Fäller enormt mycket
Nu måste jag få fråga om det här med fällande hästar.
Melle fäller nu massor,det är så att jag kan dra av stora tussar från honom och under så är han helt kal, han har haft enormt mycket päls under vintern.
Jag trodde ju att det var Viking som har bitit honom så att han blir kal men när jag borstar honom så rasar det av massor av päls och som sagt så kan jag plocka av honom stora tussar.
Nog för att dom kan fälla mycket men så här??
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Inga kala fläckar här, men det fälls i massor…
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Det är både varmt och ljust ute, 1 mars på lördag, inte ett dugg konstigt om de fäller…
inte ens om det blir kala fläckar??? har aldrig varit med om att det blir så
#3 Kanske pälsätarna har varit framme i ullen under täckhåren? Jag hade pälsätare på en ponny iår, fick bukt med dessa odjur med lite Swift.

Men om dom får pälsätare brukar det väl vara mest bakom öronen??? har oxå en unghäst som får lite kala fläckar nu när han rasar av pälsen, kommer stora tussar, o han är kal i ljumskarna o mellan frambenen.. kan det vara något annat?? eller bara en värmechock i den tjocka pälsen??
#6 - jag har sett pälsätarfläckar över hela kroppen…
Han är behandlad med etotal för ett tag sen just pga löss
#8 - kanske dags igen då, när äggen hunnit kläckas…
Låter som pälsätare…jag skall leta fram en bild på luslinus helt uppäten som ettåring…inte snyggt, men pälsen försvann fort…
Veritas odium paretFörvånad

Fy vad äckligt.. jag får väl inhandla medel o ta en omgång då.. hatar löss o mask o ägg… blää..
ja jag får ta en vända till med etotalen.

mina fäller en del men inga kala fläckar här
Jag är mest orolig över att mina inte börjat fälla ännu :S
Våra hästar fäller också,lite tidigt tycker jag vi bor ju trots allt i norrbotten
#15 - Douglas var färdigfälld i slutet av april de år han bodde hos mig… SOm en fingervisning.
Då vet man vad man kan vänta sig ett tag framöver.päls,päls och åter päls
mina har inte börjat fälla, men Kefir var sen förra året också… vad är det man kan ge dem för att hjälpa dem m fällningen?

#18. B-vitamin.

Två av mina ston har börjat fälla, men min valack och mitt nya sto släpper bara enstaka hårstrån. Valacken fäller alltid sent och stoet har precis kommit ifrån Norrland (Östersund) och där har de massvis med snö så det är kanske inte så konstigt att hon knappt börjat fälla än.

Kan ju vara lössen millan som gjort att han fäller så , inte så ovanligt heller iof , men vi hade ett sto som fällde så under sin unghäst tid *ler* hon var aldrig vacker som unghäst under fällningstid. Men nu som *vuxen* märker man inte av det alls.
Aldrig varit med om att det blir kalt när de fäller. Min lillkille fäller väldigt sent. idag var det väl några strån. det dröjer nog ännu en månad, om jag känner honom rätt..
måste bara ställa en dum fråga. Om de har pälsätare tovar pälsen först ihop sig? På den ena av mina hästar har kala fläckar bakom öronen, har tittat på honom men kan inte se någon ohyra, däremot när jag ryktar honom kan jag drra av lite tovor som är bakom öronen. Har inte märkt att han har någon speciell klåda.
detta har tagis upp på en annan sajt ridsport där vissar har samma problem med kala fläckar och att dom fäller som din tussar. Det kan inte vara pälsätare? lr ringorm? Fast ska det inte klia då oxå?

Håller med jag hade en shettis som blev helt kal om lilla mulen, då var det pälsätare. Den andra hästen i hagen blev helt kal över hela ryggen så de kan sätta sig på hela kroppen.
http://ridsport.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=b3738e76-89ba-48f8-ab16-c33708123506
där var det en tråd om samma sak….
kanske lusmedlet han reagerar på?
min shettis fäller jag vet inte vad, stog och rycktade henne med en ryktsten i en timma. Och det var ju ingen liten hög precis med päls som blev. På en del ställen ser man riktigt hur det nya pälsenbörjar komma.
På en del fläckar är det gammal päls och på en del ställen är det nya fin sommar päls. Man kände sig riktigt nöjd efter att ha stått där en timma med ryktstenen i hand (: