Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1064 ggr
HannaDolly
0

Rakning ..

Hur mycket brukar ni raka era shettisar? Dolly svettas ganska lätt, men jag rakar henne bara på halsen .

VeronicaP
0

Rakar inte mina shettisar nu .. Men de som tävlar brukar kunna bli rakade i sluet på sept början på okt om de inte ska ställas ut

HannaDolly
0

# 1 rakade Dolly i sept , hon går med täcke nu .

Hanna-D
0

Klipper aldrig shettisarna. De större hästarna som arbetade klipptes regelbundet.

ThiffannyJ
0

Rakar ingen, fast de tränas. De får ha ett fleece täcke på sig tills de torkat i stället.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min är helklippt! Förutom huvud, ben å en bit där däckeln skall ligga:) På bilden är när ja höll på å klippa lilla trollungen:) Inte alls klar!!!! haha

zettan
0

ja klipper inte heller mina. dom får ha täcke på sig i stället

VeronicaP
0

Fast ibland om de ska gå något viktigt lopp som kriteriet tex där sista helgen i september så är varje sekund viktig och det är ju så har de satt tillräckligt med päls så kan de ju förlora nästan upp till 2 sek så då klipper jag *S* fast de klipps ju så tidigt så de kan gå otäckade sen hela vintern ändå.

Ellinor Johansson
0

# 7 Har full förståelse för att ni klipper till ett viktigt lopp.

Jag skulle inte klippa någon ponny om jag motionskörde hemma, kör man året runt brukar de sätta mindre päls på hösten och sen är det ju en kost att hålla pållen i en passande kondition och köra därefter så den inte blir mer svett än att den snabbt torkar efter en tur.

VeronicaP
0

#8 Nä vi klipper ju inte våra nu heller även om träningen är på gång för fullt igen , utan nu får de fälla av som vanligt då det aldrig är så där superviktiga lopp nu i början på året heller vill ju att de ska få fälla normalt och inte störa allt för mycket i deras normala fällningsrytm det enda är väl att de nästan alltid går täckade då eftersom de blir svetta när de tränas och sen släppt ut med täcke på ;-)

Ahnna
0

Motionskörning kan ju betyda mycket. Och alla hästar sätter olika mycket päls. Skulle jag inte klippa min grabb när han tränas som hårdast under vintern så skulle han troligen vara sjöblöt dygnet runt. (Hans vinterpäls är som en björnfäll!)

I år har jag försökt att hålla honom i lagom hull utan att klippa pälsen, men det har inte fungerat. Han blir jättesvettig så fort han kommer framför vagn, och det är inte schysst att träna honom tills han droppar av svett. (Har inte kunnat klippa honom på grund av utställning.) Ett fleecetäcke hjälper inte längre än någon timme efter träningen, eftersom han då har "svalnat" så pass att den blöta pälsen inte avdunstar svetten längre.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

HannaDolly
0

Tack för att svar (: