Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 839 ggr
Kris_J
0

Avel och "defekter"

Det är numera tillåtet att använda djur i avel som bär på defekter lite finns att läsa här nedan. Intill artikeln finns två andra artiklar.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=44549&a=Nu%20får%20han%20bli%20pappa

Jag har ju själv en konstantskimmel hingst och har sökt information huruvida det skulle vara problematiskt att ha honom i avel med tanke på dödliga gener, det var då han godkändes dessutom förbjudet att avla på bärare av letelanlag. Jag föhörde mig även med djurskyddsmyndigheten och det var varken förjudet eller ansågs ej heller oetiskt med avel på roan.  Vad som då framkom var att det fötts hästar som är homosygota för Rn genen. Se under Roan i nedanstående länk. http://dsmweb.sjv.se/Documents/skrivelse/2006_2371_yttrande_hastavel.pdf

Min hingst skall nu testas för att se om han är homosygot Rn.

Veritas odium paretFörvånad

sanne
0

mkt intressant läsning !

Miija
0

Jag blev lite rädd där innan jag läst vad det handlade om.
Trodde först att det var fritt fram för avel med defekter.

Huruvida detta fallet är "rätt" eller inte, låter jag vara osagt då jag inte kan den biten.

dajmie
0

Kanon kommer också att kollas, vill veta var felet ligger.

Houdini
0

Men konstantskimmelanlag är ju bara letalt om det kommer i dubbel uppsättning (homozygot), eftersom dessa foster dör i tidigt skede kan  ju inte en vuxen häst vara  homozygot för konstantskimmelanlaget?

Man har därför avrått tidigare från att korsa två konstantskimmlar för det är ju då anlaget kan föras vidare från båda föräldrarna så fostret får dubbel uppsättning…

Är det ändrat på nåt sätt?  (kan inte komma in på dessa filer)

Kris_J
0

#4 Det står bla att dett finns en opublicerad studie som påvisar att det fötts hästar som är homozygota för Rn. Nedan följer ett utdrag ur Djurskyddsmyndighetens yttrande per 2007-03-08 DNR 2006-2371 Ab 2.

"Roan
Djurskyddsmyndigheten har tittat lite närmare på det påstådda letalanlaget, roan(Rn), för konstantskimmel. Enligt den danska skrift5, som SPHA har sänt tillmyndigheten, är Rn-genen dödlig om den förekommer i dubbel uppsättning.Fostren ska, enligt skriften, avlida sent under dräktigheten och det uppges ävenatt ston ska ha avlidit. Skriften bygger på författarinnans egna synpunkter och detfinns inga belägg eller andra hänvisningar för att det som anges i skriftenstämmer. Mer vetenskapliga studier6 som gjorts tyder på att fostret dör tidigtunder dräktigheten och antingen resorberas eller stöts bort i en embryonal abort.Denna dödlighet är inte kopplad till något konstaterat lidande vare sig för stoeteller för avkomman. Detta gör att den faller utanför gällande lagstiftning. Detfinns dessutom en senare opublicerad studie7 från USA som visar att det finns levande hästar som är homozygota för Rn-genen, vilket i sig skulle tala emot att det är Rn-genen som är letal i sig.

Min hingst har en konstantskimmel mamma och pappa, därav mitt intresse huruvida han eventuellt är en homozygot konstantskimme, mot bakgrund av att det uppgivits att det fötts sådana som lever vill jag veta om han tillhör den skaran. Fövisso skulle det väl ge sig med tiden men jag vill inte vänta.

Veritas odium paretFörvånad

Houdini
0

aha