Vad tycker ni?
Hur får ni som har hingst på station ston till era hingstar? Hur anonnserar ni? Fick idag hem ett kort i brevlådan av en hingstägare som ville rekomendera sin hingst. Vad tycker ni om detta sätt att få ston till sin hingst? De har även ringt en till mig och tipsat om sin hingst. Ja har inget emot att få telefonsamtal av hingstägare eller mejl/brev. men vore lite kul att höra hur ni får ston till era hingstar.

En fundering…
Har du annonserat eller på annat sätt visat att du söker hingst att leasa …eller dimper det ner sådana erbjudanden ändå?

#1 nej jag har inte annonserat att ja letar hingst till mina ston. Vet inte ens om ja ska betäcka ngn.

Är det samma hingst igen Sandra??? herre jösses.. dom verkar vara desperata måste jag säga, man jagar ju inte kunder på det sättet.
Vi har ej annonserat om vår hingst, men folk kommer om dom tycker att han passar deras ston o stammen, exteriören mm kan komplettera stoet, man ska ju inte tro att en hingst passar alla ston här omkring… ja ja, dom gär som dom vill…

#3 japp igen. Ja kommer inte skicka mitt sto dit så ja inte tycker hon passar till honom. Men man börjar undra om personen i fråga är desperat att få ston 
Jag gör ingenting, förutom annons någon gång. Annonser tycker jag är helt ok. Att vinna betäckningar med specifik hingst känns inte heller ok, jag vill kunna välja bland flera i såfall. Men har blivit uppringd av någon för några år sedan som erbjöd sin hingst, jag tyckte det kändes mycket påfluget och obehaglit. Vederbörande ville veta varför jag inte var intresserad, de kunde jag ju inte kasta i ansiktet på uppringaren. Ibland har det även kommit erbjudande brevledes. Folk som på utställningar och premieringar tycker att man skall betäcka med deras hingst betackar jag mig för också.Jag vill själv uppsöka tilltänkt hingsts ägare, jag vill inte bli uppsökt av raggande hingsägare.
Jag är inte intresserad av en massa ston till min hingst, kommer ingen så är det inte någon panik. Han är inte införskaffad för att tjäna in sitt uppehälle.
Veritas odium paretFörvånad

Jag fick också ett kort idag. Jag tog det inte som någon raggning av ston, utan mer som ett sätt för hingsthållaren att presentera sig och vilken hingst de har på station.
Nu har jag inget passande sto till just honom, men kortet var så fint så det sätter jag upp på anslagstavlan.
Sedan kan man väl se det som en liten påskhälsning, jag blev i alla fall glad över att det låg något roligt i brevlådan bland alla räkningarna
.

Att en hingstägare skickar brev till stoägare med information om sin hingst tycker inte jag det är ngt fel med. Ett sätt för hingstägaren att visa att hingsten finns. Det som annan reklam som skickas hem. På shettishingstar var det många år sedan jag fick ngt "reklamblad" hemskickat, på halvbloden händer det oftare.
#5 Vinner man en betäckning har man alltid valet att låta bli att betäcka. Jag tycker det är trevligt att det finns hingstägare som är villiga att skänka ett sådant pris.
Att skicka kort är väl bara ett kul och lite annorlunda sätt att marknadsföra sin hingst, ser inget fel i det. Att bli uppringd däremot som #5 skriver är att gå för långt.
Var hittar jag annars de flesta annonser om shettishingstar? Finns det något särskilt ställe där de finns samlade? Hittade inte så många i medlemsbladet.

#8 Man kan ju alltid kika i hingstkataloger, veckans hingst här på sidan, hingstlistan som finns under länkarna för att kika på hingstar.
Jag annonserar i Shetlandsponnyn någon gång om året och har en hemsida där min hingst presenteras. Mer än så blir det inte.
Jag tycker det är helt okej om jag skulle få reklam i brevlådan men jag skulle nog inte vilja bli uppringd av hingsthållare/ägare, där går min gräns.

Som sagt ja hade inget emot att få hem kort i brevlådan. Men ja bara undrade om de var ett sätt några fler använde sig av.
Tillägg till #10: Jag är inte heller ute efter att få många ston till min hingst så jag lägger inte ner någon större energi på att annonsera. De som gillar min hingst vet nog att han finns och hittar hit ändå.
Kanske skall tilläga att få hem ett brev tycker jag är helt ok, jag har sparat de som kommit genom åren.Och att folk lägger ut broschyrer mm på premieringar och utställningar är också trevligt. Men när någon stegar fram och tyckar att man borde komma till deras hingst då är det inte trevligt längre.
Veritas odium paretFörvånad

ja kommer spara detta kortet också lite kul att ha faktiskt. men tyvärr inget sto som passar denna hingsten.
För många år sedan var det oftast så att de kom både kort, brev med mera i brevlådan från hingstägare/stationer. Sånt ser man inte så ofta i dag…
Jag annonserar inte utan har information på hemsidan för de som är intresserade. Har fullbokat i år så tydligen har stoägarna hittat oss ändå ;-)

Inom halvbloden får man ju hem en hel del information om hingstar i brevlådan ;-)..
Jag annonserar väl lite ibland så där men känner ju inte heller tvång att jag måste ha en massa ston till våran hingst.
Kan faktistk hålla med dig Kristin om det där med att vinna betäckning det kan kännas jobbigt om man nu inte vill betäcka med just den hingsten, drömmen är ju att man skulle ha mer än en hingst och låta folk välja mellan dem :-)
Jag kan däremot om vi sponsrar någon klass prata med klassvinnaren seperat och erbjuda dem att komma om de vill och tala om för dem att det abolut inte är något tvång , för det kan ju faktiskt vara just så att de inte har något sto som passar just min hingst men att de också kan få känna sig att jag förstår dem helt och hållet om de inte kommer *ler* hm nu blev det lite svammel här men hoppas att ni fattade vad jag menar *garv*

I syd har det varit betäckningar som vinst i ett lotteri och det har då funnits flera hingstar att välja mellan. Men även om man vinner en bet med en specifik hingst så kan man ju som sagt avstå.
En liten trevlig broschyr i brevlådan låter som ett utmärkt sätt att marknadsföra, men kanske lite dyrt. Jag skulle inte tycka illa om att få en sån lapp i brevlådan, bara lite kul.
När jag hade hingst annonserade jag några gånger på internet, hade annons på hemsidan och satte även upp lappar i affären. En dag ringde det en man som ville köpa ponnyn på bilden till sitt barnbarn för 1500 kr. :-)

#17 haha ja jag råkade ut för liknande hade annons ute på sadeln och hade en bild på hästen + sadel på i annonsen och en man mailade och ringde mig tre gånger och ville köpa hästen för 400 kr och ja sa att tyvärr hon är inte till salu men han gav sig inte så jag fick ta bort annonsen. Finns en del lustiga människor.
Har inte haft nån egen shettis hingst , men en borchyr eller dyl som reklam över en hingst skulle jag tycka var kul att få men om någon ringde eller mailade och bad mig betäcka med deras hingst vet jag inte hur jag skulle reagera. Jag är ju ny inom shettis och även sto då jag bara haft ett sto innan. Sedan haft valack och hingst fast av annan ras.

Jag annonserar inte och har aldrig gjort, ringer någon brukar jag faktiskt tipsa om andra Hingstar som kan passa just deras sto bättre.