Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 388 ggr
nallebjörn
0

Munsår

Mitt ena sto, 4 år gammal har fått munsår. Både på över och underläppen. Båda sidor. EJ skav då hon ej har träns på sej. Utan bara av sej självt liksom. Någon som har erfarenhet av detta?

VeronicaP
0

det är inte så att det är Honey och hon har fått det i bläsen?

För då kan det vara att hon har bränt sig i solen eller rivit sig på gräset just för att de är känsliga på det rosa…

Smörj med solskyddssalva eller helosan sol (går bra med vanlig helosan med om du inte har någon solskyddsalva hemma)

nallebjörn
0

jo det är honey men hon har inte bläs på mulen. Hon är brun på läpparna och det sitter liksom i munnen på läppen liksom

nallebjörn
0

sitter ett par cm från mungipan och går ner mot framsidan liksom. Hur 17 förklarar man? sitter iaf en bit från mungipan

VeronicaP
0

Hon har väl varit på betäckning, ingen som har bitit henne då eller så är det så att hon har fått skav , jag hade smörjt med helosan eller nåt sådant

nallebjörn
0

#4 jo honvar på betäckning i 5 dagar =) gick bara med hingsten och sitt föl. Nja bli biten där tror jag inte. Ser smittsamt ut då det sitter på båda sidor om munnen och både uppe och nere. Du vet det blir liksom inuti munnen på läppen där hon kan slicka sej med tungan utan att öppna munnen. Man måste öppna munnen för att se det ordentligt. men att dej justsitter parallelt på andra sidan också. Mysko. Jag ska ringa vet nu på morgonen för hon är inte så tjock stoet och jag vill inte hon ska sluta äta.

nallebjörn
0

Veterinären trodde att ponnyn har ätit något olämpligt. Att hon skulle ha fått en allergisk reaktion. Smörjas men Idomin. Ej helosan i munnen.

VeronicaP
0

hm sa inte att du skulla ha det i munnen ;-)

Cattis
0

#6 Kan du inte ta en bild av hur det ser ut? Eller är det så pass otillgängligt placerat att det inte funkar? *nyfiken*

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

nallebjörn
0

#7 smörjer man läppen hamnar det i munnen….

#8 kan prova men det blir nog svårt. Inte en av de hästar som gärna vill att man pillar på henne. Man måste öppna munnen för att se såren. Ska se om jag kan få hjälp ta kort. Att smörja är rena cirkusen, får salva överallt utom där det ska… Fundersam

Kan säga som så att ögonen svullnade upp på henne också. Det tillhörde visst reaktionen. Så visst har hon säkert ätit något olämpligt och fått en allergisk reaktion. Men jag är inte förvånad. Får dom mest konstiga åkommor på mina hästar Ledsen

SannaHolmgren
0

Kompisens häst fick stora svullnader under ganascherna, igensvullna ögon och sår i munnen när hon åt av unga ekplantor. Benen blev stolptjocka. De var tvungna att flytta hagen men det tog tid innan de upptäckte vad som orsakade besvären.

nallebjörn
0

#10 det förstår jag. Ek är jättegiftigt.