom det "tar mer på ryggen med en liten" och ibland ingenting "eftersom den är så liten" och allt där emellan. Den som inte tar något är inte van vid shettisar och har tyckt det varit "en gullig erfarenhet".
Vi har haft skor runt om på vår shettis i alla år utom det här sista, eftersom vi kört så mycket på grus.
Medan vi hade skor (+snösulor vintertid) hade vi samma hovslagare (han med ryggen) och han har alltid tagit fullt pris (ink moms) men han är värd det eftersom han är så bra. Sist var det 800kr (med snösulor).
Vi har inga problem med tider eftersom vi delar stall med många hästar och hovslagaren sköter allt själv och stannar ½-1 dag.
150 kr + moms/häst betalar vi.
Vi är lyckligt lottade, hovslagaren kommer alltid på uppgjord tid.

Vi betalar 150 kr / ponny och har en mycket duktig, pålitlig och hjälpsam hovslagare!
300 kr, iofs lite dyrt, men är ALLTID punktlig, lugn, noggrann och glad, även när jag utökade antalet hästar med en shettis TILL. Honom är jag rädd om
Han berättade om en prislista från USA som en kollega till honom visat på en hovslagarytbildning: Dyrast att verka/sko var shirehästar och SHETTISAR
Min sambo skor han tar 200:- för en verkning och 500:- för en skoning. priserna är inkl. moms

Min hovslagare han tar 200kr för verkning av de små och 500 kr för skoning runtom stor häst, 400 kr tog han nu för att ta av alla skor och verka (stor häst ). Kanske lite dyrt men han kommer puntligt, snäll mit hästarna och duktig, så det är det värt.
Vår hovis tar 150:-/ponny kommer alltid i avtalad tid , han är vi rädd om.
Min tar 270:- för verkning.
Min man är hovslagare.Här i Finland kostar en skoning 40 euro.En verkning 20 euro.Priserna varierar mycket beroende på var i landet man bor.I södra Finland är det betydligt dyrare.

Vi betalar 150:- för verkning, 350 för skor. Våra två hovslagare är mkt duktiga och trevliga samt väldigt bra med hästarna. Kommer alltid på utsatt tid.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Betalar 100 kr för verkning på shetland - vet inte vad han tar för verkning på större ponnyer. Skoning 400 kr inkl. skor på shetland.
Han resonerar som så att shetland är lättare att ta - oftast väluppfostrade, lätta att hålla dvs ingen tyngd jämfört med att hålla i en stor ponny eller häst och att han inte ser någon skaderisk i att verka små shetland - jämfört med smått galna fullblod 
300:-, alltid i tid!

100:- för verkning. Har under ca 15 år haft samma som alltid varit punktlig, ända tills nu. Jag vill ändå hoppas att det går att fortsätta med samma eftersom han kan komma på helger, då slipper man ta ledigt från jobbet. Han är bra med hästarna också. Min pappa verkar själv emellanåt också, men då får jag be snällt. 
Glömde,han är alltid punktlig.
Min hovis tar 50:- per ponny (kompispris) mot att vi kör "löpande bandsprincipen". Funkar kanon och han kommer (för det mesta) i tid så honom är vi rädda om
Han är dessutom utbildad på specialskoningar och jobbar 1 dag i veckan på en ATG klinik så det känns tryggt att ha honom.
Amor vincit omnia 
250:- inkl moms per häst. föl 50-100kr…. Punktlig och duktig särskilt med "problemhästar"… Han kommer när JAG vill…
100:- för verkning. Alltid i tid, har hänt en gång kom för sent,(punktering på bilen). Ringde före bestämd tid och meddelade samt lugn och trevlig med hästarna. Haft honom i 6 år och vill INTE BYTA

betalar 380 med skoning på framhovarna, annars 150 för bara verkning
100 kr för verkning runt om, har haft samma hovis i snart 30 år, är super nöjd med honom även om han snackar bort en hel del timmar.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

150 kr för shettisarna , 650 för helskoning med egna skor

Skämtar Ni med mig!!!! 
Jag betalar 950:- för skoning runt om. Bra hovslagare som är duktig och äckligt punktlig.
Verkning kostar 350:-
Jag verkar oftast mina själv, men ibland kommer hovis ut och skor en större ponny och då brukar han få verka ngn eller några, han tar lite olika priser ibland har jag betalat 50:- och andra gånger 200:-…. det beror lite på hur många det blir, ju färre ponnyer desto dyrare. Skoning kostar 400-600:- runtom. Han är inte så punktlig men dock väldigt duktig och bra med hästarna!

Hej!
Vi betalar 250 kr för verkning och 750 kr för helskoning inkl moms. Samma pris för shettisarn som nsv. Han kommer nästan alltid i tid.
150:- för verkning och 300:- för skoning.
Min hovslagare har börjat få svårt att dyka upp när han ska, men är världsbäst på det han gör.
Han har till och med lyckats rädda en med hovbensrotation (hoppas jag)

Min häst verkas av AANHCP & ja betalar 400:-. Hon är punktlig, och anpassar tiderna väldigt bra efter oss. Hon kan åka 8 mil bara för å verka min häst som tar 10 min om vi inte kunnat då hon egentligen skulle kommit.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Hej Anna!
Min hovslagare tar 50:-/ponnyn. Jag tror att jag betalat det dom senaste 15 åren:):) Vi hörs!
Min hovslagare tar 250 kronor för en verkning. Han hotar dessutom med att höja nu. Då känns det jätte frestande att använda sig av de hovslagaren dom andra anlitar som bara tar en liten summa för verkning och 400 kronor för skoning
Jag kommer behöva betala 900 kronor nu när jag ska sko Tappi. Men hovslagaren jag har nu är alltid punktlig och har jätte bra hand med hästarna!

