Bra stam? Vad tycker ni??
Är ju ganska okunnig om vad som är bra stam på en shetlandsponny, så här är en fråga till experterna.
Har ett sto -05 e. Roson RS 329 u. Furunäs Janita ue. Furunäs Fernando, är det ok stam på henne?
Ni kanske måste veta mer "namn" i hennes stamtavla men kommer inte ihåg dem i huvet.
Hon heter iaf Jasmina om nån vill veta mer vilka hennes förfäder är.
här har du hennes stam: http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=107349
Mamma Janita har fått 43p (visserligen som 1-åring) det är något att verkligen skryta med och 40p som 7-åring…
Farfar Paulus har blivit champion flera gånger och fått upp till 44p.
Farmor Rosett har utöver Roson även gett ett elitpremierat sto (det högsta man kan komma upp i avelsvärde).
Morfar Fernando är en klass för sig… Finns det någon bättre svart hingst i Sverige??? Har har elitpremierat sto, godkänd hingst och många champions och diplomston efter sig.
Momor Benita är elitpremierad och blev som 15-åring Best In Show…
Ok…låter som hon har en helt ok stam då.
Någon annans åsikter?
Men sedan är det ju en smaksak vilka stammar man gillar, de kan ju vara jättebra utan att man gillar typen för det. Som tur är finns det en hel del variation på shettisar. Har du någon bild på henne?
Har ingen bra bild alls men ska försöka knäppa nåt kort idag om jag bara kommer ihåg att ta med kameran upp till betet.
Visst finns det väl olika typsmaker men jag undrar bara generellt om hon har en bra stam eller ej…
Hon var fin och visst är stammen bra! Hon får säkert bra på utställning, ska du visa henne?
Men hon är inte riktigt min typ…

Som "thira" skriver så är det där med bra stam mycket en smaksak - vad man är ute efter själv.
Men pappa Roson är ju en klassisk kombination mellan Marshwood och Transy (om än omvänt, det "vanliga" är att Transy ligger på fädernet och Marshwood på mödernet). En del holländskt är det på mödernet oxå genom farmor (går dock tillbaka till Marshwood längre bak i stammen igen).
Furunäs är ju med största sannolikhet en av de mest tongivande linjerna i svensk shetlandsavel - så inte behöver du skämmas för ditt ungstos stam.
Lycka till med henne! (Hoppas du visar henne i Ludvika…)