Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2016 ggr
stallostby
0

Klåda av mask?

Jo en kompis undrade om parasitangrepp kan orsaka klådan som vissa ponnyer har på sommaren?

Har sett de två fina hingstarna (med bra stam) ifråga och de är rejält avskavda på både hals och svans en har t o m valkar i pannan.

AnnaLundin
0

Det finns något som heter nackbandsmask, som möjligen skulle kunna orsaka sådan klåda. Googla gärna…

Men det är nog ändå så att det stora flertalet av dessa kliande hästar lider av allergi mot svidknott.

turboliina
0

har hästen valkar av kliande så skulle ja nog mer tro på eksem. ett ganska så säkert tecken på eksem är just valkar/förhårdnader svullen och varm/hård hud samt skorvigt. just man/svans och huvud brukar vara värsta ställena.

sen om dom är fina och välstamade har väl inget med klåda eller parasiter att göra Glad

har dom mycket mask som orsakar klåda så brukar det synas tydligt. tuffsiga, glanslös päls, kolik, smala/bukiga mm.

men svansen kan dom klia ibland när dom har/har haft mycket mask och tex blir avmaskade.. kliar i rumpan som på små barn som ätit snö Skrattande

kristina-axtorp
0

#0 Vi flyttade till vår nya gård för två år sedan, så förra året var första riktiga sommaren här för oss. Här har gått mycket häst tidigare. Ett av mina 2-årsruss började klia av manen och efter allehanda kurer etc började jag fundera på nackbandsmask. Vet. rek. Noromectin och sedan dess har hon inte kliat sig!

stallostby
0

nackbandmask har jag aldrig hört förut det får jag lära mig mer om.

jo viss betydelse med bra stam tycker jag det har. Eftersom välrenomerade hingstar och ston inte bör inte ha problem med eksem mm eftersom hingstar med eksem inte godkänns ?

AnnaLundin
0

#4 - en bra, välrenommerad stam behöver inte på något sätt garantera eksemfrihet.

Min första shettis fick eksem. I hans stamträd är mormor, morfar, farmor och farfar elitpremierade och åtminstone mm och ff är nära nog legender i svensk shettisavel.

Det hjälpte inte, min ponny började klia sig ändå. Och det har sen visat sig att hans mamma har lämnat fler ponnyer med ekxem, med olika pappor. Intressant är dock att båda de två helsyskonpar hon har fått består av en med och en utan eksem…

Poppla
0

Dispositionen för eksem är ärftlig. Inom islandshästaveln avråder man bestämt från att avla på svenskfödda ston med sommareksem, eller på ston som fått en avkomma med eksem.

stallostby
0

Har fått reda på att modern till ovanstående hingstar hade klåda och avmaskades mot ägarens vilja och blev då bättre.

(ägaren tyckte att om man låter bli att avmaska så tar naturen hand om det)