Vår hovslagare tar runt 100 kr för verkning av shettisarna, lite beroende på hur många det är och om det är föl.

Vi har en jätteduktig hovslagare som verkat våra shettisar ända sedan han gick ut hovslagarskolan i Skara, dvs ca 15 år (kommer inte riktigt ihåg). Han är alltid punktlig och meddelar i god tid om det skulle bli någon försening, och han är alltid snäll och lugn med pållarna. Han tar 80 kr för föl upp till 1 år och 100 kr för de vuxna, 400 för skoning runt om.

150 för verkning, kvittar om det är den lille eller de stora. sedan 250 för framskoning och 500 för runt om.
han är alltid punktlig. hittar in i stallet själv dessutom… :D
Vår hovslagare är jättetrevlig och han kommer i tid. Det händer att han kommer då vi inte är hemma (eftersom det är de som äger vår ena häst, Lolly, som brukar ordna med det, de tar det i samma veva som han tar deras hästar) men har vi bara tagit in hästarna i stallet innan så brukar det gå bra. Vad han tar har dock varken jag eller föräldrarna koll på, eftersom Lollys ägare brukar betala för båda hästarna
men tror han tar ett par hundra kronor.

En hovslagare jag har boendes bara nån km härifrån tar 500:- för verkning! Dessutom har hon utbildat sig som barfotaverkare och vill bara barfotaverka oskodda hästar. Jag vill ha en VANLIG verkning och tycker dessutom att hon är s**t dyr. Hon tar typ flera timmar på sig för att sko en häst… pga att hon är nyutexaminerad (ca 1 år sedan….) Henne vill jag INTE ha ut till mina pärlor. Ha två unghästar som ska verkas och det ska ta så lång tid och sen få betala så mycket för det. NIX! Så nu raspar jag av dom själva och tar 2 hovar i taget. Då slipper dom stå så länge för speciellt Thimon blir rätt trött när han ska stå på 3 ben. (och jag också!) Men till hösten ska jag åka till Bollnäs (ca 5 mil) och få dom verkade av Nicke. Han är smideshovslagare och vunnit VM och NM, han har skott sjukbeslag på Strömsholm. Han tar runt 400:- för en verkning, så då tycker jag det är värt att åka dit! Dessutom går det snabbt!!!
Vad har ni andra för erfarenheter av barfotaverkning?
# 33
Jag har bara dåliga erfarenheter från barfotaverkning och jag skulle i nuläget inte verka mina på det sättet. Kan skriva mer sen men just nu hinner jag inte…
#33 jag har mina verkade på "normalt" vis och dom behöver inga skor…

# 35: Mina ska heller inte skos, det är ju två unghästar. Jag vill ha dom normalt verkade! (det är ju inga mustanger jag har …
)
#35 hi hi…. nä dom klarar sej bra utan skor.. likaså inför premiering då många skor innan. Urlöjligt. Kan gå sämre med skor också….
Barfotaverkning är det det som heter Strassermetoden?? I så fall har jag läst om det någonstans.
Amor vincit omnia 
# 38 Jag tror det finns olika typer av barfota metoder. Strasser är den som jag upplever är mest uppmärksammad.

# 38:
Vet faktiskt inte vad dom kallar det….
Har dock läst/ hört om något/några uppmärksammade fall där hästen fått avlivas pga verkningen… Dom tar tydligen ner hoven så sulan ska ta upp stötarna, som jag fattat det, för att öka blodgenomströmningen i hoven. ALLA hästar ska kunna verkas på detta sätt enl. dom för hästarna har ursprungligen aldrig varit skodda. Där slutade jag läsa om detta… för hur vanligt är det att ursprungshästar rids/körs på grusvägar… hoppar hinderbanor….mm.mm.

Dom 2 vanligaste metoderna är strasser och AANHCP. Dessa ska inte blandas ihop!
Strasser har en mall på hur hovarna ska se ut (ex. 45 gradig vinkel där, sån vinkel där m.m) , Sen om det blöder medans dom skär hoven till dom vinklarna verkar dom inte bry sig om.
AANHCP däremot verkar efter hoven. Min häst kan inte gå barfota om någon annan än AANHCP verkar honom. En hovslagare som har kommit 2a på SM totalförstörde hans hovar för 2 år sedan. (mycket pengar tog han för det oxå, 880 för rundskoning)
Vet att många är emot barfotaverkning, jag kan bara tala för min häst som det funkar aldeles utmärkt på.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Min hovis tar 250:- för en verkning. Lika för både shettisarna och nordisen.
750:- inkl. skor för en skoning runt om. Vet dock inte om hon vill sko shettisar, har aldrig frågat. Och det är ju lite extra arbete med shettisarna varje gång då hon måste klippa upp hovväggarna lite pga hålväggar.
Hon är ganska punktlig, kommer iaf inom en halvtimme efter utsatt tid och ringer om hon är riktigt försenad.
Jag bor i södra Finland, var allt är dyrt, vad det kommer om hästar, men jag har haft en jätte bra hovis redan 10 år, och han tar 10 euro/ shettis för en verkning, och c:a 60 euro/ häst för skoning

Många varierande priser vår hovslagere tar 150:-/häst och är väldigt svår att få tag på och att passa tider.
Verkar också vara så att många hovslagare inte är så pigga på småhästarna