Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1841 ggr
Malin_O
0

Leda föl...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en liten kille hemma med ganska bestämda åsikter….har gått bra att leda jämte mamman till och från hagen, men har plötsligt "växt fast" i marken på morgonen och vill inte alls följa med längre…

Tips om hur ni tränar era fölungar mottages tacksamt!

(Lägger med en liten sommarhälsning från gangstern ifråga) Cool

nallebjörn
0

jag leder sällan fölen. Springer bättre sidan om.

Malin_O
0

Vi bor inte så till att det känns tryggt med ett löst föl…nära till både grannens pedantskötta trädgård och landsvägen, när vi skall til en av hagarna.

Sedan har vi tänkt att visa honom i sommar, så det är ju bra att ha tränat lite innan man kommer på utställning. Flört

Charlotte-Aveback
0

#0: Jag förstår ditt dilemma! På utställning kräver de dock inte att årsfölen skall kunna ledas enskilt. Man får gärna ha mamman med i ringen och både gå och springa med henne före / bredvid fölet.

Bra är dock att träna fölet i att "sitta fast" i grimman så att han inte flyger runt i panik just av den anledningen. Men du behöver inte ha några stora ambitioner om att leda honom enskilt på en utställning i sommar!

Annette
0

Dom får alltid sådana perioder. Det går över.Flört

dajmie
0

Att man inte leder fölen som små är väl ingen fördel, dom blir ju större och starkare, då kan det vara en fördel att ha tränat dom lite, jag ställde ut Salut uppe i sparreholm förra året, han hade aldrig haft grimma på sig, men Evita gick före honom så det funkade kanon, det är väl ingen fördel det jag gjorde, men det funkade, men man bör ju leda dom som föl någon gång, visst springer dom bäst lösa, men man kan ju inte ha ett föl springande lös på utställning, jag håller med Charlotte att det är bra att dom får tränas att sitta fast. Maria.

PP
0

En arm eller grimskaft runt baken som försiktigt "puffar" dem i rätt riktning brukar funka.

Till slut brukar de fatta…

[Anna-N]
0

Vilken liten buse!

Försök aldrig med att dra i honom utan gå bakom med stoet och håll honom i grimma och med ett långt grimskaft så du har kontroll över honom. Försök "putta" fram fölet med hjälp av stoet  och dig så han hela tiden är framför. Det är aldrig skoj att ha föl lös om man bor bredvid tex. en väg. Stoet kanske inte lockar så ivrigt på honom och han ger sig ut på egna upptäcksfärder. Detta sätt brukar fungera jättebra och de fattar snart "galoppen" Flört

På uställningarna så brukar de följa med vid mammas sida då de kommer på nya platser och känner sig mer osäkra. men fördel är om de är ledvana och tränade.

nallebjörn
0

jag har aldrig haft problem med att leda fölen när det väl behövs. Visar alla fölen när dom är små och det brukar gå bra. Grimman på efter några dagar och sedan tränas dom inte så mycket. inte när dom är nyfödda åtminstone. Dom måste få lov att vara lite föl också. Brukar bli vid 2-3 månaders ålder som jag börjar träna dom. Går stoet några veckor hos hingst springer ju fölen oftast lösa sidan om. Brukar bli träning när stoet är hemma igen.

Malin_O
0

Tack för tipsen!

Har också provat med grimskaft bakom rumpan och det tycker jag fungerar ganska bra så det får nog bli någon sådan variant i fortsättningen.

#3 Problemet är inte när jag leder honom själv, han går jämte mamman idag…men hon är väl inte tillräkligt dragplåster :)

#7 Håller helt med dig att dra är inget alternativ :)

#8 Håller med dig också att föl skall få vara föl…men det är han resterade tid på dygnet, så jag tycker att lite ledträning till och från hage på 2 minuter nog bara hjälper mig/honom i framtiden. (Dessutom känns det inte som att löst föl är något alternativ på väg ut/in hemma hos oss) Han hade heller inte följt sin mamma lös för hon är inte SÅ viktig för honom, som däremot allt annat han inte har kollat på ännu är :)

Får nog tragla vidare helt enkelt och lita på Annette att det är en period, då det har gått jättebra hittils…..och hoppas på en akut mammasjuka på utställningen så han följer med bra ;)

Nu skall jag gå ut och lägga mig i solen Cool

Annette
0

#9. Akta dig för solen! Jag har brännande minnen från i lördags. Mina axlar ser så eländiga ut att min mamma vill skicka mig till akuten ikväll.

Det går säkert bra med fölet. Fortsätt så, det är som med barnen, det går lite fram och tillbaka. Vilken utställning skall han på? (Nyfiken)

Malin_O
0

Jo lördagen var HET Cool men väldigt roligt ändå tycker jag. Kul att vi har fått ihop lite folk till aktiviteterna i år.

Ajax är numera jätteduktig, så det var nog bara en liten formsvacka :)

Vi kommer att anmäla honom till Nossebro, så får vi se om vi "vågar" åka dit när det närmar sig….

kacka
0

Hur gör man om fölet STRUNTAR i mamma då??? Mitt hingstföl bryr sig betydligt mer om andra hästar än sin mamma…

kryddan
0

har ej testat detta på shettisar ännu fick ett tips till de större hästarna jag har och det har fungerat utmärkt har aldrig varit problem.Ta två grimskaft knyt ihop och blir det problem så är det mamman som leder (tror fölet)Cool

nallebjörn
0

finns det sådana där snygga gjordar som det finns till ardenner kanske? om det finns till smått?

thira
0

Man kanske kunde sy en sådan…? Har sett på bilder utomlands ifrån att dom ibland visar shetlandsto med föl med sådana gjordar.